18 d’abril del 2012

La civilització de l’espectacle.

Encertades reflexions de Mario Vargas Llosa en una entrevista que li fan a resultes de la propera sortida al carrer del seu darrer llibre, aquesta vegada un assaig: “La civilización del espectáculo” Ed. Anagrama.

Ja d’entrada el títol és atraient. Una reflexió sobre la cultura que pot semblar elitista o aristocràtica en el món d’avui: reivindica la bona cultura en front a que sembla que hi hagi un mandat generacional cap a la cosa fàcil, la superficialitat, la frivolitat. Vaja, la societat líquida d’en Bauman.

"¿Qué cosa es la frivolidad? La frivolidad es tener una tabla de valores completamente confundida, es el sacrificio de la visión del largo plazo por el corto plazo, por lo inmediato, justamente eso es el espectáculo.”

Clar, desprès es diu que la política també sols és espectable, i dir-ho també és incorrecte políticamente.

Una reflexió molt interessant és la que fa sobre la cultura i religió: “El grueso de la gente, países cultos o países incultos, necesita una trascendencia, algo que le asegure que no perecerá definitivamente, y que habrá otra vida de la índole que sea, y eso es lo que sostiene la religión. Solo una minoría de personas, y eso ha sido igual en el pasado y en el presente, llega a llenar ese vacío con la cultura, que les da suficiente seguridad, suficiente resistencia para aceptar la idea de extinción.”


Com ja fa temps va dir José Luis Sampedro quan li varen preguntar si li preocupava la immortalitat: “No, a mi no, jo ja no hi seré”.

18 d’abril.