Una bona amiga francesa em va obsequiar fa pocs dies amb el
darrer llibre, no sé si ja pòstum, d’en Michel Rocard que va traspassar aquest estiu. És una conversa
amb un jove periodista de temes econòmics. El que em va sobtar de seguida va
ser el títol: “Lettre aux générations
futures, en espérant qu’elles nous pardonneront”, Carta a les
generacions futures, tot esperant que elles ens perdonaran. Tot un
manifest, el títol, pels temps que corren per l’esquerra.
Sempre he dit que “je
me débruoille” en francès, fruit dels ja llunyans anys escolars i de les meves
estades al país veí. Són francòfil, ho
confesso. Per això, he gosat traduir la introducció del llibre del periodista
entrevistador, Mathias Thépot, que m’ha semblat
que explicava el seu contingut i el del personatge amb qui fa la conversa. La “Table de matières” del llibre és la
següent:
- Un compromís per la pau i la llibertat dels pobles.
- El crim monetari.
- El fracàs del pensament científic contemporani.
- La impotència de lo polític.
- La informació és morta, visca el divertime.
- Reconstruir la democràcia.
- Sortir Europa del no res i construir-la.
És un llibre petit, no gaire més de cent pàgines i lletra
grossa.Aquí sota deixo la traducció, que tal com dic, he gosat fer de la
introducció.
La nova generació té molts desafiaments per davant, i no pas
petits. Hereta avui un context polític i econòmic complicat i com a mínim
perillós, caracteritzat per una parella atur- precarietat forta, uns Estats
asfixiats, una pauperització creixent i uns partits populistes pujant. D’aquest
període de desprès de la crisi financera del 2008, se’n desprèn una mena
d’impotència dels partits governants. Ja no aconsegueixen convèncer. El conjunt
dels que formen part de la “nova generació”, que a alguns els agrada anomenar “generació Y” (nascuts desprès de 1978),
es troben que no tenen referents polítics.
A França, aquest fenomen s’ha fet visible a les eleccions
municipals i europees del 2014 per el rebuig al partit en el poder, l’abstenció
i la pujada del principal partit protestatari: el Front Nacional. Odis i
acrituds xarboten i les massa febles perspectives de donar-hi la volta no poden
impedir que els individus, totes les generacions barrejades, es repleguin en si
mateixos. Una terrorífica solidaritat negativa sembla guanya sobre l’ajut mutu
i corre el perill de transformar, com deia en el seu temps la filòsofa Hannah
Arendt, les classes socials en “una massa
informe d’individus furiosos”.
La construcció col·lectiva desapareix del camp
intel·lectual. L’ ”art de viure junts”,
que l’economista britànic John Meynard Keynes definia com la condició principal
del gaudi de l’abundància econòmica, es perd. “Seran els pobles capaços de preservar l’art de viure i de fer-ho de la
manera més intensa, capaços també de no vendre’s per assegurar la seva subsistència,
els que sabran gaudir de l’abundància el dia que aquesta arribarà”, escrivia
ara fa més de 100 anys en Les perspectives econòmiques dels nostres néts (1930)
Keynes preveia el “si
de l’abundància econòmica” pel 2030. En aquest moment, l’Home ja no haurà
de lluitar més per la seva subsistència i farà de forma que el treball que
encara calgui fer, estigui compartit entre el més gran nombre de gent possible.
Cal dir que l’economista britànic aportava una nota important al seu raonament:
tenia por que l’Home no seria capaç d’adaptar-se a aquest món de l’abundància,
oblidant el repartiment adequat dels recursos i de les forces de la
productivitat. I que “l’amor del diner
com a objecte de possessió” no aturés les seves prediccions i provoqués “una depressió nerviosa universal” en el
que el cadascú per si mateix guanyés a la preocupació del be comú.
L’estat virtuós que sortia dels seus desitjos sols podia
portar-se a terme per homes de diners enèrgics i resolts. Abans la primera gran
crisi financera del 1929, la seva inquietud es transparentava. “Em sembla cada dia més clar que el problema
moral del nostre temps és aquell que posa l’amor en els diners: nou dècimes
parts de les nostres activitats estan orientades per l’àpat dels guanys...; els
diners son reconeguts socialment com la mesura de l’èxit”
Aquesta evolució de l’economia mundial cap a l’era de l’opulència,
a vegades indecent, i que un dels més grans economistes de la història temia,
es va accelerar cap al final dels anys 70. La supressió d’una certa ètica en el
si dels sistema capitalista va conduir a un enriquiment excessiu d’alguns, i
doncs a una redistribució inadequada de la riquesa, produint fractures i
bloquejos.
Guanya la llei del més fort. I la impotència de les
polítiques per tractar aquest tema comporten el descrèdit de les mateixes,
portant posar en qüestió la democràcia en certs països occidentals, i
especialment els europeus. I mentre les plaques tectòniques de l’economia
mundial estan en ple moviment, les noves generacions d’aquests països hauran de
redreçar estructuralment la situació si volen evitar viure un retrocés
ineluctable. Com posar-s’hi? Per respondre aquesta qüestió, sembla necessari
primer definir les característiques de la crisi actual, desprès analitzar-ne
les causes i finalment identificar els mitjans per sortir-se’n.
És en aquest quadre particularment interessant recollir el
sentir i l’anàlisi de persones que han estat decisores i actors en primer pla
de l’evolució del nostre món, com l’antic Primer ministre (1988-1991) Michel
Rocard. Ha estat un dels caps de govern més populars de l’era moderna a Franca.
Lliure pensador i actor preponderant de l’escena política francesa durant més
de 40 anys, està sempre disposat a
distanciar-se de la seva funció per anticipar el futur. Un tret de caràcter que
sembla desaparèixer avui dels homes i dones polítics que ja no tenen els
mitjans per exercir els seu ofici d’aquesta manera.
Socialdemòcrata amb una visió molt internacional, Michel
Rocard es defineix com un reformista que dóna prioritat al diàleg social, un
defensor de l’economia de mercat i un ardent regulador.
Prova de la seva llibertat de paraula, ha escrit més de
trenta obres. Però més que un pensador, Michel Rocard ha esta durant la seva
carrera un actor de pes de l’escena
política i el seu pas per Matignon haurà marcar França. Tot just ser nomenat
Primer ministre, va participar activament a portar la pau a Nova Caledònia, un
territori llavors en plena guerra civil, gracies als acords de Matignon.
La seva contribució al model social francès serà a més gran,
perquè ell està en l’origen de la renda mínima d’inserció, un subsidi públic
que es dona a les persones sense recursos, que desprès ha estat modificat i re
anomenat “renda de solidaritat activa”. Va establir igualment la contribució
social generalitzada, una cotització establerta sobre una visió ample que
pretén finançar la seguretat social sense penalitzar l’ocupació i inicialment
combinada amb una taxa molt baixa. El seu llibre blanc sobre les jubilacions,
realitzat el 1991, va marcar tendència ja que Michel Rocard s’hi inquietava en
ell del desequilibri generacional dels sistema de jubilació francès i del
problema de finançament que comportaria. Sempre respectat per la seva
expertesa, encara, a 84 anys, és sol·licitat pels governs del moment que li
confien regularment la responsabilitat de missions d’interès general.
Des de l’alçada de la seva llarga experiència, Michel Rocard
retorna doncs, en aquesta conversa amb el jove periodista econòmic que sóc jo,
sobre els grans desafiaments que han d’enfrontar les noves generacions. I si el
seu pessimisme dominant pot inquietar, el seu anàlisi no deixa de ser una excel·lent
graella de lectura per identificar els grans temes que estan en joc en la
nostra civilització occidental, postulat indispensable per la reflexió sobre el
futur.
Mathias Trépot.
13 d'octubre.
1 comentari:
Manel
Je suis heureuse que ce livre t'ait intéressé. Il établit des constats plus que judicieux et pose les bonnes questions.
Ils vont avoir du boulot ceux et celles des générations futures qui n'auront connus dans nos 2 pays aucune guerre sur notre sol et aucun grand cataclysme. Il leur faudra ré-inventer une Europe qui fasse rêver dans un monde globalisé! il leur faudra courage détermination et ambition..... un peu, beaucoup! Comme vous, lorsqu'au sortir de la nuit, la démocratie était à construire, à consolider, à faire vivre...
Mais je parle probablement du moyen-âge!!!! c'était il y a 40 ans.
Donnons-leur de quoi construire édifier, transmettons-leur les outils, leurs maniements, les planches à tracer, les instruments.
Guidons les avec bienveillance et attention sur le chemin mais c'est à eux de tracer leur sillon et de lui faire attendre l'horizon lointain.
A eux de décrocher l'inaccessible étoile du futur.
Publica un comentari a l'entrada