9 de gener del 2014

El poder.

Moisés Naím és un membre reconegut de l’establishment mundial. Va ser ministre de Foment a Veneçuela, ha estat director executiu del Banc Mundial, ha dirigit la prestigiosa revista Foreign Policy, ha rebut el Premi Ortega y Gasset de periodisme, ha publicat un grapat de llibres i ara treballa per la Carnegie Endowment for International Peace a Washington.


El seu darrer llibre es titula El fin del poder”, Debate, B-2013. És una ample reflexió, des de dins, de com està evolucionant en l’actualitat allò que és conegut com el poder, la capacitat de fer, de fer en els camps que siguin: la política principalment i les seves eines: els governs, els exèrcits, les relacions internacionals; però també les empreses, industrials, financeres, de serveis; els sindicats, les esglésies i les organitzacions no governamentals; els mitjans de comunicació, ...

De com, sota l’empenta dels que ell anomena les tres revolucions que està experimentant el món en els darrers temps, el poder, l’exercici del poder està canviant. Ell parla de degradació. Cert, és la degradació de com s’havia gestionat fins ara el poder i com sorgeix una nova forma d’exercir-lo, o en quines noves condicions s’ha d’exercir. Les tres revolucions que està experimentant la societat global són les del més, la mobilitat i les mentalitats. Per constatar-les sols cal observant el panorama de qualsevol aeroport d’una certa mida: el garbuix i la varietat de gernació que s’hi mou i intuint els seus comportaments. És una avaluació empírica i directa de les tres revolucions de les que parla Naím.


“¿Y si el poder tradicional estuviera dispersándose, depositándose, de nuevas manera y mediante nuevos mecanismos, en una variedad de actores pequeños, antes marginales, mientras disminuye la ventaja de la que disfrutaban los poderes tradicionales, establecidos, y más burocráticos? El ascenso de los micro poderes obliga a hacerse estas preguntas por primera vez. Plantea la perspectiva de que es posible que el poder se haya desvinculado del tamaño y de la escala.”
“Insurgentes, nuevos partidos políticos con propuestas alternativas, jóvenes empresas pequeñas e innovadoras, piratas informáticos, activistas sociales, Nuevos medios de comunicación, masas de gente sin líderes u organización aparente que de repente tomas plazas y avenidas para protestar contra el gobierno o personajes carismáticos que parecen haber surgido de la nada y logran entusiasmar a millones de seguidores, son solo algunos ejemplos de entre los numerosos nuevos actores que están haciendo temblar el viejo orden. No todos son respetables o dignos de encomio, pero todos contribuyen a la degradación del poder de quienes hasta ahora lo habían ejercido de manera más o menos asegurada: los grandes ejércitos, partidos políticos, sindicatos, conglomerados empresariales, iglesias o canales de televisión.
Son los micro poderes: actores pequeños, desconocidos o antes insignificantes, que han encontrado formas de socavar, acorralar o desmontar a las mega potencias, estas grandes organizaciones burocráticas que antes dominaban sus ámbitos de actuación.”
Front a la inexorable degradació del poder fa, però, un crit d’atenció contra el que ell anomena els “terribles simplificadors”: som més vulnerables a les males idees i als mals líders.

“Siempre ha sido necesario permanecer atentos a la aparición de esos simplificadores para negarles la influencia que buscan. Y reforzar nuestra capacidad –individual y colectiva, intelectual y política- de detectar su presencia es una prioridad aún mayor en un mundo que vive cambios veloces y desconcertantes. El primer paso es asumir esta degradación del poder y, una vez más, darle cabida a ello en nuestras conversaciones. No solo en los pasillos de los palacios presidenciales, las sedes empresariales y las juntas de las universidades, sino sobre todo en nuestras charlas con los colegas del trabajo, en las conversaciones informales con amigos y en torno a la mesa en el hogar.”


Com a complement
 
 9 de gener.