Quan vaig veire l’anunci per primera vegada em va
sorprendre, ara ja me’l miro tendrament. I ja
és notícia als diaris. És el de la pastoreta que tragina bens per les muntanyes
del Pallars i que serveix per anunciar una marca
d’aigua mineral que fa gala de la seva puresa perquè es recull molt amunt.
Tot el dia els mitjans ens crivellen amb les possibilitats
que ens donarà la tecnologia dins de ben poc, a més de vendre’ns la que ja
podem utilitzar ara que també ens anuncien reiteradament. I vet aquí, que algun
espavilat publicista ens capgira la imatge: Encara és possible que hi hagi
gent, neorurals, que faci el camí invers. No hi entenc de ramaderia, ni sé com
s’han criat els animals que són sacrificats per que els puguem consumir. Em
temo, però, que pensar que es continuen criant com s’ha fet ancestralment és un
bonic pensament, però segurament força allunyat de la realitat. L’aviram, el làctics,
els porcs, fins i tot el peix i tant d'altres aliments ja es produeixen “industrialment”. Sí que encara
hi ha productes alimentaris que es
continuen produint com tota la vida, però em temo que cada cop més
marginalment.
Un amic que s’ha dedicat al món agroalimentari em parla d’un
sector cada cop més tecnificat, de màquines teledirigides, de drons, i altres
enginys semblant. No ens ha d’estranyar pas, és l’evolució de la manufactura a
la indústria i d’aquesta al control numèric comandat a distància. Això en tots
els rams de l’activitat econòmica i productiva. Perquè no podem pas pensar que
en el cas de la ramaderia, i en tota la agroindústria, no ha de passar el
mateix?
Per tant, la imatge bucòlica de la pastoreta és sols un
reclam nostàlgic per vendre’ns un producte que té, suposo, moltes dificultats
per diferenciar-se dels seus competidors. Però a l’hora em sembla també un cert
engany, no sé valorar-ne la mida, de fer de la dura vida dels pastors de muntanya
un símbol de puresa. Cert que hi ha gent que lluny de submergir-se, o ser
submergits, en el brogit insaciable de la vida moderna en defuig i opta per
activitats marginals que els proporcionen, segons ells, un altre estil de vida
que els plau més. Uns fan vi i mantenen la terra, d’altres artesania i llueixen
les seves habilitats, ..., però no ens enganyem, són activitats marginals, tant
perquè estan als marges del “sistema” (potser per això les cerquen) i amb uns
rendiments també marginals en el món d’avui (potser tampoc els fa massa el pes
aquest món). Noves Arcàdies?
En tot cas, el seu ús per la publicitat, pel consumisme, em
deixa un regust agredolç. Ah!, i el producte és un de més dels que té una coneguda cervesera.
24 de maig.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada