3-2023. Presentació de la memòria d'AMSA (2019-2023)

 


L’any del centenari.

 

Aigües de Mataró SA (AMSA) és la continuadora de la companyia mercantil “Aguas de Argentona a Mataró, Sociedad Anónima” que es va constituir l’any 1922. Tenim cent anys de vida.

Inicialment, era una companyia mercantil privada que el 1945 esdevé una empresa mixta (publico privada) amb una majoria privada, i que va ser adquirida íntegrament per l’Ajuntament de Mataró el 1965. Fins al 1990 -deslligada de les seves relacions amb la veïna població d’Argentona- no esdevé formalment una societat privada municipal.

Per commemorar aquest fet, es van celebrar alguns esdeveniments que van començar l’any 2021, com l’edició del llibre de l’antic gerent d’AMSA, Rafael Montserrat i Bartra, “El subministrament d’aigua a Mataró. Una mirada als últims quatre-cents anys de gestió”, Rafael Dalmau, Editor, Barcelona, 2021.

L’any 2021, Mateo Lara va fer un mural artístic a la façana del dipòsit de la ronda de Roca Blanca, que té com a objectiu la dignificació d’aquesta instal·lació i del seu entorn, situada al barri de Cerdanyola.

Aquest any va coincidir amb l’acabament i la posada en funcionament del nou dipòsit de 6.700 m3 de la ronda de Bellavista, planificat en el Pla Director de l’Aigua de Mataró (PDAM 2011-2025), la construcció del qual es va endarrerir més del que haguéssim volgut per problemes de caràcter tècnic. Amb aquesta instal·lació i l’adequació del seu entorn en un punt destacat de la ciutat -l’entrada provinent d’Argentona- s’ha dotat la ciutat d’un nou parc, el Parc dels Garrofers.

També vam aprofitar per fer un acte institucional a Can Palauet, en el qual l’enginyer Joan Gaya ens va il·lustrar sobre la portada d’aigua del Ter a l’àrea de Barcelona, de la qual tant ens n’hem beneficiat.

Per a l’any present, el 2023, està previst l’acabament de la rehabilitació de les instal·lacions desafectades de la Mina Trinxeria, i l’entrega a la ciutat de l’avantprojecte de rehabilitació de l’espai dels antics molins primigenis, al barri dels Molins.

Podem afirmar que deixem a la ciutat, a més de la continuada feina per abastir-la d’aigua durant cent anys, uns quants elements documentals i patrimonials que testimonien l’efemèride.

En un altre ordre de coses relacionades amb l’exercici d’AMSA, cal destacar l’ampliació dels serveis que dona el TubVerd, que serveix a establiments industrials de l’altra banda de la riera d’Argentona i la instal·lació d’un nou ramal al llarg de l’avinguda Lluís Companys, que donarà servei al conjunt d’equipaments públics que hi ha al seu entorn.

S’ha treballat fort en dos aspectes que hauran d’anar veient la llum en exercicis successius: el tema de les instal·lacions fotovoltaiques, i l’aprofitament dels fons europeus provinents dels Projectes Estratègics per a la Recuperació i Transformació Econòmica (PERTE) de digitalització del cicle de l’aigua.

Aquesta és la darrera memòria corresponent al mandat del Consell d’Administració 2019-2023 que ara es clou. Han estat quatre anys intensos per a la companyia.

A més de tot això, la companyia i la ciutat en general s’han hagut d’adaptar a l’escenari de sequera i seguir el Pla d’emergència en situació de sequera del municipi de Mataró. En aquest context de canvi climàtic és molt important la conscienciació i col·laboració de tothom per endarrerir al màxim l’entrada a l’estat d’emergència per sequera amb les restriccions que aquest fet comporta.

Cal recordar la readquisició de les accions de MESSA en mans privades i el rellançament de l’empresa que s’ha integrat completament dins d’AMSA.

Cal tenir present que hem travessat les diverses fases de la pandèmia de la COVID-19 sense que tingueren cap repercussió en la marxa de l’empresa.

S’ha procedit al relleu de la gerència amb tota normalitat.

S’ha mantingut el manteniment i la reposició de la xarxa. Ens hem desvinculat del Consorci per a la Gestió Integral d’Aigües de Catalunya (CONGIAC) després de ser-ne una de les empreses fundadores ara fa 25 anys, per mor de les noves circumstàncies normatives que en dificultaven la continuïtat.

Hem mantingut la presència a SIMMAR, que gestiona el servei de depuració de les aigües residuals de tot el Maresme. Encara està per veure quin és el nostre futur aquí, ja que la concessió atorgada pel Consell Comarcal del Maresme expira l’any vinent i ja han avançat els treballs per com s’ha de continuar aquesta feina, que, per motius evidents de finals de mandat municipal, no s’han concretat.

Cal destacar que, per primera vegada en molts anys, els resultats econòmics de la companyia corresponents a l’exercici 2022, per decisió recent de la Junta General, restaran en el nostre balanç com havia estat tradicionalment. Els resultats de l’aigua han de ser per a l’aigua.

Vam contribuir a la creació de la Càtedra de Sostenibilitat del TecnoCampus juntament amb el Consorci per al Tractament de Residus Sòlids Urbans del Maresme i el Consell Comarcal del Maresme.

Vam signar el Pacte Global de l’ONU per a la sostenibilitat, amb el qual renovem el compromís de mantenir-lo i aplicar-lo, ja que hem assumit com a propis els compromisos d’aquest pacte global, i hem integrat la visió dels objectius de desenvolupament sostenible (ODS) al nostre sistema de gestió.

En matèria d’ètica, hem explicitat els nostres principis i hem implantat un sistema de gestió del compliment penal certificat des del 2020.

La sostenibilitat i la innovació s’han incorporat com a objectius estratègics d’AMSA.

Vam fer un Pla estratègic de la companyia (2020-2025) per enfocar els nous reptes que ens demanen els temps, així com plans directors de diversos departaments de la nostra activitat.

Em queda, en aquesta darrera presentació de la memòria anual de la companyia que tinc l’honor de fer, posar un altre cop de manifest l’agraïment a totes les persones que han fet possible la feina de l’empresa que és ben valorada per la ciutadania. Als membres del Consell d’Administració, a la gerència i al seu equip directiu, i a tots els treballadors i treballadores de l’empresa per la seva dedicació i el seu treball.

Som una empresa que proporciona un servei estratègic a la ciutat i a la ciutadania, que en són alhora els propietaris i propietàries, els usuaris i usuàries, i la clientela. Ens devem a ells i elles en aquesta triple tessitura, i espero que continuem en el futur mereixent la seva acceptació i el seu reconeixement.

Primavera de 2023.

Manuel Mas Estela President del Consell d’Administració d'AMSA.