No sé res de
filologia; m’agrada la història, alguna cosa en sé, poca; la prehistòria em
costa més; Grècia m’encanta. Amb aquestes premisses m’he enfrontat amb
el darrer llibre de Pedro
Olalla, “Palabras del Egeo.
El mar, la llengua griega y los albores de la civilización” Ed. Acantilado. B-2022. Per a mi del tot sorprenent des de la meva ignorància amb el que
planteja l’autor.
Des d’una petita
illa de les Cíclades,
Kímolos, el
narrador (transsumpte de l’autor, suposo) es disposa a rebre al seu fill, Sílvano,
que arriba en deu dies i comença a escriure-li dia a dia les seves reflexions
sobre la llengua dels grecs, els seus orígens, les seves variacions,
contaminacions, translacions, influencies, ...De com surt la llengua, el
llenguatge, de com deuria haver-hi alguna cosa, o molt, de civilització abans de
la constància dels primers fets que ens han arribat, abans d’Homer en aquest cas.
Deixo de banda el
tema filològic grec del que no sé ni l’alfabet, però m’aferro a la història, o
als orígens de la història. Què sabem de les edats obscures? Què ens diuen el
que es va descobrint? Quins són els orígens? Gratant els mites, el que traspuen
els primers escrits coneguts, el que perviu en l’imaginari de la gent, el que
ha representat mirar el cel i les estrelles, el que ha servit d’aliment des de
temps immemorials, l’oli, el vi, el peix, el formatge,... D’on s’ha de partir? De
la ciència.
“La ciencia, Silvano -ese “pararnos
ante algo a observar”, como lo definieron los griegos con la palabra episteme-,
seguirá ampliando nuestros horizontes mientras estemos dispuestos a no aferrarnos
a una convicción si aparecen evidencias que la ponen en duda. Y las evidencias,
que a menudo confunden e incomodan, siguen apareciendo cada día.”
¿Des d’on fa l’autor
les seves reflexions que va anotant a la seva llibreta? Des del paisatge, en un
turonet, a la vora d’una platja, assegut en una senzilla taberna arran de mar.
És l’Egeu.
“Ahora estoy en To kyma: ya
sabes, la taberna que pone las mesas en la arena. La ensalada de halmyra que
acabo de comerme -mojando el pan en un aceite denso y profundo, el vino humilde
servido en una frasca de cristal, y un calamar asado al amor de la brasa con un
certero chorro de limón, me han vuelto a recordar que Grecia sigue siendo un lugar
para sibaritas sencillos. Vamos, pues, con Dioniso, como te prometí.”
Segueixo a Pedro
Olalla de temps. Suposo que el meu interès per Grècia hi
ha contribuït. Hi he estat unes quantes vegades puntualment a diferents indrets
de la seva geografia: Atenes, el Dodecanès, les Cíclades,
les Jòniques,
el Peloponès. Hi tornaria sempre, no sé si ho podré fer. Vaig ressenyar
en aquest blog temps enrere (2012) una de les seves obres: “Historia
menor de Grecia”, https://magrinyar.blogspot.com/2012/07/lectura-interessant-i-entretinguda.html
He regalat més d’una “De senectute
política”, que és una possible resposta al “De senectute” de Ciceró. Vaig aprendre
de “Grecia
en el aire”, totes elles editades per Acantilado.
M’agrada molt la
seva escriptura: “Un poco más abajo, los solitarios cipreses que son como paisaje puesto
en pie para mirar al horizonte, me recordaron que tenía que hablarte, aunque
fuera de paso, de toda esta vegetación tan propia del Egeo: que brota en esta
tierra desde el Paleolítico, que ha inspirado mitos y topónimos antiguos, que
ha dejado su nombre escrito en los más viejos caracteres que sabemos leer, y
que, no obstante, aún siguen diciéndonos que vino de otra parte (no se sabe de
dónde).”
Les seves
reflexions i explicacions sobre els orígens el porta, al final del llibre, a
parlar de la condició humana:
“¿Sabes? Ahora que me detengo a
pensarlo en el amplio silencio de la noche, homo y anthropos parecen nombrar
dos naturalezas fundidas en la trágica figura del hombre: homo, su terrosa sustancia;
anthropos, su vocación de altura. Su humilde pequeñez y su humilde grandeza. Su
afán por dominar la tierra y su extraña nostalgia del cielo.”
“Quizá, en el fondo, lo mejor
de nosotros, todo lo que de bueno hemos logrado solos y como especie -el
lenguaje, el amor, el sufrimiento por el dolor ajeno, la idea de justicia y de vergüenza,
la colaboración, la alegría, la emoción compartida, el esmero, el talento, la
conmoción ante lo bueno, la gratitud o la memoria-, no sea otra cosa que la
huella espasmódica de nuestra aventura como seres en busca de sentido.
Todo se explicaría, entonces, si
aceptamos que el don es la inquietud; o, dicho de otro modo: que la divinidad
espera de nosotros no es que encontremos el sentido, sino que lo busquemos.
Extraña conclusión. Extraña criatura,
el hombre. Extraña condición, la suya, y extraño, su destino. No sé, Silvano.
No sé lo que tú piensas. Yo esta noche me quedo con la sonrisa antigua del
vino; me quedo con la idea del agón, con la
silente bóveda estrellada, con nuestra inexplicable nostalgia del cielo.”
14 de setembre.
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