12 de gener del 2022

Mares.

David, un dia -fa temps- et vaig explicar com estava la meva mare de cofoia de que el seu fill petit fos l’alcalde de Mataró. Com patia per l’exposició pública que aquests càrrec comportava i com em defensava de les maledicències que es deien a les botigues de la plaça.

Em vas demanar que ho escrivís i li enviés a la teva mare ja que ella no veia clar el camí pel que t’endinsaves i que et portaria a ser també Alcalde de Mataró.

Tinc present que no vaig fer el que em demanares. Per mandra, o potser per pudor de posar per escrit el que t’havia dit de paraula. En tinc deute. Ara, però, ella ja no hi és. D.E.P.

Estic segur que la teva mare, com la meva, n’estava de tu, del seu fill petit. Aquell infant que havia parit, aquell nen que havia fet créixer, aquell jove que va anar a estudiar a Salamanca, aquell home que sobresortint dels seus orígens familiars havia fet carrera acadèmica i política. Segur que veia des de la talaia de l’edat que ella havia reeixit en alguna cosa important. No li va ser fàcil la vida, desplaçada dels seus orígens, perdent massa aviat la companyia de l’espòs i haver de fer sola encara un llarg camí, malalta al final.

Vés a saber, si en algun lloc, en algun temps, la Teresita li sortirà a l’encontre, la saludarà tot dient-li: Conxa, hola, soc la mare de l’Alcalde Mas. Encantada de conèixer-te. Anem a fer un cafetó?”.  I del bracet aniran a rivalitzar cordialment sobre les meravelles dels seus respectius fills.

La meva mare era per a mi molt maca, com la teva per a tu i com per a tothom les seves. Ploro per la meva mare, ploro per la teva. Surt el sol.

Una abraçada, David.

12 de gener.