1-2018. Sobre el turisme i els seus problemes.

Sobre el turisme i els seus problemes.*

Guió per la trobada del GR 30/5/18

*Tenia clar els quatre o cinc punts que volia tractar (1), havia recollit molts articles apareguts darrerament sobre el tema, però al final m’he recolzat en un llibre acabat de sortir: Exceso de equipaje, Pedro Bravo. Ed. Debate, M.-març 2018. Crec que és un bon resum de l’estat de la qüestió.

(1): Tots volem fer turisme; això és imparable; anem cap el desastre; és possible regular-ho; no ens atrevim a fer-ho.

 

He rellegit a Keynes. El seu article sobre les possibilitats econòmiques dels nostres néts (1930) “…las necesidades de los seres humanos parecen insaciables. Pero se dividen en dos clases: las necesidades que son absolutas, en el sentido que las experimentamos cualquiera que sea la situación de nuestros semejantes, y las que son relativas, cuando las sentimos solamente si su satisfacción nos eleva y nos hace sentirnos superiores a ellos. Las necesidades de la segunda clase, aquellas que satisfacen el deseo de superioridad, pueden ser verdaderamente insaciables. ...pero esto no es tan cierto respecto a las necesidades absolutas.”

1.   1. Tots volem fer turisme, o quasi bé tothom. (Haurem convertit el viatjar –necessitat relativa- en una necessitat absoluta?)

-És el negoci que més creix al món i és recent: de 25 milions d’arribades al 1960, a una previsió de 1.800 milions pel 2030.

-Actualment representa el 10,2% del PIB mundial (a Espanya el 13%, a Grècia, el 25%, a Indonesia ja el 11%). Però és una activitat de classes mitges per amunt: a Europa el 33,1% de la població no poden sortir una setmana de vacances. Hi ha, però, 2 de cada 3 que poden fer-ho.

-Després del comerç, les finances, i l’energia, és el quart sector econòmic del món per davant de la química, l’agricultura i l’automoció.

-És de vital importància pel creixement del països en desenvolupament. Espanya és el segon país del món en volum de turistes, 82 milions, l’any passat (entre França i els Estat Units), però el tercer en ingressos.

-Internet ho ha canviat tot: al turisme li ha tocat la grossa de l’economia digital. Plataformes de viatges, d’allotjaments, de restauració, d’oci,...

-Barcelona és la segona ciutat més visitada d’Europa, darrera de Paris. 2,7 milions de creueristes l’any passat; a Venècia hi desembarquen de creuers 50 mil persones al dia!

-Espanya és un país barat per venir-hi, som una ganga en un lloc fabulós. Preus, clima, serveis, gent,...

 

2.      2. L’elasticitat de la oferta a la demanda és molt grossa (sorprenentment, o no) i viceversa. A més, les possibilitats de les possibles ofertes poden ser molt variades (oci, cultura, esbarjo, esport, paisatge,...)

-Darrera de l’oferta hi ha una quantitat d’esforç promocional públic enorme: Barcelona, pàg. 41; Oslo, pàg. 184; Indonesia, pàg. 83;...

-Les plataformes cercadores, The Priceline Group com a exemple, combinació de vols, lloguers de allotjament i transport, (Booking, Kayak, Rentalcars, ...) Expedia (Hotels.com, CarRentals, Trivago, Homeaway...) Els invents a partir de les possibilitats de la xarxa són immensos i cada vegada millors, o pitjors (direccionar la demanda).

-Homesharing (economia colaborativa)àAirbnb, curiosament surt quan s’enfonsa l’economia el 2008à “nova economia”? Mallorca: el lloguer vocacional multiplica per deu el lloguer residencial. Ja no és economia col·laborativa, és economia corporativa.

-Hi ha ofertes per a tot: des dels tradicionals de sol i platja (anècdota de la creació de Benidorm, pàg. 132.); paisatges de tota mena; cultura i patrimoni, (Patrimoni de la humanitat Unesco: Espanya tercer país que més en té, darrere d’Itàlia i la Índia); ajut als pobres (caritatius, orfenats,...); emocions fortes, dark tourism (Chernobil, Dachau, Hiroshima, Cambodja, Síria,...); històrics (front de la Primera Guerra Mundial, Normandia,...); esportiu (de senderisme, a esdeveniments mundials: JJ.OO. Campionats,...); religiosos (de Fàtima a Terra Santa o a La Meca), medicinals o terapèutics (a Turquia s’hi va a trasplantaments de cabell!), a veure la pobresa en directe; a no fer res tombat en una gandula. Hi ha gent per a tot, i sobre tot hi ha molta gent.

-Els motors de la demanda són la recerca de la felicitat i la recerca de noves experiències.

-El que ve, o ja s’està fent: Gestionar l’oferta en funció de la demanda.

-A més del turisme residencial hi ha quatre models de paisatges: els massius i densos (Benidorm, Lloret,...); els de baixa densitat (urbanitzacions Costa del Sol); grans infraestructures de transport, oci (parcs temàtics), consum (centres de grans ciutats); cultural escenificat (monuments, història,...).

-Cal observar el fenomen des de l’economia global, de caràcter mundial. Actors (actius i passius) en el tauler de l’oci ja que és un mercat creixent.

 

3.       3. L’increment del turisme és insostenible mediambientalment i cívicament.

-El turisme és un gran invent fins que deixa de ser-ho. L’allau és tant gran i tan ràpid que ha agafat per sorpresa a tot el món: impacte sobre els barris, l’oferta comercial, l’espai públic, el ritme de vida, els models de ciutat.

-El nostre propi comportament com a turistes: El cas dels ramats de bestiar a la muntanya, la desesperació dels pastors. Forma part de la nostra forma de vida: el cas dels bosquimans de Namíbia, pàg. 185. Ghostland, estem trastornats amb la utilitat i la activitat, en un remolí xuclador que ens esgota i ho esgota tot.

-El que comporta de bo: ingressos econòmics, ocupació,.. té la seva contrapartida en efectes negatius: la convivència, els increments de preus dels lloguers, la “turistificació” (la Boqueria com a exemple); la desnaturalització de la vida col·lectiva,... No hauríem de criticar el turisme, sinó el model de turisme.

-Saturació d’espai, contaminació (dels vaixells creuers, als avions); gestió del residus (tornem-hi amb els vaixells); manca d’aigua (a Barcelona el 10% del consum és del turisme); inflació dels preus dels lloguers;

-Mentalitat purament capitalista: apropiar-se dels beneficis particularment i socialitzar les externalitats. Ryanair com a model (darrer 30’ TV3), viatge “sense”, sense res, aprofitant-se de les voluntats públiques. Dubai ja és el tercer aeroport del món (darrera d’Atlanta i Pequín). Mai surten els costos mediambientals, els de qualitat urbana, els de la cohesió social.

-Qui frena aquest procés?

 

4.       4. Hi ha possibilitats certes de regular els fluxos turístics.

 

-Per controlar-ho: activació social i regulació. Tensió entre l’interès col·lectiu i l’individual.

-Interioritzar tots els costos (aeroports, ports), tributació (taxes de sojorn), eliminació de subvencions, increment de preus dels serveis, limitacions físiques (als vols, als creuers, a les entrades (Dubrovnik, illa de Pasqua, Alhambra de Granada...), dignificar el treball (les Kellys, les empreses multiserveis, Antonio Catalán), controlar el mercat d’habitatges de lloguer turístic (Londres, Amsterdam,...). Actuació poders públics + acció sindical (que sembla inexistent i rebutjada)

-El cas del creuers és un dels més sagnants: contaminació, deixalles, massificació,...

-Gestionar l’overbooking.

 

5.      5.  L’esquerra no s’atreveix a fer-ho ja que aniria en contra dels seus “defensats”(segur?); a la dreta ja li va bé per “entretenir” a les masses. Venècia posa limitacions, Barcelona no s’atreveix (encara?).

-El negoci de la hospitalitat va a costa del sacrifici del territori. Sota la nostra tovallola no hi ha la sorra sinó les llambordes del sistema capitalista, i qui s’hi atreveix?

-La “turismofobia” és un conjunt de protestes desesperades que llencen crits d’alerta.

-La política al servei dels que se’n aprofiten, ja sigui directament la dreta, ja sigui indirectament, l’esquerra (vella o nova). Front al creixement i l’ocupació, la solució d’Amsterdam és treure’s de sobre la “morralla”. A Islàndia estan estudiant el “numerus clausus”. L’augment de preus, de limitacions que comportaran més augment de preus, de prohibicions que comportaran també augments de preus, Qui podrà continuar fent turisme? La gran contradicció de l’esquerra. És insostenible, però no gosem aturar-ho, o no sabem com fer-ho.

-El turisme al s. XXI és un producte més de la societat de consum. Viatjarem més i per menys preu.

-No existeix el dret al turisme, però com podem alleugerir l’equipatge


Mataró, 24 de maig de 2018.