27 de juny del 2020

Tornar a Barcelona.


Dilluns vam tornar a baixar a Barcelona després d’un quants mesos sense fer-ho. Els de Mataró diem baixar a Barcelona i pujar a Girona, deu ser una impressió Nord- Sud. Ho férem amb el nostre cotxe particular.

Abans de la pandèmia ja ens havíem acostumat a anar-hi amb transport col·lectiu públic. Era còmode (fins al punt que ho pot ser aquest tipus de mitjà), econòmic, ràpid, descansat,... Compensaven aquestes avantatges alguns inconvenients que certament té el transport col·lectiu: l’espera a la parada lligada als horaris del servei i les condicions del mateix. A vegades haver de suportar les converses personals d’algun company/a de trajecte que se les podrien guardar en la intimitat. Fins i tot, algun cop l’excés de passatgers comporta anar dret, fet que em sembla una mica insòlit en un servei de transport col·lectiu interurbà.

Ara, però, la relació cost / benefici ha canviat, o pot considerar-se diferent. Anar-hi en cotxe privat, té un cost molt més elevat (combustible, amortització del vehicle, autopista, garatge, esforç de conducció, risc, ...), probablement entre 6 i 8 vegades més costós que en transport col·lectiu públic. A canvi té l’avantatge per la salut de no incórrer en un possible contagi pel fet d’anar en un recinte tancat i relativament petit i atapeït compartint-lo amb altres passatgers que no saps si poden estar infectats o quin capteniment tenen respecte a la pandèmia.

Pels que som de doble risc (edat i afectacions varies) el cost d’aquest risc, o el benefici d’estalviar-lo –encara que la quantificació dels mateixos és subjectiva- s’eleva força i llavors la relació cost / benefici s’inverteix respecte a l’opció anterior, anterior a l’expansió de la pandèmia.



Això és clar a nivell individual. Però, i a nivell col·lectiu? És evident que no, ja que incrementarem, cas d’estendre els raonaments individuals, la contaminació ambiental i la congestió circulatòria.

Ara bé, tot és qüestió de preu. ¿Fins a quin punt poden augmentar-se els costos de les opcions individuals per que surti a compte en la relació de reduir els risc de contagi i per tant el benefici sigui superior a les altres opcions?: Increment de la fiscalitat per contaminar, restriccions a la mobilitat contaminadora, peatges per moure’s a les conurbacions, costos de l’aparcament, ... Corregint aquests factors poden limitar-se i dissuadir-se els desplaçaments amb menor relació cost / benefici i restringir-los o reduir-los als més imprescindibles pels que valgui la pena pagar un major cost.

Sempre, però, tindrem el problema de les diferències de renda que distorsionaran la correlació. Pels rics, els increments dels costos marginals són més suportables que pels pobres per obtenir els mateixos beneficis. La seva renda els dóna major elasticitat.


27 de juny. Vam tenir temps d’anar a una de les meves llibreries de referència i fer una collita per l’estiu.