El Congrés dels Diputats, en la seva primera
decisió de caire legislatiu, ha
convalidat el Reial
Decret Llei 20/2011 de 30 de desembre que entre altre mesures de caire
tributari estableix la modificació del tipus de l’I.B.I. (Impost de Béns
Immobles) pels anys 2012 i 2013.
Tot un cop a l’autonomia local ja que aquesta és
una competència estrictament local. Tal com determinen els articles 15 y 16 del
Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals (R.D.L.
2/2004, de 5 de març) la determinació del tipus de gravamen ha de ser feta
per les Corporacions Locals en les seves Ordenances fiscals, no per una
normativa de rang superior que sols fixa els seus límits, mínim i màxim.
Clar que en la situació en que es troben, pel
seu mal cap, moltes administracions locals no els queda més remei que donar-ho
per bo, tal
com fa l’actual President de la FEMP que en lloc de queixar-se ho agraeix,
i a més en “plan pilota”.
Què representa aquesta decisió governamental
ja confirmada pel Congrés? Doncs un augment automàtic als rebuts (a les quotes
dels rebuts) de l’esmentat impost que hauran de pagar els propietaris d’immobles
aquest any i el que ve. És a dir, ara, a més de despeses decidides des de fora
de les administracions municipals, fet força habitual, els imposen els
ingressos, ingressos forçosos, ja que si ningú ho impugna –que crec que podria
fer-ho, però que dubto que algú s’hi atreveixi- no veig com se’n podran
escapolir de la seva aplicació en la mida que els correspongui atenent a les
seves circumstàncies cadastrals (del temps de la darrera revisió cadastral).
Els Ajuntaments ja tenien establers els tipus
impositius de l’I.B.I. per aquest any. Era preceptiu fer-ho, com de tots els
impostos i taxes, abans d’acabar l’any passat per que poguessin entrar en vigor
a començaments d’aquest. Per tant no
poden fer ara cap maniobra per corregir-los i adequar la pressió fiscal al
que precisen o volen. Segurament a molts d’ells el anirà bé aquest augment que
els ha caigut del cel i encara, davant la ciutadania, traslladaran les culpes
al Govern, o pitjor, molts d’ells al Govern anterior, sense explicar, o
amagant, que la seva desídia, o manca de voluntat, en el manteniment al dia
dels valors cadastrals és una de les causes (no la única, ni potser la
principal) del mal estat dels seus comptes.
Una darrera consideració: aquells Ajuntaments
més penjats en les revisions cadastrals que tot ho havien apostat en els
darrers anys a l’increment dels tipus i que ja estan al màxim permès no els
representarà res aquesta disposició ja que el darrer apartat (ap.3, art.8) diu
que en cap cas podrà el tipus ser superior al màxim establert en l’art. 72 de
la L.R.H.L. que és del 1,3% en casos amb circumstancies especials i el 1,1% en
els corrents.
Quin trist paper el del municipalisme! Abans
reivindicant autonomia, ara agraint la imposició.
13 de gener.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada