1-2025. Parlem d'urbanisme.


Guió per la xerrada a l'agrupació del PSC de Mataró sobre l'urbanisme que van desenvolopar els primers ajuntaments democràtics, 1979-2003.



Parlem d’urbanisme. PSC 11/2/25

 

1.       Petició de la Primera Secretària.

Agraïment.

Per si us pot servir, però fa 40 anys, i la ciutat i el Mon han canviat substancialment. No hi havia telèfons mòbils, patinets, ni tant gossos. Encara érem una ciutat industrial tèxtil: Glory, Abanderado, Massana, ...

La cirereta del pastís de l’urbanisme a Mataró del ajuntaments de la represa democràtica va ser el Parc Central que ara compleix 25 anys. Ara la ciutat és una altra cosa, per tant també les tasques deuen ser unes altres.

2.       Què és l’urbanisme?

És la ordenació de les persones i la seva activitat en un espai geogràfic.

Des dels primers assentaments fins avui.

3.       Qui fa l’urbanisme?

Els qui regeixen la comunitat. Dels cabdills a la democràcia.

4.       Què és un Pla d’Urbanisme? (P.G.O.U.)

És un instrument administratiu que ordena normativament l’urbanisme d’un territori.

Administratiu: fet per qui el pot fer, segons les lleis corresponents,  amb els requisits corresponents, públic.

5.       Quin ordenament general hi havia al 1979?

La llei del sol de 1954.

La incúria de la Dictadura i l’esgotament del Regim Local.

Els transvasaments demogràfics dels anys 60 i 70 descontrolats.

6.       El Pla General de Mataró al 1977.

Antecedents: El Pla Baldrich del 1954.

Els anys 70: el Pla-Mat del 71: Borràs/ de Torres.

Les formulacions de Jaume Soler Fontrodona i Germà Vidal

El pla del 1977 de J.A. Solans. Plans parcials residencials i industrials; reserva autopista;

7.       Posició del nou Ajuntament democràtic de 1979 sobre el Pla Solans.

Acceptació amb petites correccions.

Sols es va fer la important modificació del disseny de la Via Europa a mitjans dels 80. Gómez Ordóñez.

Va permetre ubicar tots els elements importants sense que calgués fer modificacions: Tècnics (Plantes de Brossa i sanejament), terciaris (Mataró Parc i Hospital nou), industrials i residencials. Aquest va ser el gran i greu problema de les noves administracions locals.

8.       Quin eren els gran temes a afrontar urbanísticament pel nou Ajuntament?

La falta de sol industrial.

L’articulació dels barris dels 60 i 70 amb la trama del Pla Cabanyes del segle XIX: l’Eixample, les Rondes, una corona agrària que s’anava desfent i els barris: Vista alegre, Molins, Cirera, la Llàntia, Cerdanyola nord i sud, Peramàs.

Les entrades a la ciutat des de les carreteres: l’Scalextric, el Camí del Mig i la bòvila, l’edifici fantasma de Sant Simó.

Les necessitats d’equipaments.

9.       Vint anys d’urbanisme a Mataró.

 

9.1. Industrial: 2 milions de m2.

Balançó i Boter à va permetre els nous jutjats i la Plaça Tomás i Valiente.

Rocafondaà equipaments a tocar al barri (parvulari, ambulatori Camps de futbol, pista poliesportiva, dipòsit vehicles, futur institut,  i industrial a l’altra banda de la riera de Sant Simó. Adequació a les esteses elèctriques.

Pla d’en Boet I: carrers ben fets, edifici de Vidre, Can Xalant (per acabar encara), Caixa Laietana, camp Juventus, cotxeres Mataró Bus. Trasllat discoteques. Institut Pla d’en Boet,

Pla d’en Boet II: continuïtat al Pla d’en Boet I à va permetre Bombers, viver municipal, entrada Camí del Mig, forat de la Bòvila, nau logística Procter. Enganxa amb Cerdanyola sud.

Hortes del Camí Ral: va permetre Via Sergia al Pla d’en Boet II, columbòfila, punta Porta Laietana, (actuació Mora Dir Paradise) laterals N-II. Parc logístic,

Vallveric: Problemàtic; entrades des de riera Sant Simò, línies elèctriques, mig residencial des de la carretera de Mata.

El Rengle: comença industrial i després es modifica a residencial. Tecnocampus.

Cirera industrialà escola bressol, casal d’avis, ambulatori. Tanatori, Escola Marta Mata? Després es passa a residencial.

 

Al finalitzar aquest programa Mataró perd el predomini de l’activitat industrial però l’actuació permet la logística i altres activitats que es van desenvolupant. Crec tema resolt.

9.2. La nova ciutat

Vista alegre Est: tanca Vista Alegre per un costat, parc de Creteil (per Rocafonda), Ronda Sant Oleguer.

Vista alegre Oest: tanca vista alegre per l’altra banda, enganxa amb Camí de la Serra i Molins. Parc del Nord i camp de futbol.

Camí de la Serra: edifici habitatges V; placa de la Dama del Lago (Incasol); ronda Mistral; plaça de les Piràmides (camí de la Serra) tanca el buit entre Molins, Vista alegre i Cirera Industrial.

Can Solaret: comercial i parc. Ambdós permeten Ronda Països Catalans.

Via Europa: tres plans parcials i cinc unitats d’urbanització. Entrada des de l’autopista (Via Europa) i el Parc central, més parc de roques Albes, parc de can Boada, parc R. Alberti, Antonio Machado. Tanca Ciera amb l’eixample i La llàntia. Entrada de la Llàntia.

Cal collut: parc, escola M. Solà, tanca per la Riera de Sant Simó.

Can Bonmiyó: Plaça Occitània, biblioteca Pompeu Fabra. Tanca Peramás i l’Eixample.

Mas Sant Jordi: tanca Cerdanyola Nord amb el turó de Cerdanyola.

9.3. Necessitat d’equipaments i terciari:

Zona terciari de la Riera d’Argentona: Planta de la Brossa, estació depuradora, Tub verd. Tanca Hortes del camí Ral i acaba el terme. Falta vial lateral.

Mataró Parc: equipament comercial, Hospital nou. Dipòsit d’aigua (el rellotge)

Escoles M. Mercè Marçal, camí del Cross, educació especial, bressoles (Figueretes, Tabalet,...)

Pavellons esportius i camps de futbol: a Cirera, a la Llàntia, Pla d’en Boet.

9.4. Les entrades: ja ha quedat explicat.

 

 

10.   Què vam fer:

Amb les eines disponibles: Pla General, revisat el 1997 (28 anys ja)

Amb els recursos existents (pacte autopista: tronc central Via Europa; Porta Laietana; regeneració platja; Ronda de Mataró)

Amb les prioritats definides. Base econòmica; nova Ciutat; comunicacions.

 

Amb un nou Pla General cal pensar per què el necessitem i què volem per el futur,

els Plans Generals duren molts anys.

 

 

Gràcies per la vostra atenció.