Conferència-coloqui organitzada per l'Associació "Els Amics de la ciutat de Mataró" a la sala d'actes de la Fundació Iluro, c! Santa Teresa, 30 de Mataró.
Prèvies: Agraïments (organitzadors,
presentador, assistents)
Dedicatòria a Remigi Herrero.
Introducció:
Vull desenvolupar una idea que tinc al cap de fa temps: Les comunitats, les ciutats en aquest cas, es fan, o es van fent en molts casos –tampoc estic segur que sempre- , a batzegades. També es desfan o retrocedeixen a batzegades.
La paraula “batzegada” pot sonar un xic forta pel que la vull explicar ja que no és d’ús gaire corrent i es pot interpretar (i mal interpretar) de diverses maneres segons el context en què l’utilitzem. Per això, vull concretar-la en la definició que en fa el diccionari, en el seu aspecte literal.
Batzegada (segons Dicc. Fabra): Canvi brusc en l’estat de repòs o moviment d’un cos, degut a una causa externa. Definició que es manté en el DIEC.
Aquestes batzegades podem ser de molts ordres: polítics, econòmics, socials, catastròfics provocats per la naturalesa o els homes, ... i, com he dit al començar, poden ser creatives però també destructives (Reconversió industrial: Linares/ reconversió minera: carbó/...
Cert també, que hi ha una continuïtat d’inèrcies en la vida de les col·lectivitats que van provocant canvis, però moltes vegades aquests no són percebuts per la ciutadania com a tals, o són vistos com a lògics derivats dels signes dels temps.
Aquesta idea em ve de la meva experiència personal en tant que repasso la feina de l’administració que vaig encapçalar durant un llarg temps, que ja ha quedat força enrere. Convindran amb mi que la nostra ciutat va experimentar els primers vint anys de la recuperada democràcia unes quantes batzegades. Algunes tenien antecedents que van ajudar a que es produïssin, d’altres es van produir més enllà d’aquest temps com a conseqüència de la feina feta abans.
Dos llibres que va editar l’Ajuntament poden servir de mostra de l’afirmació que els acabo de fer: “Mataró, una ciutat” amb text d’en Manuel Cuyàs i fotografies de Ramon Manent i d’en Pep Ros, del 1986, i “Mataró segle XXI, les noves perspectives” amb text d’en Joan Catà i fotografies altra volta d’en Ramon Manent, del 2001, quinze anys més tard. (agraïment a Ramon Manent per la imatge que acompanya a la convocatòria d’avui). Si comparen les imatges que contenen i els texts veuran que són dues ciutats ja diferents.
No pretenc pas assentar càtedra ja que no sóc cap expert més enllà de la pròpia experiència que no sé pas sí és suficient per determinar la certesa de la meva idea. En tot cas, el món acadèmic hi deu haver dit la seva –segur- amb més coneixements i experiències que sols els que puc tenir jo.
Tampoc penso que no els diré gaires coses de nou que molts de vostès no sàpiguen ja, tota vegada que segurament tenen la percepció dels canvis que es van produir a Mataró i que són ben visibles a la configuració física –i segurament també social- de la ciutat. Res de nou que no puguem constatar en altres llocs, sense anar gaire lluny en la construcció de Barcelona, des del ‘88 del s. XIX al del ’92 del segle XX i en les experiències que s’hi han emmirallat o coincidit, o en d’altres experiències anteriors arreu del món (estic pensant per exemple en la desaparició de les muralles esdevingudes innecessàries)
L’atzar i la sort personal em van situar en un moment històric crec que excepcional -i espero i desitjo que irrepetible- per les nostres comunitats: la fi d’una dura dictadura i la recuperació de la democràcia. Al món local, 1979, les primeres eleccions municipals de la represa democràtica.
Pot semblar que sols m’estic referint als canvis físics que va experimentar la ciutat en un breu pas del temps. Aquest és un retret que s’ha fet sempre d’oblidar que hi ha els ciutadans/anes, que també són ells els que configuren la ciutat, la modelen, la canvien i a cops, també, a batzegades. Però és innegable que determinats canvis físics condueixen “per se”, a millores en la vida de la ciutadania. Pensem, per exemple, que va representar el “desvio” (desviament de les lleres de les rieres orientals) pels mataronins: un canvi estructural en el funcionament de la ciutat. Així, també, els exemples que els posaré poden ràpidament portar-nos a la seva repercussió en la vida dels ciutadans que es veu afectada, generalment en positiu.
El
moment històric.
Ho he explicat moltes vegades, no és original i potser ja m’ho han sentit: La dictadura franquista als anys 70 era un arbre eixorc -sí, encara va fer maldades fins a les seves darreries- però com a organització política i administrativa ja no donava més de si. Això es manifestava especialment en les parts de les seves branques més allunyades del tronc central: les administracions locals.
Ho he explicat moltes vegades, no és original i potser ja m’ho han sentit: La dictadura franquista als anys 70 era un arbre eixorc -sí, encara va fer maldades fins a les seves darreries- però com a organització política i administrativa ja no donava més de si. Això es manifestava especialment en les parts de les seves branques més allunyades del tronc central: les administracions locals.
Els canvis econòmics provocats per les lleis d’estabilització del 1959; el transvasament massiu de població del camp a les ciutats i a la indústria; el creixement desordenat de pobles i ciutats en molts punts del territori; les exigències naturals i lògiques d’aquests assentaments descontrolats; la superació econòmica i també cívica dels estralls de la Guerra Civil;... va provocar una situació explosiva. La incúria del Règim franquista en les seves raneres; la impotència –en molts casos deixadesa- dels designats responsables local; la il·lusió i l’empenta dels nuclis demòcrates,... Els famosos versos d’en Miquel Martí Pol (versos del 1975): “I via fora, que tot està per fer i tot és possible.” (que desprès se’n ha abusat quant potser ja no tocava)
Vull aturar-me un moment en la impotència dels tres darrers alcaldes franquistes a Mataró. L’Antoni Martí Coll –sense oblidar que va arribar a General auditor del cós jurídic de l’Exèrcit- va intentar fer algunes coses –com va explicar aquí precisament l’historiador Josep Puig Pla en un acte de reconeixement que se li va fer- però que va plegar al cap d’un any avorrit per les travetes dels sectors locals més reaccionaris del Règim. En Francesc Robert Graupera, que va intentar modernitzar el que va poder l’administració local (advocats, arquitectes, gabinet d’alcaldia, ...); el Parc Forestal per exemple; però sense gaires recursos econòmics i que va ser cridat a altres afers pel Govern Suárez. I el darrer, en Francesc Salas Moret, a qui li van fer la ignomínia de ni anomenar-lo oficialment alcalde i va exercir amb dignitat com alcalde accidental fins les eleccions democràtiques del 79 quan ja era evident la seva irrellevància política.
Una data que ho explica molt bé i que he repetit manta vegades: La despesa real per habitant de l’administració local a Mataró va baixar continuadament en aquest període i no es recupera fins ja entrada la següent dècada, el que explica també les penúries en que es va enfrontar l’Ajuntament democràtic. Despesa nominal, retallada per la inflació, corregida a la baixa pel creixement demogràfic. Desinterès cívic en la contribució a les arques públiques, lògic, que va provocar el crit d’alarma ja en democràcia de: “L’Ajuntament no pot baixar la porta”!. El pressupost municipal del 79, pròrroga del pressupost del 78, era de 300 milions de pessetes, no arribava a 2 milions d’euros d’ara.
Les
batzegades
Deixant a banda, per evident, la batzegada que va representar l’entrada de regidors i opcions polítiques diverses, escollits pels ciutadans en eleccions lliures, i el lògic temps d’espera que van haver d’afrontar els nous electes per manca d’experiència –sols era tot il·lusió- i manca de recursos de tota mena, econòmics principalment però també administratius i legals, intentaré exposar alguns temes que il·lustrin la idea que els plantejava al començament, la construcció de la ciutat a batzegades
Deixant a banda, per evident, la batzegada que va representar l’entrada de regidors i opcions polítiques diverses, escollits pels ciutadans en eleccions lliures, i el lògic temps d’espera que van haver d’afrontar els nous electes per manca d’experiència –sols era tot il·lusió- i manca de recursos de tota mena, econòmics principalment però també administratius i legals, intentaré exposar alguns temes que il·lustrin la idea que els plantejava al començament, la construcció de la ciutat a batzegades
Alguns d’aquests casos venien de lluny: el de més lluny, l’ampliació del Parc Central que venia del segle XIX, del Pla Cabanyes-Palau. El port, que va ser motiu de polèmica ciutadana durant tota la dècada dels setanta. La solució de l’eliminació de les escombraries domèstiques, que ja havia intentat resoldre l’Alcalde Crespo, Don Pedro.
D’altres
van sorgir d’una nova administració que va venir amb la democràcia i la
Transició: la recuperada Generalitat de Catalunya, clau en la construcció del nou Hospital de Mataró i que
també va tenir molt a veure amb el port, ja que finalment se’l va acabar quedant.
Algun va sortir derivat de la seva dinàmica pròpia que va obligar a afrontar-lo, com va ser la construcció i posta en marxa del nou cementiri de Les Valls.
Algun altre
va venir impulsat per l’aprofitament de circumstàncies adverses, com la Via Europa, amb motiu de la
construcció de la continuïtat de l’autopista del Maresme.
En fi, i altres per la dinàmica pròpia dels Consistoris escollits pels ciutadans mataronins durant aquell període: de la Porta Laietana (també amb l’ajut de l’Administració de l’Estat) fins al Tecnocampus.
Vull
remarcar dues característiques d’aquestes batzegades: Una, la participació
d’agents i circumstàncies diverses: administracions varies, amb molta, poca o
sense col·laboració de la local en cadascun dels fets; àdhuc agents privats, el
MataróParc sense anar
més lluny. Dues: la descripció de les mateixes allunyada de valoracions de
tipus polític. Sí, jo hi vaig ser i en lloc preeminent, però intento descriure
uns fets que em semblen rellevants a partir de la definició de batzegada que he
fet al començament i que he tret del diccionari: “Canvi brusc en l’estat de repòs o moviment d’un cos, degut a una causa
externa”. Hi poso coses diverses que crec que mereixen l’atenció com a
rellevants, al marge de les valoracions que es puguin fer, personals, polítiques,...,
per indicar el pas d’un estat, més o menys letàrgic, a una nova perspectiva de
la ciutat. És evident que el mapa de la ciutat canvia, suposo que a l’arxiu de
la ciutat hi ha les proves evidents comparant els mapes d’aquest anys.
El que
s’ensenya a les facultats d’econòmiques: Economia (el que és. Objectiu),
economia política (el que hauria de ser. Subjectiu), política econòmica (les
eines emprades pel que vols fer). Voldria quedar-me en sols economia. L’economia
política i la política econòmica ja la van valorar al seu moment els ciutadans
en les eleccions i en el futur els historiadors valoraran les tres coses.
En acabar l’exposició dels sis temes que he triat, més o menys anunciats suara i que farciré d’anècdotes que recordo, tornaré a la reflexió sobre la seva excepcionalitat i en la seva previsible “irrepetibilitat” en un llarg període de temps i quines possibilitats hi ha de futures batzegades.
Algunes batzegades. No totes. Pot semblar que sols em centro en parlar d’obra física o d’equipaments urbans o actuacions urbanístiques, però és evident que aquests elements incideixen en la vida de les persones que les utilitzen o que hi transiten. Clar que els parcs i les places són elements físics, però els utilitzen les persones, no es fan en el buit. També els dic que parlo de memòria (encara que aquesta és traïdora), no els donaré dates ni xifres. Sols els records viscuts.
1. El port i el Passeig Marítim.
És evident
que el Port va canviar la fesomia del litoral mataroní. El col·lector
interceptor d’aigües residuals va permetre recuperar l’ús de la platja, però el
Port va canviar la seva imatge. El Port és el resultat d’una frustració mataronina i de la dèria per
superar-la. De molta gent, de molts mataronins? No ho sé, però és una
d’aquelles coses que s’instal.la en la consciència col·lectiva, potser amb un
xic d’irracionalitat, i de les que costa desfer-se’n.
Quan era
petit vaig aprendre que la “ciutat” tenia tres espinetes clavades que venien de
temps enrere: La instal·lació de la fàbrica Pirelli a Vilanova i La Geltrú, que
sembla que poderosos interessos locals havien impedit que s’establís a Mataró. Bé, d’aquella indústria ja fa temps que no en
queda res a Vilanova, passada l’època industrial va desaparèixer. Però a
començaments de la segona meitat del segle passat, Mataró era una ciutat
plenament industrial, això sí, centrada en un únic subsector, el tèxtil, i això
també, amb tot el que hi penjava: des del teixit, la confecció, els tints i
acabats, la maquinaria necessària, les capses, el manteniment, la distribució,
... La diversificació no hagués anat malament, encara que a ulls d’ara...,
estem ja en una societat de serveis, lluny de la potent ciutat industrial que
havíem estat. Com tantes altres.
La segona
espineta era el port d’Arenys de Mar. De resultes d’una forta tamborina a
començaments del segle XX, Arenys va aconseguir que els fessin un port, pesquer,
que va tardar molts anys en acabar-se i que desprès va possibilitar construcció
nàutica i esdevenir esportiu o de recreació. A Mataró maldàvem amb les barques
a la sorra de la platja entrant-les i traient-les de l’aigua arrossegant-les.
Sí, també hi havia alguna construcció naval damunt la sorra i fins hi tot va
haver-hi algun intent industrial que va tenir poca vida. Però no hi havia port.
Hi va haver alguns mataronins que es van enderiar en que en tinguéssim. Un
espigó, l’espigó, encara hi és, va ser el primer intent d’oferir un recer amb
la platja que en va sortir al seu redós cap el sud per resguardar les barques
que ben aviat van ser més recreatives que pesqueres i ni cal dir esportives. La
dèria era tant forta que els promotors, el “Club Nàutic”, va erigir un
monumental edifici com a seu social avui sortosament ja desaparegut, començant
així la casa per la teulada. Cal comprendre els temps. Era un desig de represa
social d’unes classes mitjanes que treien el cap desprès dels durs anys de la
postguerra civil i en el marc encara d’una dictadura.
Tornarem
al Port, però exposaré la tercera espineta, que com molts de vostès saben era
l’Escola de Teixits de Punt de Canet de Mar. ¿Com és que una població, també
industrial tèxtil com Canet, però molt més petita li havien atorgat un
equipament d’aquella mena? No ho sé pas, segur que té explicació i que ja algú
l’ha exposada, però no m’hi vull entretenir, entre altres coses perquè ja fa un
temps que aquesta escola que depenia de la Diputació de Barcelona va tancar les
seves portes, mentre que aquí a Mataró tenim més de tres mil estudiant
universitaris al Tecnocampus del que parlaré al final d’aquests exemples de
batzegades.
Espinetes
superades. ¿A qui expliquem avui aquestes velles històries?
Tornem al
Port: la frustració mataronina es superaria per la dèria d’alguns conciutadans que
van bregar de valent per que l’arribéssim a tenir. Però els temps ja no eren
tant complaents. Començava a haver-hi altres conciutadans/anes que qüestionaven
la seva necessitat, més quan semblava que ocuparia la platja principal que
donava al davant de la trama urbana de la ciutat. Ja no era possible fer-ho per
“ordeno i mando”, l’oposició feia campanya pública, es feia notar. Va ser una de
les batalles dels anys setanta. I en arribar la democràcia als Ajuntaments la
partida no estava decidida. El primer Ajuntament democràtic, 1979-1983, va
aconseguir un acord salomònic. Hi hauria port però seria més avall d’on s’havia
previst, de l’estació cap al sud, permeten la pervivència de la platja -que desprès
va ser molt complementada- al davant de la ciutat tal com la coneixem avui. Ara
calia fer-lo.
La
societat promotora, una S.A., estava formada pel Club Nàutic, l’Ajuntament i
l’empresa que l’havia de construir, FCC. Aplegar el capital necessari per una
obra de gran envergadura no va ser cosa fàcil i al final, com es sabut, no es
va poder aconseguir del tot: els del Nàutic van vendre els drets dels futurs
amarraments de tal forma que la meitat era per capital social i l’altra meitat
a compte del mateix dret de disposar d’una plaça quedant-se a l’hora els drets
polítics d’aquestes accions, és a dir gestionar la societat. Em sembla que des
del punt de vista comptable, per la societat, que ja he dir que era una S.A., no
era una cosa gaire ortodoxa. Deixem-ho, és aigua passada. L’Ajuntament hi va posar el que tenia de
cobrar com a llicència d’obres que era un bon “pico” ja que era un percentatge petit
del total del gran cost del port. La constructora el finançament de l’obra.
La venta
d’amarraments no va tenir la sortida que s’esperava. Entre mig, la crisi
econòmica de començaments dels vuitanta. Era un port esportiu i pesquer,
malgrat l’evidència de que la pesca ja no era llavors cap activitat econòmica
rellevant i a més amb poc futur (Plany al mar, d’en Serrat és de l’any 1984).
Crec que en algun moment, amb el port ja en funcionament, no van passar de
mitja dotzena les embarcacions de pesca que va abrigar el port. En l’aspecte
esportiu, tant del mateix, poques competicions nàutiques va arrossegar. Era una
demanda recreativa, de gent que volia tenir una barca, o un iot (pocs), a tocar
de casa, amb dura competència amb el port Balís a Llavaneres, el mateix
d’Arenys, o el del Masnou i els intents de Premià. Molta competència per un
mercat molt estret. Sols ha funcionat, em sembla, el tema del manteniment i
reparació d’embarcacions.
A l’hora
de demanar més capital per fer front als deutes pendents que havia comportat la
seva construcció no se’n va trobar, l’empresa va fer fallida i com que era una
concessió administrativa, en aquest cas ja de la Generalitat de Catalunya,
aquesta no li va quedar més remei que assumir-la i quedar-se-la. Així, vam
tenir un port impulsat per la iniciativa privada que finalment va acabar sent
públic i així continua.
Però a
Mataró hi ha port, amb problemes, aquest és un altre tema, i la seva ubicació i
el seu ús, pel que es veu, és ben acceptat per la ciutadania. Es faria ara? Em
sembla que no.
2. La planta de la Brossa.
La planta
de la brossa que veiem en l’actualitat és la culminació d’un seguit de treballs que venen de molt
temps per intentar resoldre el problema creixent que ha d’afrontar
qualsevol col·lectivitat per eliminar els residus sòlids urbans domèstics que
generen. Tot aquest problema està continuadament sobre la taula: la quantitat
produïda de RSU, la seva eliminació, els processos que s’hi poden aplicar,... i
més avui en dia amb el creixement de la consciència ecològica i la necessitat
de reduir, reciclar i reutilitzar, paraules i fets que ja estaven en les idees
sobre aquest tema molts anys enrere. Però en aquesta qüestió, com en moltes
d’altres, s’ha d’actuar i no valen discussions florentines. Sobre la marxa es
van implementant solucions i es van adaptant a les tècniques i als temps.
Mentre
van durar les penúries de la postguerra
amb la recollida que feien els carros d’en Vila dels porcs n’hi havia
suficient. A pagès hi havia els femers i les llars de foc. Reciclatge? Però ja
en els temps de l’Alcalde Crespo, finals dels cinquanta i seixanta del segle
passat, es va fer servir un dels sistemes més emprats encara per eliminar RSU,
l’abocament: el “Peñon de Gibraltar” (per la seva característica forma de gepa
fruit dels abocaments) allà on ara hi ha la Procter (que ja no és la Procter) a
l’entrada del terme municipal venint del cantó de Barcelona. Fumejant
contínuament, ja que cremava per reduir el volum. Amb el creixement de la
població i l’increment de les deixalles es va obrir l’abocador situat a la part
alta de la ciutat, entre el Touring club, anant cap a Santa Rita, i a sota la
urbanització de Les Sureres, els terrenys que ara queden a continuació del
Mataró Parc. Allà hi ha enterrades moltes tones de brossa de molts anys, no
sols de Mataró ja que també s’hi abocaven les de cinc municipis veïns.
L’alcalde Crespo va intentar alguns experiments d’incineració que no es van
arribar materialitzar. Mentre tant la contaminació provocada per la filtració
dels lixiviats, líquids de la descomposició de les escombraries i l’aigua de la
pluja, van provocar la contaminació de les aigües que corrien per sota l’abocador
inutilitzant-les pel seus ús. A les darreries de la dictadura, una mobilització
popular va impedir que s’obrís un nou abocador al “Cul del món”, on ja s’hi
havia començat a fer la impermeabilització dels terrenys, més amunt del nou
cementiri de Les Valls (del que també els parlaré aquest vespre).
El primer
ajuntament democràtic es va trobar amb l’adjudicació ja efectuada d’una nova
planta pel eliminar els RSU que va
paralitzar, ja que l’empresa adjudicatària havia desaparegut, i va començar a
plantejar-se la construcció d’una nova instal·lació de eliminació pel mètode de
reciclatge i compostatge que es va inaugurar el 1985, en uns terrenys privats que
es van haver d’ adquirir i que ja estaven qualificats en el PGOU com a aptes
per serveis tècnics (no hi va haver requalificacions del Pla General). Al
costat, en el mateix sector, hi va anar la estació depuradora d’aigües
residuals, els residus líquids provinents de les clavegueres i conduits pel
col·lector interceptor. Per aquella nova instal·lació es va constituir un
primer consorci d’Ajuntaments que comprenia, crec, uns 17 municipis de la comarca
més la Diputació que sempre va estar al costat dels ajuntaments, nombre que amb
les ampliacions posteriors que ha tingut la Planta aniria creixent fins arribar al dia d’avui en que hi són tots
els municipis del Maresme. Aquella planta ben aviat va mostrar les seves
debilitats o mancances. Es produïa compost, que feia mala olor, però el més
greu era que sols arribava a tractar la meitat de les escombraries que hi
entraven i es va haver de tornar a obrir l’antic abocador per portar-hi a
enterrar el que no es podia recuperar o compostar. Això va motivar la reacció
lògica dels veïns afectats ja que ara, a més de continuar tenint un problema al
costat de casa, aquest venia agreujat per que l’escombraria que s’hi portava ja
era fermentada pel procés efectuat a la nova planta i la pudor era insuportable.
D’aquí es va derivar la interposició de la primera querella per delicte
ecològic a Espanya contra un Ajuntament, el nostre, que es va poder
neutralitzar acceptant l’existència del problema i derivant la fracció no
aprofitable cap a l’abocador de Vacarisses (a més de 60 Km, més amunt de
Terrassa). Camions amb escombraries amunt, camions buits avall, amb els
consegüents costos de transport i abocador que això va generar.
Aquest
semi fracàs va portar a que el Consorci, els municipis afectats, es
replantegessin la tècnica que havia decidir utilitzar i anés cap a la solució
d’una planta de valorització energètica que funcionés amb les escombraries
domèstiques. Una central tèrmica que utilitzava les escombraries com a
combustible: Una incineradora. Amb totes les mesures de seguretat possibles,
filtres, controls, i sobretot un innovador sistema per finançar la construcció
i funcionament de la nova instal·lació. Va ser precís un consorci de bancs i
caixes que va facilitar el finançament (la inversió va ser considerable i
llevat d’algunes subvencions tota va anar a càrrec dels ajuntaments.
Evidentment que es deuria repercutir en el preu de la taxa de recollida i
eliminació) amb uns instruments financers que crec que gaire bé ningú sabia com
anaven però que va funcionar sense cap problema tota vegada que l’aposta i la
necessitat de solució eren evidents pels integrants del Consorci. Tots els
compromisos econòmics es van complir també amb algun enginyós sistema per que
tots els ajuntaments estiguessin al dia sense provocar càrregues innecessàries
per ningú. Aquesta nova Planta es va inaugurar deu anys més tard amb la
presencia dels més alts representants de totes les administracions del país que
s’hi van implicar molt. La fotografia de l’acte de la inauguració és històrica,
crec que a ulls d’ara, irrepetible. Llavors es va aconseguir que sols sortís de
la Planta un 2% del pes que hi entrava, bàsicament el resultat del filtratge i les cendres de la combustió, i a més produïa energia en una quantitat que
hagués permès abastir el consum domèstic dels habitants de Mataró.
D'esquerra a dreta: Joaquim Rey, President del Consell Comarcal; José Montilla, President de la Diputació de Barcelona; Albert Vilalta, Conseller de Medi Ambient; Antoni Subirà, Conseller d'Indústria; Jordi Pujol, President de la Generalitat; tapat darrera meu, Miquel Solans, Delegat de Govern; Josep Azuara, alcalde de El Masnou i vicepresident del Consorci de la Planta i el representant de l'empresa adjudicatària XX
Inauguració de la Planta d'escombraries del Maresme, 12-11-1994
D'esquerra a dreta: Joaquim Rey, President del Consell Comarcal; José Montilla, President de la Diputació de Barcelona; Albert Vilalta, Conseller de Medi Ambient; Antoni Subirà, Conseller d'Indústria; Jordi Pujol, President de la Generalitat; tapat darrera meu, Miquel Solans, Delegat de Govern; Josep Azuara, alcalde de El Masnou i vicepresident del Consorci de la Planta i el representant de l'empresa adjudicatària XX
Aquesta
Planta va tenir una tercera ampliació ja en el primer decenni del nou segle amb
una gran actuació finançada completament per la Generalitat. Totes aquestes
actuacions van permetre eliminar tots els abocadors més o menys legals o
controlats que hi havia al nostre entorn comarcal i també el transport de
residus cap a altres abocador més llunyans, produint alhora la generació
d’energia.
3. L’hospital de Mataró.
L’hospital
de la carretera de Cirera és la proposta i l’aposta del
Conseller Xavier Trias. Però fins arribar-hi, hi ha una llarga història
al darrera.
Al arribar
la democràcia la situació de l’assistència sanitària a Mataró, com a tants
altres llocs, era molt deficient. En els anys setanta va ser molt activa la
Comissió de Sanitat de Mataró que en línia amb les propostes que s’anaven fent
al país proposava mesures concretes per millorar la situació. La lluita per l’ambulatori
de Cirera- Molins en va ser una mostra, però els seus treballs van fructificar
en la posta en marxa dels nous ajuntaments democràtics. L’ajuntament controlava
secularment, per deixa testamentaria, la Fundació del vell hospital de Sant
Jaume i Santa Magdalena que havia començat a fer esforçats intents per superar
la vella actuació de beneficència de sants i malats en que es basava la seva
història. De la mà de metge joves compromesos havia començat a evolucionar cap
a un hospital modern, anomenar aquí al Dr. Josep M. Teniente i d’altres com ell
al seu costat és de justícia. L’altre institució assistencial hospitalària que hi havia a la ciutat era la
vella mutualitat l’Aliança Mataronina que patia encara les vicissituds
negatives en quan a control, direcció i gestió tenien aquelles entitats
d’orígens menestrals i obrers ofegades per la dictadura franquista.
En els
primers moments de la Transició, sense encara administració autonòmica, va
semblar possible que el desenvolupament de
l’assistència sanitària fos assumida per les administracions locals. Si es
repassa l’embranzida que van agafar les regidories de Sanitat dels primers
ajuntaments queda ben palesa aquesta possibilitat. Però la implantació de la
Generalitat, a casa nostra, la va estroncar. Serien les noves administracions
autonòmiques les que agafarien les regnes d’aquest temes. Els ajuntaments,
però, no els van deixar de banda, col·laborarien colze a colze amb la nova
administració conscients de la seva importància i de la necessitat d’anar
plegats. Es va implantar la sociovergència: els dos partits centrals de la
política catalana d’aquells moments, dominant els uns els principals
ajuntaments i els altres el govern de la Generalitat van treballar plegats amb molts bons
resultats.
Les dues
entitats que hi havia a Mataró pugnaven per aconseguir les ampliacions que la
ciutat precisava i que cadascuna pretenia per ella sola. L’Hospital va
presentar, si mal no recordo, plans i maquetes amb projectes o avant projectes
al estand municipal a la Fira, o potser fins i tot a més d’una Fira. L’Aliança
va portar a terme una colossal ampliació subterrània, cap en sota, de les seves
instal·lacions. L’Hospital, com ha quedat dit, era controlat per l’Ajuntament.
L’Aliança, desprès de superar la seva situació anormal pels temps que es
començaven a viure, era presidida per un diputat local de Convergència. La
lluita estava servida, la tenia que decidir l’administració autonòmica situada
entre dos focs i a més no tenia encara els recursos necessaris per fer-hi front:
d’aquí, l’anècdota sempre recordada dels “negres de Mozambique”.
Ja entrada
la dècada dels noranta, el llavors Conseller de Sanitat, Xavier Trias, va
reunir en un dinar als Presidents i Gerents de les dues entitats i els va
proposar la construcció d’un nou hospital que superés les precàries
instal·lacions que tenien a condició de la seva fusió en matèria hospitalària. La
proposta va ser acceptada instantàniament i entusiàsticament. Naixia així el
Consorci Sanitari de Mataró entre l’Ajuntament, L’Hospital de Sant Jaume i
Santa Magdalena i l’Aliança Mataronina (no confondre amb l’actual Consorci de
l’Hospital que és posterior). Naixia ajuntant l’activitat en les seves velles
instal·lacions a l’espera de la construcció del nou hospital. Els serveis
mèdics es van repartir, els equips es van barrejar, els pacients eren atesos
per una única gestió. No va ser fàcil, reestructuració de personal inclosa. Una
condició, dolorosa, va ser la de que els antics gerents havien de plegar i donar
pas a un nou equip directiu unificat. Van ser uns quants anys difícils, amb
problemes de tota mena: de personal, econòmics, d’atenció sanitària (les
urgències, al vell edifici de l’Aliança eren denominades col·loquialment
“Calcuta”), de crisi i controvertides decisions dels equips directius. Però
l’esforç va reeixí i la proposta i l’aposta del Conseller Trias es va
materialitzar en el nou hospital que ara tots coneixem. Novament fora muralles, com al segle XVII, ara
fora la Ronda de Mataró, l’autopista. El Consorci Sanitari de Mataró va fer
entrega de l’esforçat treball de tots els que hi van contribuir al nou Consorci
Sanitari del Maresme integrat ara exclusivament per administracions públiques:
La Generalitat, que havia finançat la construcció del nou equipament i que
assumiria el cost del seu funcionament, l’Ajuntament ja en una posició
secundaria i el Consell Comarcal complementàriament. Les històriques entitats
que havien conduit el procés van seguir la seva via al marge de la qüestió de
l’atenció hospitalària.
4. El cementiri de Les Valls.
Una mosca va fer sobreeixir un vas que estava
massa curull, la Necrobia ruphicoli.
El
cementiri de l’època moderna de Mataró
és el anomenat cementiri del Caputxins per haver-se edificat allà on hi havia
un convent d’aital ordre monàstica, fora vila llavors. És un cementiri
mediterrani, d’aquells situats dalt d’un turó, ben visible, orientat i solejat
i amb bones vistes. Com d’altres n’hi ha, el de Sinera (Arenys de Mar) sense
anar més lluny. La dita: “Si aneu a
Mataró, aneu al cementiri i a l’escorxador”.
Agapit
Borras ha explicat la correlació que hi ha entre les diverses fases del vell
cementiri dels Caputxins i el desenvolupament urbà de la ciutat. A cada època,
més o menys, es correspon una fase del cementiri. Seguint aquesta explicació
era lògic que el creixement urbà descontrolat dels anys 60 i 70 del segle passat
tingués la seva plasmació en la forma i els espais que pretenien resoldre les
necessitats creixents de nínxols que van anar superant els límits i les
possibilitats que tenia l’espai inicial. Alhora, el van començar a encerclar
els nous assentaments urbans que van créixer en aquells temps: Molins (alts i
baixos), Vista Alegre, Rocafonda, L’Esperança. Els comptes de les possibilitats
de nínxols disponibles van neguitejar a l’Ajuntament democràtic des del seus
inicis. Hi havia un problema previ a resoldre: el cementiri era privat, era
propietat de la parròquia de Santa Maria. Dels pocs cementiris privats que hi
havia a Espanya segons es va saber. Una complexa negociació va permetre portar
la propietat al comú i també amb ella les responsabilitats i maldecaps del seu
manteniment i futur. Problemes amb la mida de les boques dels nínxols, recerca
desesperada de nínxols no utilitzats o abandonats, decrepitud de les
instal·lacions, ... També, pel cantó positiu, la integració del cementiri dels
“espiritistes”, dels que no eren acollits, o no volien ser acollits, per
l’Església situat a l’esquena del cementiri catòlic sense comunicació, però. Mentre
tant, la mosca (també coneguda com la mosca del cementiri) cada vegada
importunava més als veïns que lògicament es queixaven amb els seus habitatges a
l’altra banda del carrer on hi havia el cementiri vell. Calia anar pensant en
fer un nou cementiri.
Una cosa
potser poc coneguda va ser l’intent de fer-lo amb una concessió administrativa
que aportés el finançament privat necessari. Una obra d’aquesta envergadura no
val quatre rals. Les converses i el projecte va avançar força fins el moment en
que es van posar sobre la taula les condicions econòmiques que resultarien de
la concessió, i el Govern del moment no es va veure en cor de traspassar als
descendents dels futurs usuaris els costos que representava la operació i va
abandonar aquesta via amb la sorpresa i incredulitat dels promotors.
Comparativament amb el que costava un nínxol en una instal·lació secularment
amortitzada –com era la del cementiri del Caputxins- el preu dels nous nínxols era
exorbitant ja que havia de comprendre els serveis generals necessaris. No va
haver més remei que anar a la construcció directa d’un nou equipament amb fons
(endeutament) municipal carregant al conjunt de la ciutadania les despeses
generals que representava.
La
discussió sobre la futura ubicació del cementiri va ser objecte de polèmica
tota vegada que ningú volia un equipament d’aquesta mena a la vora de casa seva,
i el terme municipal de Mataró dóna pel que dóna, especialment per la seva
costeruda orografia. Argument que es pot entendre, encara que té molts elements
de temors i pors potser ancestrals. La decisió per resoldre aquest nou problema
va ser contraria a la consideració tradicional del cementiri mediterrani: en
lloc de que fos ben visible es va optar per una construcció modular que anés
encaixonada i mig dissimulada dins d’una vall situada sota la urbanització de
Can Vinardell, al començament del camí cap al Parc Forestal, sobre les llavors
encara pistes dels exàmens de conduir. Crec que els arquitectes que van fer la
proposta i la van materialitzar van aconseguir el que es pretenia. Aquest nou
equipament d’un abast amb uns límits temporal que no podem precisar però
segurament molt llargs, podia haver estat molt polèmic en el seu
desenvolupament, però el temps transcorregut des de l’inici de la seva
construcció (es van fent a mida de les necessitats) ha demostrat la seva
virtualitat.
5. L’urbanisme: La Nova ciutat: Aquesta sí que és la feina dels nous Ajuntaments. De la ciutat desgavellada que es van trobar el 1979 a aconseguir una ciutat físicament cohesionada i ben comunicada.
5. L’urbanisme: La Nova ciutat: Aquesta sí que és la feina dels nous Ajuntaments. De la ciutat desgavellada que es van trobar el 1979 a aconseguir una ciutat físicament cohesionada i ben comunicada.
Calia fer
moltes coses. Algunes van comportar canvis en les idees establertes, d’altres
temps i paciència, d’altres la sort i l’aprofitament de les circumstàncies: la
Porta Laietana, el Camí del Mig, la Via Europa, el Parc Central, són els
exemples més pregons, però en podríem parlar d’altres: la Ronda dels Països
catalans, les Rondes del mig: Mistral, Dr. Ferran, Dr. Turrò, Rocablanca, Bellavista,
...
-El Parc Central era el somni dels
higienistes Melcior de Palau i Emili Cabañes del 1878. S’havia mantingut el
somni des de llavors, fins i tot en les èpoques més difícils. La torre coneguda
com del “milionaris” al Passeig de la Geganta n’és l’exemple per la seva
excepcionalitat. Però, l’Alcalde Crespo va dir a començaments dels 70 en els
temps de la redacció del PLaMat-71 que “si no era una zona verda que fos una
zona parda”. I ara, cent anys desprès es podia tornar a contemplar amb uns
altres ulls fruit de les circumstàncies del moment. En lloc d’un lloc d’esbarjo
fora la ciutat, en el seu límit nord, vés per on, ara seria un veritable Parc
Central, un parc en mig de la trama urbana. La urbanització de tot l’espai
comprés entre Cirera (el torrent de la Pólvora) i la Llàntia (el torrent de Can
Boada), des de l’autopista que tancava la ciutat per dalt fins al Passeig de la Geganta ho va permetre. Tres
plans parcials i cinc sectors d’urbanització especial treballats alhora vam
omplir aquell gran vuit i van lligar la ciutat desgavellada per la seva part
alta. Algun dia, aquest procés molt complex portat per la mà incansable i
competent de l’Honorable Salvador Milà serà explicat convenientment.
-La Via Europa té una història, suposo
que coneguda, per explicar. No sorgeix
del Pla General del 1977. Aquell Pla dibuixava una estructura urbana complicada
en forma d’una Ronda paral·lela al Passeig de la Geganta per sobre del Parc que
mantenia. Era un dibuix de ciutat més lineal allargant-se de nord-est a sud
oest. De molt difícil execució, orogràficament complicada ja que calia anar
tallant els morros dels turons que baixaven cap el pla. Havia de passar per
sobre d’equipaments i construccions ja existents... Va ser un enginyer forà qui
va proposar al 1984 una innovadora proposta que trencava aquest esquema i dibuixava
una nova via que el tallaria perpendicularment, portant a la Plaça Granollers a
esdevenir una ròtula central de la Nova Ciutat. Seria una via que uniria els
“burots” de la Plaça Granollers amb la futura autovia que tenia la reserva feta
sobre el paper però de la que encara no se’n sabia res. Era una proposta que
juntament amb les Rondes del Mig donava una nova visió de la trama de la ciutat
i que ajuntava tots els barris penjats, o despenjats, cap a un nou punt
central: la Plaça Granollers. Era la superació de la vella ciutat emmarcada per
les Rondes i anava cap a una Nova Ciutat que comprenia tots els barris sorgits
del desgavell urbanístic del “desarrollisme”.
La Via
Europa tenia, però, una dificultat. ¿Com es finançaria una obra tan colossal?
El canvi de criteri del Govern Central de convertir la perllongació de
l’autopista del Maresme d’autovia lliure en autopista de peatge ho va
facilitar. “De lo perdido saca lo que
puedas”, va ser l’actitud amb la que va afrontar l’Ajuntament aquest canvi.
I així va obtenir algunes contrapartides: la gratuïtat del tram de la nova
autopista al seu pas per Mataró convertint-lo en una Ronda, la regeneració de
la platja, l’enderroc del viaducte que enllaçava la vella autopista amb la N-II
a l’entrada de Mataró, i el tram central de la Via Europa.
Els
laterals i els parcs que hi ha a banda i banda de la nova Via Europa van anar a
càrrec dels sectors d’urbanització que van sortir per sobre del camí de la
Geganta, era la seva aportació a la utilització residencial d’aquells terrenys,
però els serveis generals que representava la Via Europa no podien anar a
càrrec d’ells i sort en vam tenir d’aquell pacte amb el Govern Central com a
compensació per la conversió d’autovia en autopista.
-El Camí del Mig amb tota la seva
amplada i que han donat una nova entrada des del cantó de Cabrera és fruit de
la urbanització dels terrenya agrícoles del Pla d’en Boet esdevinguts polígons
industrials.
-La Porta Laietana mereix algun
deteniment. L’enginyer municipal Jordi Buscà va dir que seria difícil
enderrocar el viaducte de l’entrada de Mataró que comunicava l’autopista amb la
NII malgrat que ja no tenia sentit un cop oberta la variant i la continuació de
l’autopista per dalt. Els enginyers de camins del Ministeri serien poc
inclinats a destruir una obra seva, però, com he explicat abans, les
circumstàncies van ajudar-hi. La dinamita va fer el seu comés i va sorgir una
entrada nova més suau amb el paisatge i amb la seva funció. Els tres stops que
calia fer abans per entrar des de la N-II cap al Camí Ral van ser substituïts
per una formidable rotonda que es va veure ressaltada per la ubicació de
l’escultura de Rovira Brull “Laia l’arquera” que ha esdevingut
una nova icona de la ciutat. Per cert, l’escultura va ser possible gràcies a la
bona entesa amb la Diputació de Barcelona que va pagar els seu cost.
6. L’economia: el Tecnocampus.
“La nova fàbrica de la ciutat” en paraules d’una de les principals impulsores, la Pilar González Agápito.
“La nova fàbrica de la ciutat” en paraules d’una de les principals impulsores, la Pilar González Agápito.
Crec que
per entendre una comunitat cal preguntar-se d’entrada: ¿De què viuen aquesta
gent?. A grans trets: Del seus recursos naturals? El sector primari. Del seu
enginy transformador? El sector secundari. Dels seus atractius, de la seva
importància administrativa o la seva ubicació geogràfica? El sector terciari.
Mataró en els darrers segles XIX i XX era una ciutat industrial com és ben
conegut.
L’empenta
de l’Escola d’enginyeria tècnica industrial (electrònica, informàtica,
telecomunicacions), impulsada per l’Alcalde Joan Majó pretenia en el fons
fornir de quadres mitjos per les empreses locals. Ja es veia per on aniria el
futur de la indústria, i més el de la nostra, amb un teixit empresarial prim i
fràgil.
Superades
velles ambicions universitàries que es van intentar i que no van aconduir
enlloc, l’actuació pragmàtica s’imposava. Però em sembla que vam fer tard en
aquest objectiu centrat en la industria local. Els anys 80 i 90 dels segle
passat van veure la desindustrialització de Mataró. El tèxtil s’acabava, anava
desapareixent, subsector a subsector, per l’envestida de la globalització.
Alguns empreses no s’hi van adaptar ja d’entrada, van ser les primeres en
plegar. D’altres van lluitar de valent per intentar sobreviure. Una empresari
molt important em va dir que enlloc de vendre mitges venia capses per
embolcallar les mitges. Van sortir intents per adaptar-se a les noves
circumstàncies: el “pronto moda”. Alguns van reeixir i encara són vius (ben
pocs), però la majoria no van arribar a surar en mig de la gran tamborinada que
s’ha endut l’industria de mig món, concentrar-la en l’altre mig. Des de
l’Ajuntament es van fer meritoris esforços per apuntalar aquest intents, però
no van ser suficients. Calia buscar el futur.
El Pla
director de la Societat de la Informació és del 1999. S’albirava el futur que
venia, però llavors era més intuïció que certeses. Una anècdota per explicar-ho
millor: un dels treballs inclosos en aquell Pla informava a tall de reportatge d’una
manifestació davant de l’Ajuntament de
ciutadans indignats per la caiguda del servei de Wiffi al seu barri, tal com
havia passat no feia gaire temps amb d’altres serveis bàsics com l’aigua. Wiffi
a l’any 1999! Sí, sols fa vint anys, però llavors es va considerar com una
excentricitat. No sabíem quasi de què ens parlaven. L’autor era un jove
periodista arenyencs que desprès desenvoluparia una activa vida professional en
el sector de la comunicació digital: en Toni Esteve.
D’aquell
Pla en va sortir el Tecnocampus que no era sols una (o més) escola
universitària sinó el plantejament per tota la ciutat de l’adaptació a les
noves tecnologies: l’administració, les empreses, els ciutadans, les entitats, l’ensenyament,
la comunicació, ... Era imbuir a la ciutat dels nous temps que venien.
Curiosament, el Govern Central, a Madrid, posaria en marxa l’any 2004 el Plan
Avanza que en termes generals era el que s’havia previst a Mataró uns anys abans.
Es van fer
moltes coses llavors, ara potser sols queda la visió de la potència que han
agafat els estudis universitaris, 3500 alumnes, als edificis del costat de la
Porta Laietana que ja s’han quedat petits i que sols fa deu anys que es van
inaugurar. S’hi va integrar allí l’altra escola universitària que hi havia a
Mataró, la dels estudis empresarials, també Cetemmsa, i s’hi van afegir i ampliar
altres estudis de l’àmbit sanitari i s’hi va integrar Mataró audiovisual.
Es va
construir el complex del Tecnocampus en mig de la Gran Recessió i va ser una
valenta decisió de l’Alcalde Barón de no aturar el projecte per les dificultats
financeres que comportava que podien haver fer reconsiderar-lo tot, però que ja
llançat no podia tenir aturador.
El futur
va per aquí, a ulls d’ara no hi ha dubtes. Crec que llavors, més enllà de les
pugnes polítiques, en el fons tampoc n’hi havia. Recordo l’astorament del que
fou brillant alcalde de Sabadell, l’Antoni Farrés, quan va ser encarregat de
portar endavant el tema de Localred, la xarxa municipal de temes de la que ara
es coneix com a Revolució Digital. “Nois,
va dir, això canvia cada dia!” No cal adormir-se.
D’això es
tracta.
L’espai
el temps.
És evident que el port, la planta de
la brossa, l’hospital, el cementiri de les Valls, la Via Europa, el parc nou i
la Porta Laietana, el Tecnocampus, són per molt temps, han marcat el pas d’una
mena de ciutat a una altra. Poden desaparèixer? No ho crec pas. Potser sí, no
ho sé. Tantes coses arrosseguem d’altres moments... llavors també van ser
batzegades: els “vapors” sense anar més lluny, dels que sols en queden restes i
xemeneies, o les esglésies i convents que han marcat també la construcció de la
ciutat ara dessacralitzada, ... Ara bé, per pensar la importància de les
batzegades hagudes i albirar les que poden venir hem de tenir presents l’espai
i el temps.
L’espai: Som el que som. No som el que potser voldria que fóssim. Som una ciutat mitja a tocar de la gran urbs, Barcelona, i crec que ja integrats a ella. Lleida, sense anar més lluny, té la mida de Mataró, però la seva ubicació geogràfica i les seves característiques (de què viuen?) són ben diferents a les nostres. Cal estar ben atents a les dinàmiques econòmiques i demogràfiques que s’estan produint arreu del món, no sols a casa. Concentració urbana, nova geopolítica, limitacions de recursos...
El temps: ah, els temps que corren! Mirant endavant, són temps complexes, amb possibilitats d’anar endavant, però també d’anar cap endarrere.: transició energètica, revolució digital, canvi climàtic, fins i tot, no sé si té gaire cabuda en els nostres pensaments: el transhumanisme.
Políticament: hem viscut temps excepcionals, el pas d’una dictadura a una democràcia. Esperem que mai més tornin a ser-ho d’excepcionals per aquest motiu i per tant que no s’hagin de produir masses batzegades d’ordre polític sinó continuïtats en els projectes i les feines de gestionar una col·lectivitat democràticament. La democràcia és rutinària i avorrida.
Però ara, són temps rutinaris? Sense batzegades?: Tant de bo! Però no serà així. La dinàmica de les societats és tant forta avui que no podem fer gaires plans per el demà passat, ni pel demà. A on serem en el món d’aquí poc? Com ens afectarà tot el que estem veien al entorn nostre cada dia? Una reflexió sobre el llibre del Sr. Llovet: “Mataró, dels orígens...”. És de l’any 2000, acabant abans, el 1997. Caldria ampliar-lo a aquests darrers vint anys.
L’espai: Som el que som. No som el que potser voldria que fóssim. Som una ciutat mitja a tocar de la gran urbs, Barcelona, i crec que ja integrats a ella. Lleida, sense anar més lluny, té la mida de Mataró, però la seva ubicació geogràfica i les seves característiques (de què viuen?) són ben diferents a les nostres. Cal estar ben atents a les dinàmiques econòmiques i demogràfiques que s’estan produint arreu del món, no sols a casa. Concentració urbana, nova geopolítica, limitacions de recursos...
El temps: ah, els temps que corren! Mirant endavant, són temps complexes, amb possibilitats d’anar endavant, però també d’anar cap endarrere.: transició energètica, revolució digital, canvi climàtic, fins i tot, no sé si té gaire cabuda en els nostres pensaments: el transhumanisme.
Políticament: hem viscut temps excepcionals, el pas d’una dictadura a una democràcia. Esperem que mai més tornin a ser-ho d’excepcionals per aquest motiu i per tant que no s’hagin de produir masses batzegades d’ordre polític sinó continuïtats en els projectes i les feines de gestionar una col·lectivitat democràticament. La democràcia és rutinària i avorrida.
Però ara, són temps rutinaris? Sense batzegades?: Tant de bo! Però no serà així. La dinàmica de les societats és tant forta avui que no podem fer gaires plans per el demà passat, ni pel demà. A on serem en el món d’aquí poc? Com ens afectarà tot el que estem veien al entorn nostre cada dia? Una reflexió sobre el llibre del Sr. Llovet: “Mataró, dels orígens...”. És de l’any 2000, acabant abans, el 1997. Caldria ampliar-lo a aquests darrers vint anys.
Futures
batzegades?
Imprevisibles, sempre n’hi pot haver.
Resultats de dinàmiques: canvi climàtic, transició energètica, revolució digital,...Els transports i la mobilitat, per exemple. La ocupació i les empreses, la base econòmica de la nostra ciutat.
Noves administracions per administrar nous espais de convivència. Potser ja va sent hora de pensar que les administracions sorgides de la fi de l’Antic Règim a començaments del segle XIX han d’adaptar-se a la nova societat post- post industrial. Això sí que seria una forta batzegada!
Imprevisibles, sempre n’hi pot haver.
Resultats de dinàmiques: canvi climàtic, transició energètica, revolució digital,...Els transports i la mobilitat, per exemple. La ocupació i les empreses, la base econòmica de la nostra ciutat.
Noves administracions per administrar nous espais de convivència. Potser ja va sent hora de pensar que les administracions sorgides de la fi de l’Antic Règim a començaments del segle XIX han d’adaptar-se a la nova societat post- post industrial. Això sí que seria una forta batzegada!
Però això
queda per les generacions més joves. Nosaltres, la meva generació, ja va fer el
que li tocava fer, o va poder fer, al seu moment. Ara d’altres és la feina,
tant si hi estan per ella com si no hi estan. Són els seus components els que
s’han d’enfrontar al seu futur. La noia aquesta sueca, Greta Thunberg, diu: vostès no hi seran a meitat d’aquest segle
XXI (segur), però nosaltres els/les
que vam néixer amb ell, sí (probable). D’ells és la resposta, de fer batzegades
o d’enfrontar-se a les batzegades que vinguin.
Moltes
gràcies per la seva atenció.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada