18 de gener del 2018

Desvetllant records.

El meu vell conegut i amic Joan López s’ho deu estar passat d’allò més bé amb aquest càrrec nou de portaveu de Tabàrnia. Aviat farà 27 anys que ens vam conèixer, més dels que ell tenia llavors. 

El no, o és nou?, anomenat President a l’exili de l’encara etèria comunitat, l’ínclit Albert Boadella, ha fet un primer discurs per vídeo conferència: “Ciutadans de Catalunya, ¡No sóc aquí!”. Per destensar-nos una miqueta i per punxar el globus de la irracionalitat en la que hi ha mig país instal·lat, i l’altre mig patint, no està malament. Fora desitjable que tot tornés a la normalitat, els comediants a l’escena i els polítics a l’hemicicle. És un tòpic dir que l’exercici de la política requereix alguna dosi de teatre, però si se’n fa i se’n va de la mà pot ser molt contraproduent i nociu per la societat. La política avorrida és més efectiva que l’esverada.

Vaig conèixer personalment en Boadella en un sopar curiós, deuria ser a finals dels vuitanta. En un restaurant de carretera, crec que a Sant Hipòlit, o a Les Masies de Voltregà. Ens vam arreplegar un vespre –recordo plujós-, convocats pels Emprius un grapat de persones que giraven, o giràvem (en vaig ser membre de segona, de quota anual), a l’òrbita del Club: membres, amics, o convidats d’uns o altres. Acabat el sopar es va fer una semi representació bufonesca –foteta- sobre l’Ubú, és a dir el M.H. President Pujol, en la que hi van participar alguns destacats membres de l’entitat. Crec que no va passar de la lectura dramatitzada sense gaire rigor artístic. Tot això en la meva memòria escadussera d’un fet d’uns trenta anys enrere. Un fet que anava amb el tarannà d’en Romà Planas que era l’ànima del Club.

El que també guarda borrosament la meva memòria és el que em va passar al cap de pocs dies. Vaig rebre al meu despatx de l’Ajuntament una trucada telefònica del llavors Director Gral. d’Administració Local del Departament de Governació de la Generalitat, en Joan Sala i Morell, inquirint-me per aquell sopar. Tot un interrogatori: qui hi havia, de què va anar, com es va desenvolupar la vetllada, si tenia alguna pretensió amagada... Em va sorprendre, em va sorprendre que una activitat privada crec que irrellevant, ja que pel que recordo no se’n va fer cap comunicació ni va tenir cap ressò mediàtic, ocupés les preocupacions d’un Director Gral. (la feina del qual era evidentment la de la comunicació de l’administració autonòmica amb els ajuntaments) suposo que per demandes superiors. Tot una mostra de l’estil de govern que es portava ja llavors, i que es continuaria portant molt temps més, des de la Plaça de Sant Jaume cantó Nord.

En Boadella amb el temps se’n va anar del país, fastiguejat, passant-se al “lado oscuro” amb Doña Esperanza, a Madrid, i ara des del seu “exili” l’han fet president de la imaginaria Tabàrnia. Un bon exemple, el d’aquesta nova Ínsula Barataria, per analitzar el que esdevé d’una acció, sostinguda, perseverant i insistent, que pot acabar amb el temps provocant una reacció de la mateixa pretesa intensitat que potser per imprevista, o per no comptar que s’acabaria produint, sorprèn i, als ben pensants, fins i tot escandalitza.


17 de gener, primer dia dels nous fets, a la setmana dels barbuts, Sant Antoni dels “burrus”.