3-2008. Impressions subjectives, i des de fora, sobre l’estat actual de la hisenda local. 3-10-2008


Impressions subjectives, i des de fora, sobre l’estat actual de la hisenda local.*

*Nota prèvia.

Ja  fa temps que la Fundació Rafael Campalans em va demanar un escrit sobre la hisenda local atenent la meva antiga condició d’alcalde més o menys coneixedor del tema en el marc d’un recull d’impressions d’antics càrrecs electes locals.

M’ha costat molt posar-m’hi i fer-la, ja que si bé tinc algunes idees al respecte tinc dubtes sobre si són correctes. Crec que les hauria de contrastar més, especialment repassant dades i parlant-ne amb gent que ara en sigui responsable ja que potser les meves particulars impressions no casen amb la realitat actual.

Com que ja m’he endarrerit prou i els de la Fundació m’apressaven he resolt bolcar el que he anat explicant en xerrades sobre el tema per la formació del electes locals en aquest escrit. En tot cas, sense cap pretensió respecte al que he escrit, estic obert a totes les crítiques i consideracions de tota mena que qualsevol que estigui ficat en la matèria vulgui fer-hi.

Mataró, 2 de maig de 2008.



Introducció.

La correcta percepció de l’espai i el temps en que es desenvolupa l’activitat política és essencial per fer-la adequadament.

Crec que aquesta idea és cabdal en l’administració de qualsevol hisenda, pública o privada, gran o petita, d’ahir o d’avui, i la municipal no se’n escapa. Què s’ingressa i perquè, d’on surten els cabdals?. Què es gasta i perquè, quines són les prioritats de la despesa?. Aquest és el tema de la reflexió que sempre he tingut present a l’hora de parlar de la hisenda municipal.

Generalment parlem de la vida local com si fos un tot homogeni, encara que sabem que no és així. Hi ha molts municipis a Catalunya i a Espanya: més de 940 aquí i més de 8.000 en el conjunt. I n’hi ha de totes menes: grans, petits; en creixement, en recessió; amb diferents economies: agraris, industrials, turístics, residencials,...; situats vora nuclis importants, allunyats, al cul del món; al litoral, terra endins, de muntanya... Cadascun d’ells és un petit món amb característiques pròpies i diferents, i pretendre parlar d’una forma semblant per tots ells és difícil.

Tampoc és el mateix parlar-ne segons els moments temporals. El que varem construir sobre la hisenda municipal a començaments de la democràcia a Espanya, ja fa quasi bé trenta anys, penso que ja no serveix perquè les coordenades són diferents. Llavors es tractava de sortir d’una situació que he explicat moltes vegades venia donada pel que havia representat la conjunció de canvi socioeconòmic dels anys setantes i la immobilitat política del final de la dictadura que va afectar greument les corporacions locals.

Des dels ingressos, amb una ciutadania que no estava acostumada a pagar impostos i una administració que no tenia mecanismes reals per cobrar-los, que no donaven per cobrir les necessitats de despesa completament sobrepassades per les demandes endarrerides. Varem començant administrant la misèria. Va costar alguns anys, amb expedients de liquidació de deutes per entremig, per començar a respirar. Desprès de superar la crisi del primers temps de la democràcia varem tornar a recaure en la crisi dels primers noranta.

Ara estem en una altra situació. Els treballs, en general, dels Ajuntaments democràtics han permès recuperar el temps llavors perdut i han situat als nostres pobles, viles i ciutats a uns nivells de serveis i equipaments notables. Darrerament crec que s’estan donant algunes disfuncions fruit també dels temps i de les que segurament hauré de parlar-ne més endavant. Però estarem equivocats si continuem parlant de les finances municipals en clau dels anys vuitanta del segle passat. Altres són avui els problemes, les perspectives futures i, m’atreveixo a dir, fins i tot els actors de la vida cívica local.

Hem de partir que estem en una societat benestant i rica. Hi ha forces recursos per atendre moltes de les necessitats que té la col·lectivitat. Sols cal veure el volum dels pressupostos de qualsevol administració per corroborar aquesta afirmació. Bé, al parlar d’administració em refereixo a aquelles que tenen el mínim gruix per ser-ho. En el món local tots coneixem l’existència de moltes unitats que, generalment per la seva escassa dimensió, encara que també es poden donar altres motius, difícilment  assoleixen la característica d’administracions reals i es queden en el més pur dels nominalismes.

M’explico una mica més: Totes les administracions funcionen amb els recursos que els proporcionen per una o altra via els seus components. Si aquest són pocs, o pobres, o les dues coses alhora, és molt difícil que apleguin els cabdals necessaris per fer funcionar correctament les coses que precisen malgrat que aquestes siguin poques. Si tenen a la seva cura no solament les necessitats més immediates del seus habitants sinó un espai físic més o menys gran, llavors és evident que se’ls poden escapar moltes coses que afecten a aquest espai del que teòricament en són responsables. Estic pensant en el control medi ambiental per exemple, o la realització de determinades activitats que precisen cura i vigilància. Es poden explicar un munt d’exemples del que pretenc dir, però crec que és força entenedor.

Anem doncs, a les administracions locals de veritat, en els temps d’avui, i donem-hi una ullada.


La primera pregunta.

D’entrada ens trobem amb una quantitat de demandes ciutadanes i requeriments legals per la seva activitat realment notable. La societat s’ha fer molt complexa, i rica com és demanda a la seva administració més propera moltes coses. La primera pregunta que cal fer-se és la següent: L’ajuntament ha de donar resposta a tot allò que li plantegen els seus ciutadans i ciutadanes?

Cal distingir aquesta pregunta d’una altra que podem formular millor: L’ajuntament ha de ser sensible i intentar que es donin solucions als problemes que li plantegen?

Respecte a la inicial, com que crec que està mal formulada s’ha de contestar que NO, ben gros, Respecte a la derivada, que penso que ja està millor formulada, crec que s’ha de contestar que SI, però ja estem en una altra pla del debat.

Crec que el desenvolupament administratiu que hem fet a partir del restabliment de la democràcia a Espanya, i el repartiment de competències entre les diferents administracions, no està ben interioritzat tan per la ciutadania com per molts dels seus responsables polítics. Hi ha una pretesa confusió sobre que ha de fer cada administració. Hi ha qui du que això és bo. La meva opinió és la contraria. Si, ja sé que en general  cada elecció és diferent i la gent ho sap, però moltes vegades les exigències i les avaluacions són fetes per coses diferents a les que correspon fer a cada una d’elles.

Tornem a la pregunta: Un Ajuntament ha de fer tot allò que li demanin els seus ciutadans/es? Depèn, si és competència seva fer-ho, segur. Si no és competència seva, cal veure-ho.  Perquè no tot està determinat normativament,  i cal escoltar a la ciutadania. Si, però ja es fa prioritàriament allò que es té encarregat?  Anem a exemples concrets fruit d’experiències: El cicle de l’aigua, que ara està tant de moda. Sempre he pensat que el dia que els ciutadans/es obrin l’aixeta i no els baixi aigua pensaran (emprenyats) en la família dels regidors responsables. Si posem l’exemple de tirar de la cadena del WC i que no baixi el que hi ha a la tassa encara s’explica més bé.  Clar que arranjar canonades i instal·lacions que no es veuen és molt poc agraït i no llueix com fer poliesportius i equipaments culturals. Però quina és la prioritat? De demandes cíviques, especialment en una societat rica ni pot haver-hi moltes. Un cop resolts els principals problemes, els bàsics, llavors hom creu que pot fer-se tot i hi ha mil demandes ha fer que per qui les fa són les principals. És deure de cada formació política presentar les que assumeix i com i quan les assumeix, es deute de proposar i programar prioritats segons les respectives opcions polítiques. Aquesta és una de virtuts d’un sistema democràtic.

Va haver-hi un temps, crec que ja superat, que calia arranjar l’espai públic i es va fer, amb un ordre també: asfaltar carrers, fer places i placetes, treure línies d’alta tensió de damunt les escoles, cercar terrenys per equipaments escolar i sanitaris, construir instal·lacions esportives i culturals. Però al mateix temps calia pensar en el cicle de l’aigua, la neta i la bruta, les clavegueres, col·lectors i depuradores. La recollida i eliminació de les escombraries (se’n diu tècnicament RSU). Posar enllumenat públic i més endavant renovar-lo i millorar-lo amb criteris més eficients tant de servei com de consum. Fer plans de circulació i els de més població pensar en el transport col·lectiu.

Però alhora, a molts llocs, va haver-hi demandes de temes sanitaris (consultoris, ambulatoris, hospitals, residències assistides,...) que la gent demanava i calia fer encara que no correspongués. I temes educatius (escoles bressol, aules i equipaments complementaris d’escoles, sinó les pròpies escoles, educació compensatòria, els extraescolars i fins i tot superior!) que també estaven en les demandes del carrer.  No cal dir els temes culturals tenen també el seu lloc i les línies de competències no estan gens delimitades i els costos grans i difícilment assumibles si es volen fer les coses com cal. Tornant a l’espai i el temps, cada unitat administrativa que tenia unes circumstàncies diferents ho va encarar de la millor forma que va saber o poder.

I ara? Crec que no queden gaires necessitats bàsiques per cobrir. En tot cas, si n’hi ha cal escatir què ha passat per estar així: deixadesa, impossibilitat manifesta en termes financers,  noves demandes urgents. Perquè aquesta darrera causa és un altra problema. L’evolució de la societat ha comportat l’aparició de nous temes que no estaven en l’agenda temps endarrere: Les noves estructures familiars, la prolongació, i en quines condicions, de l’esperança de vida, els nou vinguts per la immigració, el tema de les drogues, les necessitats d’aconduir o eliminar les andròmines de rics, des dels cotxes als carrers fins als mobles, ordinadors, electrodomèstics i matalassos vells. L’acció pública municipal canvia amb els temps i les noves circumstàncies.

Aquí hi ha un gran camp a córrer de reflexió sobre qui ha de fer què. En termes de competència normativa entre les diferents administracions (central, autonòmica i local), però també en termes de nivell d’estructuració de la pròpia administració local: ara hi ha la possibilitat de comunitats, mancomunitats, consorcis, delegacions a d’altres administracions de les que en tenim un munt: metropolitanes, comarcals, provincials, ara sembla que en tindrem de vegueria, i a l’administració autonòmica per no dir a la estatal i demanar ajuts a l’europea. Tot una panòplia de possibilitats estan obertes i no sé si degudament explorades i explotades per totes les unitats administratives locals.

I aquí rau la resposta a la pregunta correcta: L’administració local ha de ser sensible i intentar que es doni solució als problemes que li plantegen els seus ciutadans/es cercant qui té la responsabilitat de fer-ho o qui millor i més eficaçment pot  resoldre les demandes plantejades.  Moltes vegades no es tracta d’intentar assumir una cosa que no és possible per manca de competència legal o formal, capacitat física  o recursos econòmics, humans o d’altra mena, sinó desplegar la habilitat per trobar qui, a quin nivell i/o de quin nivell, pot resoldre el tema plantejat. Potser cal una regidoria de “aconseguidors” a la màxima responsabilitat del govern municipal i no encaparrar-se en afrontar impossibles.


Segona consideració (doble).

Al fil de les darreres consideracions anteriors, cal pensar en la forma en que han de donar-se els serveis que assumeix fer una administració local. Ja ha passat a la història, tant en les normatives legals com en la pràctica quotidiana, el que l’administració presti el serveis directament. Des de les antigues i ja provades concessions fins a les formes de gestió empresarials més modernes i innovadores ja és habitual que els serveis es prestin de molt diversa manera cercant sempre la millor efectivitat.

Cal explicar que el més important d’una administració és el seu cervell, el pensament, la direcció. Els braços sempre són útils però no necessariament han de ser els propis. Aquí tornem a enllaçar amb el tema de les mides de cada corporació i les moltes possibilitats de col·laboració que ofereixen tots els nivells existents. Un cop determinar què cal fer, toqui o no toqui com hem vist al punt anterior, cal decidir com fer-ho. Pensar que sols amb eines pròpies és la millor manera pot ser un pensament equivocat.

Les característiques personals de molts Alcaldes/alcaldesses i Regidors/es els porten a veure l’acció municipal des de les seves particulars habilitats i coneixements, no des de la pura perspectiva política. En això també juguen els temps. Al començament del restabliment la democràcia amb poques eines, moltes necessitats i molta il·lusió i empenta els electes van assumir coses que avui haurien de ser (espero) impensables. Feines de direcció i execució per les que ni estaven preparats ni en sabien gaire, o res, per lo general. No és aquesta la feina del polític. Si, ja sé a mesura que es baixa en mida de població, i consegüentment d’administració, cal més dedicació personal, immediata i directa en munió de feines, de l’assistència social a l’organització de la festa. No es tracta d’això. Anant per aquest camí es podem malgastar esforços i voluntats.

Aquí entrem en el tema de la separació dels polítics i dels tècnics, i moltes vegades –tornant a les mides- es fa difícil la separació. No obstant, massa vegades és l’excusa per actuacions personalistes que serveixen per amagar d’altres coses, des de  la correcta interpretació del càrrec a la justificació de mancances polítiques.

També cal, dins d’aquesta consideració, tenir present el paper que el sector privat pot jugar en la prestació de determinats serveis. No sempre i en tots els llocs s’ha de veure de la mateixa manera, però si que hi ha camp per explorar arreu. Difícil plantejament a les idees generalment acceptades o imposades a l’esquerra política: el paper del sector privat. Però pot tenir moltes formules: mixtes, consorciades, concessionals, pures,... Pot sonar neoliberal, i de trencament de tabú, però hi ha experiències reeixides en el darrers anys a Catalunya en els camps sanitari i socio-sanitari i no tenen perquè demonitzar-se.

En tot cas, el més important és la consecució del objectius pretesos, l’eficàcia, i la qualitat i el cost del serveis prestats, l’eficiència en el compliment dels objectius.


El gran tòpic: la tradicional i recurrent manca de recursos econòmics.

Anem al moll de l’os d’aquest breu assaig. És recorrent el tòpic de la persistent manca de recursos de les administracions locals. Sembla com si el que es va fixar als anys vuitantes i aquella voluntat descentralitzadora que tenia el municipalisme, i encara deu tenir,  que comportava un augment de la participació en la despesa del total de les Administracions públiques pugui persistir en el imaginari col·lectiu indestructible, sense que no es donessin elements en la realitat i pràctica concretes per reconsiderar-lo.

Separem, però, els dos components que hi ha al tòpic. El primer: Més competències pel món local amb els recursos addicionals per exercir-les. Bé, ja han passat més de trenta anys d’ajuntaments democràtics, més de vint anys de les lleis de Règim local i de l’Hisenda local, i en aquest temps s’ha quantificat moltes vegades, o s’ha dit que estava quantificada, la denominada despesa impròpia de les corporacions locals. S’han succeït govern d’un signe polític i del contrari, amb nous components generacionals en ambdós casos i estem allà mateix. No caldrà assumir d’una vegada per totes que el conjunt de la societat espanyola a traves del seus representants ja els va bé el que es va establir com a feina dels municipis al començament de la represa democràtica, d’altra banda força continuista en la nostra història?

O millor dit. No seria el moment, en el marc de les noves realitats socials, de discutir de tu a tu, amb la paella pel mànec de la gestió concreta i de qui pot fer millor què quina administració les ha d’assumir? Posem un exemple: l’escola bressol. Aquest tema no hi era als començaments. La societat ha acabat forçant que l’ensenyament universal comenci pràcticament als tres anys. I en el marc del repartiment competencial està en l’administració autonòmica. Ara hi ha un clam, discutible per a mi des del punt de vista socioeconòmic, però això és un altre tema que no cal exposar aquí, de la necessitat de places i de servei d’escola bressol. Els ajuntaments, per pressió ciutadana que no van voler o poder evitar, van començar entomant la demanda i vet aquí que al final han acabat apareixen com a responsables d’un tema que mai s’ha discutit si els pertocava. S’hi han trobat embolicats i compartint-ne la solució amb costos evidents que no s’ha discutit amb càrrec a quins ingressos els ha d’afrontar. Igual podríem parlar d’altres temes educatius com els ensenyaments musicals o artístics, moltes activitats extraescolars que el sistema econòmic (com les escoles bressol) descarrega a les espatlles de l’administració pública per fer més lleugers els seus costos i necessitats organitzatives. D’igual manera podríem parlar de l’aplicació de la Llei de la Dependència, o de la integració del immigrants, per tocar temes de rabiosa actualitat social.

Anem, però, a la manca de recursos. Se suposa que són per complir l’encàrrec normatiu contingut en les Lleis específiques, no per fer la voluntat discrecional dels gestors i polítics locals. Aquí la realitat demostra dos punts flacs a la recurrent reclamació. En primer lloc: el comptes de les administracions locals no presenten problemes en general, llevat de en llocs puntuals que, a més de que es poden comptar pràcticament amb els dits de la mà, responen a circumstàncies objectives derivades o de les seves particulars condicions físiques o socials o de les seves peculiars formes de ser administrades. L’aportació de les administracions locals al conjunt del dèficit i del deute públic espanyoles és insignificant. Cert  que algunes corporacions poden estar amb l’aigua al coll però serà el resultat d’operacions faraòniques que no són generalitzables a totes elles. Tindríem més d’una sorpresa si analitzéssim amb detall el estats comptables en algunes zones del territori, encara que és cert també que les tindríem desagradables en d’altres. Segurament això té poc a veure amb l’estat general de les finances locals i molt més del que pot semblar amb el poc rigor amb que s’administren algunes entitats o de derives megalòmanes o clientelars d’altres.

Segon: S’ha dit, o es deia temps enrere, que les bases fiscals dels ajuntaments eren molt rígides i estaven basades en impostos i taxes que tenien poc recorregut: la propietat urbana, els vehicles, l’activitat econòmica. Després del llargs anys de creixement del darrer cicle econòmic que hem gaudit sembla mentida que encara s’aguanti aquest tòpic. Qui no l’hagi aprofitat deurà tenir alguna responsabilitat en la qüestió, no pas el conjunt de l’ordenament que fins hi tot ha aguantat, amb les compensacions corresponents, la supressió per un dels Govern del PP del impost sobre l’activitat econòmica (IAE) que era una dels puntals de la darrera gran reforma del 88.

La base principal dels ingressos municipals està en la propietat urbana, la seva mobilitat patrimonial i la seves modificacions: Impost de Béns Immobles, Impost sobre les plusvàlues, Impost d’Obres i Construccions. Encara que els dos darrers són optatius deu ser rar l’ajuntament que no els hagi establert. I aquí tots sabem què ha passat. Augment considerable del nombre d’habitatges, no solament absolut sinó, més rellevant, relatiu. El nombre d’habitants per habitatge ha baixat espectacularment en molts pocs anys. Més o menys en els darrers quinze o vint anys la relació habitants/habitatge en les poblacions mitges pot haver passat de 4 a 3. Això representa que amb el mateix nombre d’habitants, és a dir amb la mateixa necessitat de prestació de serveis (caldrà matisar-ho) hi ha un 25% més d’habitatges, és a dir un 25% més de base fiscal per a treure’n suc. Bé, ara cal afegir-hi l’increment de valor(?) d’aquesta base fiscal. O és que els ajuntaments no ha de notar positivament en les seves arques la disbauxa de l’espiral especulativa del mercat immobiliari? Quan es parlava de la rigidesa de la tradicional base fiscal municipal s’estava en unes altres condicions i cal tenir molt present els canvis que hi ha hagut per pretendre mantenir el discurs.

Les bases d’aquests impostos venen determinades per l’AGE (Administració General de l’Estat) en forma d’establiment dels valors del sòl i de la construcció que degudament corregits pels factors d’ubicació, any d’edificació, qualitat constructiva,... comporten el valor cadastral sobre el que les administracions locals plantegen el tipus impositiu i d’aquí en surt la quantitat a pagar. Més o menys, a grans trets, aquest és el procés. Ara bé, en un cicle tan esbojarrat a l’alça dels preus de la propietat urbana, els ajuntaments s’ha preocupat de demanar i impulsar la revisió dels valors cadastrals? En conec alguns que tenen els de fa vint anys, i allà estan. Segona pregunta: Els tipus aplicats pels ajuntaments s’han anat corregint per donar els rendiments més o menys adequats a les circumstàncies? En general les modificacions normatives produïdes en el darrers anys sobre aquest temes han estat favorables a l’exercici de polítiques econòmiques modulables per aprofitar la situació. Aquells que les han aprofitat n’ha tret adequats rendiments. Cal afegir més coses: el correcte coneixement de les transmissions, que han estat moltes, via registradors de la propietat que permet tenir lligades les plusvàlues. O la correcta valoració del import de les obres i construccions que s’efectuen en un municipi, com a mínim via els costos estàndards que hi ha publicats, que permet l’establiment de les seves bases, sobre les que cal aplicar un tipus a determinar per l’ajuntament que implica novament decisions de política econòmica modulables al que es pretengui.

Clar, que si no hi ha revisions cadastrals, coneixement de les transmissions, mals càlculs dels imports de les obres i escassa intuïció sobre els tipus a aplicar en cadascun d’aquest impostos pot ser que no hi hagi suficiència financera. És a dir, una correcta i eficaç actuació en aquest tema ha pogut donar recursos més que suficients.

Ara en trobem davant un canvi de cicle, però compte amb dramatitzar. Els habitatges construïts estan allà on estan, no desapareixen, i el IBI continua devengant-se. Que estiguin o no ocupats, o més o menys temporalment ocupats, no és un problema municipal. És un problema dels seus detentadors. O és que ara, amb els valors patrimonials acumulats s’haurà de tenir llàstima pels seus propietaris? El funcionament ordinari de tota col·lectivitat urbana comporta unes despeses que no disminueixen pas amb el canvi de cicle: l’enllumenat públic, la neteja dels carrers, el manteniments de les places, els semàfors i la senyalització viaria, el transport públic,... tot s’ha de continuar prestant i per tant en una situació de desacceleració, o fins i tot de recessió, cal veure quines són les despeses a retallar. Però, són solament les públiques? Evidentment que d’aquestes també caldrà considerar-ne algunes, però les bàsiques pel manteniment del espai i del capital públics s’han d’intentar mantenir per correcte funcionament del comú, a més de contribuir també a mantenir els valors de la propietat que hi ha en ell.

Hi haurà menys ingressos per la via dels altres dos impostos, el de les plusvàlues i el d’obres i construccions. Però això va lligat al cicle econòmic. No ens queixarem de la rigidesa d’aquests impostos quan van cap avall, ja que hi ha hagut moments esplendorosos de recaptació que amb dos dits de front s’han hagut de considerar conjunturals. Ara bé, si s’han consolidat estructuralment despeses a partir d’aquests ingressos canviants poden sorgir problemes. D’això ja en parlarem a l’hora de referir-nos a la despesa en general. En tot cas, l’aportació que aquest dos impostos aporten al conjunt dels ingressos municipals no és tan considerable com perquè el seu descens comporti considerables variacions en el total. Potser en conjunt i depenen del tipus de municipi no més enllà de dos o tres punt percentuals. I si és així, una bona combinació de millora en l’eficàcia recaptatòria i en la despesa pot fer-lo perfectament assumible.

D’igual forma podem parlar pel que fa a la imposició sobre els vehicles. Malgrat l’estancament de les bases fiscals determinada per la normativa estatal (que no entenc com mai no ha estat demanada fermament la seva reforma), si que hi ha hagut possibilitats de modulació del ingrés final per la via de l’adequació dels tipus que decideixen els ajuntaments per arribar a la determinació de la quota a pagar. No obstant, si més no al marge d’aquesta consideració, hi ha altre vegada, com en el tema dels habitatges, dos elements que han contribuït poderosament a augmentar els ingressos d’aquesta rubrica en els darrers anys: d’una banda l’augment del nombre de vehicles per habitant que ens acosta ràpidament als estàndards dels països més avançats, i segona la variació del tipus de vehicle que circula pels nostres carrers i carreteres que ha evolucionat, sols cal treure el cap a fora per adonar-se, cap a mides i cilindrades superiors. Aquí hi ha dades suficients, tal com està establert fins ara aquest impost, per pensar que hi ha hagut una aportació considerable d’aquests signes externs de riquesa (com eren qualificats abans) a les arques públiques. Si que aquest increment del parc automobilístic porta a majors despeses públiques per atendre’l. És cert: més policia, més urbanització i senyalització, més transport públic, aparcaments et altri, però també hi ha altres fons d’ingressos que hi van associades per mitigar les seves conseqüències. Els preus públics i les taxes que s’hi poden associar, correctament aplicades i degudament mesurades amb els altres ingressos, poden ajudar a corregir els efectes de l’increment de despesa. Compte, no cal oblidar el que representen les multes, més enllà del seu estricte paper de correctiu d’actuacions pernicioses en el camp de la vialitat i la mobilitat. Ja sé que és políticament incorrecte parlar-ne, però cal tenir-ho ben present. Les multes tenen la seva funció correctiva que col·lateralment comporta, ben administrada, quantiosos ingressos. No es tracta de l’afany recaptatori que tòpicament se’ls atribueix, sinó que el volum de possibles sancions en una situació normal, no pas persecutòria, dóna uns bons rendiments, en alguns casos de municipis amb d’una certa mida tant grans com el propi impost de circulació.

Els temes lligat a la fiscalitat derivada dels vehicles requereixen la seva eficient tramitació administrativa. No n’hi ha prou d’imposar multes si desprès no es cobren. No n’hi ha prou de veure com es va atapeint el trànsit si no controlem les variacions dels seus components. I en aquest darrer cas ens trobem amb una dinàmica relativa a la propietat dels seus elements que és molt forta i variada. Ara, però, amb els procediments i les eines informàtiques existents es pot pretendre aconseguir un més exacte coneixement de la seva composició. Si hi afegim les possibilitats de col·laboració amb d’altres administracions que s’encarreguen del seu control (DGT) o que poden ajudar en el seu coneixement, tramitació i execució (el cas de la Diputació de Barcelona és emblemàtic en aquest aspecte) el resultat pot ser més eficient. En el cas de les multes els resultats poden ser espectaculars, el que contribueix alhora a la millora en la disciplina viari perquè no se’ns vagi de les mans. Un nou exemple de l’aportació de la gestió dels ingressos pressupostaris a la necessària disciplina pel manteniment del ordre a la col·lectivitat  (del ordre que aquesta col·lectivitat s’hagi volgut donar) i viceversa.

Taxes i preus públics. Hem de centrar-nos en aquelles que són més rellevants ja que n’hi poden haver moltes que més que ser determinants en els ingressos ho són pel que representen de control del que passa a l’espai públic o al funcionament administratiu. Respecte a aquestes cal tenir present aspectes de la seva gestió que no comportin o un cost exagerat pels ciutadans/es o que siguin més una càrrega per l’administració que un benefici. L’antiga taxa sobre les bicicletes o el preu públic sobre l’ocupació de la via pública, l’expedició de document oficials, l’ús de dependències i equipaments municipals en poden ser exemples. Però hi ha algunes taxes importants que el seu import i volum total  van lligats estretament a la gestió del servei que amb elles es fiança. La taxa de recollida i eliminació d’escombraries i la taxa de cementiris. En la primera, les decisions sobre el servei a fer i la forma de prestar-lo són cabdals. Aquest tema que en el darrers temps està molt de moda implica conseqüències econòmiques importants. Per principi les taxes han de cobrir el cost del serveis que es presten. Llavors, com més compliquem, o fem ineficient el servei, més cost tindrà. Cost que serà assumit pels ciutadans directament o serà antirreglamentariament deficitari i que s’haurà de cobrir amb d’altres partides d’ingressos.

És molt important que les decisions, ara tant de moda repeteixo, sobre com es fa la recollida i com s’eliminen les escombraries siguin perfectament i conscientment assumides pel conjunt del Govern municipal a l’hora de prendre-les. Recollir cada dia, amb fraccions diferents, porta a porta, eliminant en abocador o amb tria i reciclatge, establint punts nets o verds, obrir deixalleries, recollir sota demanda objectes voluminosos, retirar andròmines abandonades pels carrers, ... són decisions que tenen la seva corresponen despesa més o menys important. Fer-ho cada municipi pel seu compte o fer-ho mancomunadament, traspassar la gestió de tot el circuit o sols una part a un organisme de superior nivell, també tindrà les seves conseqüències. Les característiques extensives o compactes de l’espai urbà comportaran també que els costos siguin diferents. Tot això, degudament valorat implicarà una despesa que compartida per la població, per unitat urbana per exemple, determinarà la taxa a pagar. Les pretensions del regidors de medi ambient tenen els seus costos. Les demandes mediambientals també. I s’ha de conèixer bé i valorar convenientment per prendre la decisió adequada. Cost i servei, equilibri segurament entre la voluntat i les possibilitats. Coneixement dels desitjos i aspiracions de la població més enllà dels de la Corporació. Exemples n’hi ha a dojo de resultats bons i dolents en aquesta matèria per treure’n les degudes conclusions.

Pel que fa a la taxa de cementiris, la que correspon al seu manteniment. Cal tenir present la sociologia que hi ha darrera d’aquest servei. Qui és qui la paga la taxa. Qui és qui valora el servei (evidentment no l’últim usuari, però si algú proper a ser-ho). Què es valora del servei, en qui moment més determinat. Clar que és poc vistós d’entrada, però, ben pensat, qualsevol moment i qualsevol ciutadà/na  pot fer la valoració de la seva administració a partir de l’estat en que es troba l’espai del que pot ser el seu últim estatge.

Respecte a les aportacions d’altres administracions als pressupostos municipals. Cal distingir les fixes de les ocasionals. Les fixes, bàsicament de l’Estat, han millorat molt en el darrers temps, tant en la seva quantitat com en la regularitat de la seva entrega. Si no vaig errat en el darrers anys estan creixent en promig anual una mica per sobre del 10%, quantitat respectable doncs, i bé a ser si fa no fa quasi bé un terç del total d’ingressos corrents. Sempre hi ha el debat sobre les diferencies d’aportació per habitant entre municipis atenent al volum de la seva població, Respecte a aquest tema cal dir que les obligacions determinades legalment també són diferents. Poques vegades es té en compte aquesta característica partint del fet que tothom pretén tenir el mateix nivell de béns i serveis. En parlarem al darrer apartat corresponent a la despesa més genèricament. Però algun dia algun jutge, o algun citada/na portarà davant d’un jutge, l’incompliment concret d’alguna obligació determinada legalment i llavors no valdrà l’excusa de la manca de recursos si aquests estan invertits en temes que no són d’estricta competència municipal. Primer que tot hi ha obligació de fer el que s’ha de fer i desprès es poden fer d’altres coses. Pot ser aquest un debat interessant lligat a la qüestió de la pretesa insuficiència crònica.

Les aportacions fixes de l’administració autonòmica són menys rellevants però si que són més a tenir presents les condicionades. Tant a l’administració autonòmica com a la provincial hi ha munió de partides en els seus pressupostos que, o ve directament com també de forma indirecta, poden ajudat notablement a nodrir els recursos municipals. I cal cercar-les aquestes partides. Si més amunt parlava de la necessitat de aconseguidors per afrontar determinades demandes ciutadanes també cal que algú de l’administració municipal persegueixi aquestes possibilitats. Poden ser partides lligades a despeses corrents o d’inversió que complementin les existents. Poden ser partides que supleixen actuacions municipals i que alliberin, doncs, recursos propis per fer d’altres actuacions. I es poden buscar i obtenir sols o amb més gent. No hi ha que descuidar aquesta possibilitat ja que per segons quina tipologia de municipi i les seves característiques poden representar un ajut substancial.

Queda per fer alguna referència a l’assoliment de recursos provinents del sector financer, l’endeutament, vaja. Fins aquí ens hem centrat en els recursos impositius i de les transferències d’altres administracions, però les corporacions locals, com tothom, els queda el recurs al crèdit financer. Hi ha doctrines extremes entorn el tema. Dels que diuen que no s’ha d’endeutar-se mai i del que diuen que tot el que es pugi que ja ho pagaran els que vinguin al darrera.  Com sempre, en el mig està la virtut. Hi ha normes que determinen les possibilitats d’aquest recurs atenent els resultats i a la situació econòmica de cada corporació. No obstant, si hi ha hagut una correcta administració i no es demanen quantitats estrafolàries, fora de mida o de context de la pròpia administració, és un recurs habitual  i correcte per tothom.

Si que cal en aquesta matèria fer alguna referència a les possibilitats que el sistema financer dona d’instruments que s’han anat construint més enllà dels tradicionals del préstec ras i curt i de les operacions de tresoreria. Característiques del tipus d’interès, assegurament del mateixos, garanties i concessions,... Aquí també tornarem a parlar dels coneixements tècnics a dins o a fora de cada administració per trobar i fer servir els més adients. No és pot demanar als càrrecs públics que siguin coneixedors d’un món tant complicat i recargolat com és el de les finances, però si que s’ha de procurar disposar del recolzament i assessorament precís, ja sigui dins d’altres administracions de més volada o fora al camp privat amb les prevencions per no lligar-lo necessariament amb les ofertes.

En resum sobre els ingressos i la pretesa crònica insuficiència financera. El primer és aclarir que és el què han de fer i què es el que fan els Ajuntaments. Si fan el que els pertoca, o fan d’altres coses que poden ser necessàries i demanades per la població però que no els correspon fer.  Segon, determinar si els recursos que permeten les normatives vigents actualment en les seves mans són correctament administrats i se’n treu el degut rendiment. És a dir si hi ha eficàcia i eficiència en l’obtenció del ingressos necessaris. Segurament ja es deu intuir que crec que el model existent ben portat té encara possibilitats. M’esvera una mica quan sento parlar de la necessitat d’un nou model d’estructura impositiva que pugui proporcionar més suficiència financera. Les figures actuals estan ben assentades, no presenten gaires problemes, estan molt assumides per la població perquè s’hagin de fer provatures i experiments. Probablement si el món local es centrés més en les causes que pensa que són el motiu de la seva insuficiència, les característiques poblacionals –grandària i condició social, per exemple, o la dispersió- trobaria elements de superació i solució que ja existeixen i que estan experimentats i comprovats. Algunes solucions que s’estan apuntant, però, crec que no van en la direcció correcta tota vegada que es basen en el manteniment d’estructures administratives periclitades o inadequades. Aquestes solucions estan més pensades en termes de control partidista d’unes entitats que moltes vegades no són més que closques buides de contingut i que no donen, o no poden donar, respostes als ciutadans/es que reclamen amb raó solucions concretes i sensates, i a costos previsibles, a les seves necessitats. Cal dir també, en descàrrec de l’administració pública local que l’acceptació per la ciutadania de polítiques democràticament decidides també és una condició necessària, ja que la multiplicitat de demandes i el rebuig minoritari de les propostes que es fan des de les administració competents no ajuden gaire a obtenir resultats plausibles.


Per concloure: sobre la despesa. El meu municipi és el centre del món.

Anant amunt i avall del món local durant molts anys he conegut i elogiat la sana enveja dels uns sobre el que fan els altres. Les ganes d’emular o de tenir el mateix que disposen altres poblacions o de tenir el reconeixement que per alguna o altra causa, encara que sigui històrica, gaudeixen d’altres. Aquesta tensió provoca que s’hagin aconseguit serveis, equipaments i tota mena de resultats més enllà del que potser correspondria. Exemples a pilons: des de places “dures” en municipis rurals, a serveis d’atenció a les empreses en petites poblacions. Equipament esportius que serveixen per fer la festa major i mostres culturals que traspassen fronteres. Obres de reconeguts arquitectes i encesos debats sobre el manteniment del patrimoni.

Tot això, però, té el seu límit. És cert, tots voldríem que la nostra població fos el centre del món. En Salvador Dalí va determinar que aquest estava a l’estació de ferrocarril de Perpinyà. Per tant no pot estar a tot arreu i hem d’acabar acceptant quina és la nostra mida, a on estem geogràficament, quines possibilitats ens dóna la nostra base econòmica, quina estructura social tenim, amb qui ens podem recolzar o qui ens pot ajudar.

Cal que tinguem clar què i qui som, a on som i si podem ser més, una altra cosa. D’acord, un cop conegut voldrem superar-ho si tenim voluntat i es donen els elements per a fer-ho. Pot donar-se una cosa i no l’altra i al revés. No n’hi ha prou amb la voluntat de ser si no tenim els elements que ens permetin ser una cosa diferent. No farem res amb les possibilitats sinó hi ha la voluntat d’aprofitar-les.  I tot això no és senzill ni fàcil. El món d’avui és molt complex, les dinàmiques accentuades, i moltes vegades, bé quasi bé sempre, no està al nostre abast determinar-les o canviar-les. La base socioeconòmica és primordial. Difícilment es poden afrontar canvis i noves perspectives si s’està en regressió i no hi ha elements suficients per canviar la tendència: Elements de situació: poc en farem de voler turisme a l’estiu si no tenim aigua. Elements de població: si tenim una població envellida o poc formada. De capital: si no hi ha hagut acumulació pròpia o si som poc atractius, per causes que poden ser diverses, als recursos forasters.

I els esforços s’han de fer, però també coneixent-ne les limitacions en l’obtenció dels resultats ja que els esforços estèrils porten a la melangia.

En l’administració local cal fer coses molt concretes que són la base del funcionament de la col·lectivitat que forma un nucli poblacional: els carrers i la cura de l’espai públic, l’enllumenat, l’aigua i el sanejament, la neteja viaria, el creixement o el seu control, i, fins on es pugi: l’economia, la cultura, els equipaments. Tot això ve limitat pel que s’és. Els ingressos no cauen del cel. Les despeses no poden deixar de tenir-ho present. Si millorem els primers, per eficàcia i eficiència, podrem millorar les segones. Si pensem en les segones sense atendre’ns als primers ens estimbarem ja que aviat s’acabarà el somni.

Atendre a curt mirant al llarg molt tocant de peus a terra. Aquesta crec que ha de ser la recepta, tot tenint present que cada matí al entrar a la Casa Gran cal pensar que el món a donat una altra volta i que el sol surt per a tothom.

Mataró, maig de 2008.