19 de desembre del 2018

Una crònica. A Viena pel Bruegel.


El sol treia el nas per l’horitzó mentre fèiem cua per embarcar a l’aeroport del Prat. A Viena aterràvem nevant amb el paisatge tot emblanquinat i una temperatura de zero graus. L’excusa per l’escapada de cap de setmana era anar a veure la exposició que el Kunst Historisches Museum dedicava a Pieter Bruegel el vell titulada “Once in a Lifetime” en la seva traducció anglesa, és a dir “Una vegada a la vida”. Sí, sembla que per una vegada a la vida s’ha aconseguit reunir una gran part de l’obra que es conserva –que no és gaire- del mestre flamenc avui dispersa pel món.


El pintor i el entès
Albertina. Viena

Tot programat i contractat personal i directament des d’aquí, comunicacions, entrades, quasi bé els restaurants per fer els àpats. El vol d’anar i tornar amb Laudamotion, que va resultar que ara (des de fa poc) és gestionada per Ryanair. Cal anar molt en compte amb els preus dels bitllets, no són tant barats com sembla. El preu inicial és pelat, però t’ho has de fer tot tu des de casa fins a l’embarcament; si vols seient reservat, paga de més; si portes maleta petita i la vols portar a la cabina per no esperar al desembarcament que te la donin, paga de més; si en portes dues, torna a pagar de més; no sé pas, si et fan el check-in allà al aeroport, també val més; segur també pagar més de fer-te ells la tarja d’embarcament. Vaja, et venen sols el bitllet (virtual) de portar-te, i si vols més comoditats o vas carregat, això comporta més preu, i al final..., potser les companyies tradicionals no són tant cares. Sí, anar en pla “borreguer” surt barat, però a la nostra edat ja no estem a fer de pobres estudiants rodamóns.

Una excel·lent comunicació ferroviària directe des de dins la terminal de l’aeroport et deixa al mig de la ciutat en una estació Inter modal que et permet arribar en metro a peu d’hotel sense haver sortit encara al carrer. Quan emergim, des de la sortida de Barcelona, renoi, quin fred!





Amb la tarda per davant, desprès d’un bon schnitzel per dinar, vam anar a veure un concert nadalenc del “Petits cantors de Viena”. De vetllades musicals de música clàssica n’hi havia moltes i atraients, a Viena la música és una atracció turística més, però vam triar aquesta més sentimental i tradicional per les dates que altra cosa. El concert molt correcte, a la seva pròpia sala, amb petits a la primera part i més grandets la segona. Peces clàssiques de cançoners antics anglesos salpebrats amb peces més modernes i conegudes. Evidentment van cloure amb "Stille Nacht, heilige Nacht", “Santa Nit”, l’Al·leluia de Handel i una peça popular –pel que vam veure que seguia el públic local- que deuria ser com el nostre “Fum, fum, fum!”.





A l’entrar al concert, a les cinc de la tarda ja s’havia fet fosc. A la sortida, negra nit. Hora bona, però, per anar al “mercadillo” nadalenc de la plaça de l’Ajuntament. Molt bonic i ben adornat davant la façana impressionant de l’edifici de la Casa de la Ciutat de Viena la Roja, símbol de govern del municipalisme socialista des de fa cent anys. Poques parades de figuretes de pessebre, no tenen allà tanta tradició llatina del “presepio”. Són més de guarnir les cases amb motius nadalencs, dels que hi ha peces senzilles i, algunes originals, molt boniques. T’hi deixaries la butxaca. Però a més, el mercat és un lloc, no sé pas si bàsicament, per anar a passar-hi una estona, menjar i beure. Amb el fred, la tassa tòpica i típica de vi calent condimentat no serveix sols per entonar-te l’estómac sinó principalment per escalfar-te les mans. Brous, pa amb sopes, frankfurt’s i semblants, galetes, dolços diversos de xocolata a vegades monstruosos, garapinyades, ...entremig  de parades d’artesania i de complements d’abric com gorres i casquets variats i/o divertits, bufandes, guants, mitjons, marroquineria de butxaca, bijuteria ...




Buscant un lloc per sopar, a tocar de l’hotel, a Spittelberg, topem amb un altre “mercadillo”, aquí és més de bijuteria, artesania i complements nadalencs, en mig d’un ambient alternatiu. Trobem, amb dificultat, un gasthaus tradicional on menjar una sopa per combatre el fred i un plat de carn guisada a la centreeuropea, vaja un goulasch, arrodonint-ho, com no, amb un strudel.

El diumenge al matí, a l’hora d’obrir el Kuntsmuseum ja estàvem a la porta amb una petita cua de gent que ràpidament es va dispersar per l’enorme edifici. Segona cua per entrar a la exposició temporal del Bruegel.  Sempre m’ha acompanyar la reproducció d’un quadre d’aquest pintor, ho vaig explicar fa dotze anys quan vam fer una estada turística a Viena que va incloure una visita a aquest museu i ja vam veure unes quantes obres seves. També en vaig veure a altres indrets, així com vaig explicar quan va aparèixer el quadre de “El vi de Sant Martí” que va adquirir el museu del Prado quan jo estava treballant a Madrid i en vaig parlar. Llavors era membre de la Comissió de Cultura del Congrés dels Diputats. I quant es va mostrar al públic la restauració d’aquesta obra, dos anys més tard. Vaig utilitzar un quadre seu pels Reis del ‘12 i un altre per la Nadala de fa dos anys, el ’16, ja que em va semblar força expressiva de la situació política que estem vivint.

Ara em feia il·lusió veure junta la major quantitat de la seva obra que s’havia pogut aplegar d’arreu, aquest era l’objecte de l’exposició.  Podríem dir que la presentació té dues parts: l’essencial, amb les obres i la complementària que explica el procés d’elaboració i el seu manteniment i restauració. També hi ha una petita sala on amb el fons d’una reproducció molt gran d’un dels seus quadres més pregons, “La batalla entre el Carnaval i la Quaresma”, s’il·luminen en ella alguns detalls que són exposats al natural a la sala: càntirs, eines de cuina, una baldufa, sabates, ... Aquesta sala feia molt goig de veure.

De la part essencial, l’obra, hi ha tota una part que desconeixia completament que és la referent als dibuixos i gravats, molts d’aquest fets per gravadors diversos, entre altres els seus descendents, sobre l’obra original de Bruegel. Hi ha dibuixos deliciosos, bàsicament paisatges. Bastants estan a l’Albertina, el gran museu del gravat de Viena, encara que n’hi molts d’altres estan escampats per tot el món. Alguns tenen remembrances del Bosco, com també la tenen algunes de les seves grans obres pictòriques. Les dues series dels pecats capitals i les virtuts cardinals i teologals són extraordinàries, també algunes molt en la línia del Bosco.



Luxuria
Albertina. Viena

La part dels quadres ja m’era molt més coneguda llevat d’alguna peça sensacional com la “Dulle Griet”, també coneguda com “La boja Meg”,  que està a  Anvers; o la que em quedava per veure de les Estacions, “La collita del fenc” que no vam poder veure a Praga; o “Crist carregant la creu” que està al mateix Kuntsmuseum que no recordava en absolut i que va merèixer la nostra atenció per trobar la figura que dona nom al quadre ja que no està en primer pla. Ens va passar per alt, no sé pas com, “El sermó de Sant Joan Baptista” ja que vam anar endavant i endarrere de les sales per anar repassant i delectar-nos amb les peces que ens havien agradat més.



La boja Meg
Museu Mayer van der Bergh. Anvers


Vam trobar a faltar algunes obres ben conegudes, començant per “El vi de Sant Martídel Prado i les dues que hi ha al Capodimonte a Nàpols, especialment  “La paràbola dels cecs”. Té explicació. Així com la majoria de les obres són pintures sobre fusta (per cert, hi ha tota una sala amb una complerta explicació de com es feien les taules de fusta, amb les eines corresponents, fins i tot un mapa d’on provenia) n’hi ha algunes poques que són sobre sarja, tüchlein, que és una base molt delicada amb els anys per suportar trasllats. No vaig saber trobar explicació –si n’hi ha- a l’absència de “Els segadors” en la sèrie de les Estacions que està al Metropolitan de Nova York.

Els darrers quadres que tancaven l’exposició,, eren -com no- els seus més coneguts, “La boda dels pagesos” al costat de “El ball dels pagesos”.





Seria no parar parlant de tota l’obra presentada i els museus i les ciutats que la tenen en propietat i exposició permanents, però l’esforç del Kuntsmuseum per aplegar-la ha estat formidable. Valia la pena desplaçar-se fins a Viena per veure-la. El voluminós i documentat catàleg de l’exposició estava en alemany, holandès i anglès, i em vaig haver de conformar amb aquest darrer idioma i amb l'edició de tapes toves que pesa i costa lo seu (39,95€).



El borratxo posat a la porquera
Col·lecció privada


A la sortida del museu, ja era quasi bé l’hora de dinar, la simètrica Maria Theresien Platz, amb el Museu d’Història Natural a l’altra banda,  estava ocupada per un altre “mercadillo” nadalenc amb la mateixa composició dels anteriors que ja havíem vist. Al mig de la plaça l'imponent conjunt escultòric de l’emperadriu rodejada al seus peus per les figures dels seus consellers i generals. Un cop d’ull de passada i travessant el Hofburg cap a la comercial Kohlmark busquem un lloc per dinar. Res, matar la gana que no hi ha temps per escollir subtileses, un italià. A l’entrar al local, la diferència de temperatures entela de cop els vidres de les ulleres. Menjar ràpid i de nou al carrer desemboquem al Graven, l’artèria principal del centre històric que al seu torn aboca a la plaça de la catedral de Sant Esteve. Oh, sorpresa! Un altre mercat nadalenc rodejant l’edifici catedralici. Algunes botigues de l’entorn, vaja, les de tot el recorregut fins aquí, amb uns aparadors que feien embadalir, encara que amb algunes peces exposades d’uns preus exorbitants. Si el 22 ens toca la grossa hi tornarem per fer-hi alguna compra, ja, ja, ja!

Davant mateix del portal de la catedral unes escales ens introdueixen al subsòl guardant-nos del fred del carrer. Amb el metro i novament el tren, com a l’anada, cap a l’aeroport on l’avió va sortir puntualment i sense cap incidència a casa. Un cap de setmana molt ben aprofitat: una capital imperial centreeuropea, ambient nadalenc als carrers, un concert, una gran exposició, fred com correspon allà,... A nosaltres ens plau tot això i a ells, els centreeuropeus, poder venir-nos a veure envejant-nos el nostre solet.


19 de desembre