Calçats
Castellsaguer, una emblemàtica sabateria de “tota la vida” del
centre de Mataró, ha
tancat.
Sota un rètol de que es lloga, enganxat
als vidres de l’aparador, han col·locat una placa amb una succinta explicació
de les causes de l’esdeveniment.
La societat ha canviat molt, i manifesten que no han sabut
adaptar-s’hi.i. Cert, el comerç ja no és el que havia estat, com res és el que
havia estat. Hi ha noves formes d’arribar als consumidors, noves formes d’oferta
presencial i digital. Fa uns quants anys van aixecar polseguera unes
declaracions meves: “Aquells
botiguers que han heretat un establiment dels seus pares difícilment el
traspassaran als seus fills.”. Però també ha canviat el consum del
producte, les sabates. Ara, és corrent veure la gent calçada a tota hora i a
tot lloc amb “wambes” o similars esportives. Sols cal mirar els peus de
la gent pel carrer i també de presentadors de televisió, artistes, això que ara
en diuen “influencers”,... En un racó de l’armari tinc una capsa de
sabates amb uns mocassins
Sebago color bordeus, probablement comprats en aquesta botiga que
ara ha tancat, que fa anys que no em poso i estan en molt bon estat. Va
haver-hi un temps que van estar de moda, els meus són sense borla, però ara no
sé si encara els calça algú que no sigui un “Borja Mari”. Veig, però, que per Amazon (com no)
encara es venen. Això del “vestir bé” tant en els homes com en les dones,
al menys per aquí, ha passar a la història: els diumenges amb xandall.
Tenien marques bones, potser
aquesta és una causa del tancament ja que ara segurament es compra més barat
per poder anar canviant més sovint: Clark, Mephisto, Panama Jack, Geox... L’aparador
sempre feia goig, van intentar estar al dia amb les temporades oferint producte
al possible comprador benestant de les rodalies (amb alguns dels municipis amb
més renda de Catalunya). Però, vaig anar a comprar-hi unes sandàlies al mes d’agost
que era quan les precisava i em van dir que ja estaven a la temporada de tardor.
Evidentment des de casa per internet les vaig tenir a les 48 hores de
demanar-les.
Diuen que no els ha ajudat la gestió de l’Ajuntament que s’esforça
en la “peatonalització” del centre. Home, aquest és un vell
argument dels “botiguers” tradicionals. El carrer de Barcelona va
ser, si mal no recordo, un del primers en convertir-se sols per a vianants,
mantenint els accessos als garatge, entre ells el seu. Hi ha quatre aparcaments
de rotació (sí, de pagament) a quatre passes i els dies forts d’animació
comercial el carrer va curull de gent. De la vella tropa de la Unió
de Botiguers que tanta guerra ens va fer en altres temps sols queda
en peu la Ferreteria Colomer (felicitats, Toni!) a la Riera
a 50 metres de la botiga que ara ha tancat.
Això són excuses de mal pagador.
Arreu els centres de les ciutats ja fa molt temps que s’han convertit en illes
de vianants i centres comercials a cel obert. No s’ha desertitzat, al menys
comercialment i a casa nostra encara hi resideix molta gent.
Expliquen que són cinc les generacions que han
mantingut aquest negoci que ara s’ha acabat. El rebesavi, que vingué de Vallgorguina
a finals el segle XIX, com tants d’altres que vingueren llavors de fora i
que ha explicat la Pilar
González-Agàpito en el seu recorregut per places, carres, botigues, indústries,
cafès,..., entre ells el
carrer de Barcelona.
N’he conegut tres generacions de Castellsaguers.
El Sr. Castellsaguer, Antonio, i la seva esposa; la seva filla Margarita
(sic) que era una de les noies maques de la meva joventut, i els seus fills, Nacho
i Joaquim, que tingué amb en Joaquim Itoiz. Tots aquests en algun
moment o altra ens han proporcionat calçat a la meva família. Segurament en els
meus temps de representació pública sabates amb “sola de sabata”, de sola
de cuir. A la majoria de la gent d’avui aquesta qualificació els deu semblar “xinés”.
Diu, en Nacho que és el
que signa el comunicat, que ha estat un plaer servir-nos i ens ho agraeixen.
Els tornem els compliment, també ha estat per nosaltres i suposo que per molts
mataronins i mataronines un plaer anar-hi i els agraïm la seva atenció.
Per la darrera campanya comercial
de Nadal van guarnir l’aparador amb un bufons angelets. Ara els angelets van
camí del cel.
18 de febrer.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada