El darrer quadre de l’entrada anterior mostra clarament l’impacte
de la crisi del 2008 en el volum d’endeutament del Regne d’Espanya. Al 2000,
començant el segle, estàvem com els nostres veïns. Fins i tot l’empenta de la
bombolla immobiliària ens va situar una mica per sota en el anys següents. Però
l’esclat de la bombolla financera del 2007-2008 va enfonsar els ingressos i
disparar cap a munt la despesa. Un comportament completament diferent de la
resta de països comparats que van anar, els uns (França), augmentant l’endeutament
d’una forma més regular o altres, els més calvinistes (Alemanya, Països Baixos), controlant-lo i mantenint-lo . Itàlia és un cas a part que no a crescut a sotragades
com Espanya però té una situació desastrosa ja de temps.
Anem a veure com es comporten les xifres de les liquidacions del P.G.E. en aquest període (en milions d'€):
Quadre: Evolució d'ingressos i despeses separant-los entre els
No financers (és a dir, els corrents amb els recursos i actuacions pròpies) i els financers
(l’apel·lació al crèdit, és a dir a l’endeutament i el seu retorn)
Font. IGAE, elaboració propia.
Això és el que ha passat. Les gràfiques són prou entenedores. Des de la crisi del 2008 no s’ha redreçat
la situació. S’ha estabilitzat el forat, no continuem cavant cap avall. De terme mig, el 50% dels
ingressos totals ens venen del crèdit i, també de mitjana, el 44% de les
despeses són retorns de l’endeutament adquirit. Encara hi ha dèficit, però val a dir que ens
darrers anys s’ha reduït molt i quasi fem les paus. Per explicar-ho cal considerar
les vicissituds polítiques dels dos darrers anys (portem prorrogats els
pressupostos que van ser aprovats pel darrer Govern Rajoy ben entrat l’any 2018, dies abans de caure
fruit de la moció de censura del maig d’aquell
any).
Però, què es preveia fer? Com es
contemplava la situació a l’hora de fer pressupostos amb els recursos propis
(sense endeutament) i què ha passat en la seva execució? (en milions d'€):
Desprès de la punxada dels ingressos en els anys 2008-2009
(cal recordar que es produeix a les administracions de tots els nivells) el que
s’ha aconseguit és recuperar el volum que tenien l’any 2006. En quant a les despeses, desprès
del creixement dels anys 2009 i 2011, la política d’austeritat imposada
estabilitza el seu volum als nivells de l’any 2008.
La conjunció d’aquestes polítiques d’ingressos i despeses
comporta que amb molts esforços (i sacrificis a la ciutadania) quasi s’arribi
al equilibri pressupostari dels recursos
propis amb les despeses no financeres. En els darrers cinc anys s’està per
sobre del 90 % i en els dos darrers del 95%. Pràcticament s’hauria de recórrer al
mercat del deute públic per anar refinançant les amortitzacions que s’han de
produir. Estaríem ja a la
roda. No, no és encara un deute perpetu però si assembla força tota
vegada que és impensable una política de contracció de la despesa que alliberi
recursos per anar reduint el volum del deute o una política de majors ingressos
que aconseguí el mateix objectiu controlant la despesa. I en aquesta situació
no hi estem sols, els
veïns estan igual.
“Y en ésto llegó el COVID-19 y mandó parar"
Tot l’esforç
(al marge de consideracions polítiques) que s’ha fet en els darrers deu anys
per superar la crisi del 2008 se’n va en orris. On ha anat a parar el debat, la polèmica i les
conseqüències de la modificació
de l’art. 135 de la Constitució Espanyola que tanta polseguera aixecà l’estiu
del 2011 i que tenia que ser d’aplicació a partir d’aquest any 2020?
Precisament aquest any 2020.
L’economia de mig país aturada des de fa un mes i mig, la de
mig món també. Es comença a parlar de desconfinament, més per les ganes que n’hi
ha que de la certesa que sigui possible. Hi ha sectors sencers de l’economia
que en sortiran molt mal parats: el turisme perdut completament per aquest exercici;
les activitats d’oci, recreatives i culturals (impossibilitades per temps); el
dels bens duradors que amb la precaució que s’imposarà es retrauran (qui
comprarà un cotxe o una casa en els propers mesos?); no cal dir el comerç minorista
en general; les administracions públiques locals (amb menors ingressos i majors
despeses); .... Potser es podran recuperar alguns sectors més endavant, però no
se sap com ni en quines condicions.
I clar, cal
ara buscar els recursos per fer front al desastre, a la catàstrofe,
diguem-ho clar!
Sí, més endeutament, i perpetu si pot ser. Però també retallades,
retallades i aportacions
suplementaries. No n’hi ha d’altre. Ja poden sortir cada dia
representants de tots els sectors demanant ajuts, no n’hi haurà per a tots.
Caldrà establir prioritats, caldrà demanar sacrificis. “¡Que todo el mundo se tiente la ropa!”
S’ha obert un nou temps que no té res a veure amb la crisi
del 2008. Qui no ho vulgui entendre, qui no ho vulgui acceptar, s’ho passarà
malament. Sobretot, si els que no ho volen acceptar són els que tenen recursos
de sobres que veuran com se’ls vindrà a sobre un tsunami social considerable.
No hi haurà aturador a la ràbia del despenjats que ja no tenien gaires
perspectives de futur i que ara es poden veure abocats al pou de la desesperació.
Potser pensen, aquest poderosos benestants, que amb el retorn al populisme, a la reacció, podran
controlar a la gent i mantenir-se ells com si res. Potser sí, no seria la
primera vegada a la història que crisis com aquestes es tanquen d’aquesta
manera.
Però la Humanitat
està molt viva, la Terra molt calenta, i tot pot explotar.
24 d’abril. Portem així, tancats, quasi bé sis setmanes.
1 comentari:
M’he deixat dues coses:
La primera, comentar la gràfica de l’evolució de les liquidacions dels pressupostos amb el pressupost programat. Les despeses quasi be sempre s’ajusten i s’executen, en canvi els ingressos sols a vegades. El que hi ha previst per gastar es gasta (sempre queden algunes engrunes), el que hi ha previst ingressar depèn, a vegades s’ingressa més però a vegades s’ingressa menys.
La segona, el cost de l’endeutament, els interessos a pagar pel que et deixen. Ara poca gent parla del tema ja que els interessos estan molt baixos. La prima, la “prima de risc”. Diu que avui ha pujat alguns “pipos”. Un “pipo” és la centèsima d’un 1%. Amb l’endeutament a finals de l’any passat de 1.188.000.000.000,-€ (un bilió cent vuitanta vuit mil milions d’€) un “pipo” representa 118.800.000,-€ (cent divuit milions vuit-cents mil €). Un punt percentual del tipus d’interès, de la “prima de risc”, 11.880.000.000,-€ (onze mil vuit-cents vuitanta milions d’€). La despesa en prestacions d’atur l’any passat, el 2019, va ser de 19.022.966.000,-€ (dinou mil vint i dos milions nou-cents seixanta sis mils €). Aquest any, ... Doncs, això.
Publica un comentari a l'entrada