4-2023. L'excés de turisme.

 

« L’évocation du surtourisme alimente l’historique procès du tourisme des classes populaires»

Rémy Knafou Géographe*

 

Alors que l’Unesco recommande de placer Venise sur la liste du Patrimoine mondial en péril, le géographe Rémy Knafou juge hypocrites et infondées les dénonciations du « surtourisme » qui n’abordent pas la question d’une « transition juste » du tourisme, estime-t-il, dans une tribune au « Monde ».

https://www.lemonde.fr/idees/article/2023/08/06/l-evocation-du-surtourisme-alimente-l-historique-proces-du-tourisme-des-classes-populaires_6184651_3232.html

La evocació al sobre turisme** (excés de turisme) alimenta l’històric procés al turisme de les classes populars.

El pla governamental de regulació dels fluxos turístics, de meitat de juny, apunta justament el que està en joc i el efectes de les freqüentacions sobtades i no regulades com orígens de les disfuncions, en el temps i en l’espai. No parla pràcticament de “sobre turisme”, però els medis n’han donat compte remarcant-lo, ja que el mot (la paraula) agrada i el tema és de l’estació de l’any.

Des de fa uns anys, l’expressió va ressorgint: en 2023, amb els reportatges a Itàlia sobre els camins de Les Cinque Terre, on sandàlies i xancletes estan prohibides; a Portofino, on l’alcalde va tenir l’idea “ubesque” (d’Ubú) d’instaurar dues zones vermelles en les que els vianants no es podran aturar, o també en la ciutat vella de Dubrovnik, a Croàcia, on han prohibit les maletes amb rodes. Son una mostra de llocs on la (massa?) gran freqüentació es el resultat de la conjunció d’un desig mundial i de la democratització del turisme en un planeta poblat de vuit mil milions de persones.  

Un planeta on la informació circula de pressa, arreu: un món en el que és suficient que una sèrie sud-coreana de Netflix mostri una escena romàntica sobre un pontó del llac de Brienz, a Suïssa, perquè el tranquil poble d’Iseltwald sigui envaït per milers de turistes asiàtics, obligant a les autoritats locals a instal·lar un torniquet d’accés de pagament a 5 francs suïssos (uns 5,20€). No es tracta pas, aquí, de negar les efectes negatius del sobre turisme quan és caracteritzat així, però el mot és sovint usat a tort i a dret, ja que és un domini en el que la confusió regne i és hàbilment mantinguda.

Política de quotes.

Convé distingir entre les metròpolis, on la major part de la població no viu del turisme i suporta malament les intrusions turístiques en el seu espai quotidià, degut al desenvolupament dels lloguers temporals; igualment, les curtes estances alcoholitzades, els comiats de solters de nois i noies, a Amsterdam, Praga o Budapest, que converteixen certs barris en inhabitables (invivibles): és llavors quan l’acceptació del turisme es posa en qüestió, però hi ha solucions a aquests problemes quan es volen afrontar.

En els llocs tancats i fràgils, en els que una freqüentació excessiva pot degradar el que motiva la vinguda de visitants (la cala de Sugiton, vora Marsella, o el Sant Sopar pintat per Leonardo da Vinci, en un convent milanès), es sap gestionar aquest tipus de situacions per una política de quotes que permet conjuminar conservació i condicions satisfactòries de visita.

En el llocs “turistificats”, dels que Venècia és l’exemple més conegut, l’evocació recurrent al sobre turisme per les autoritats i els medis que els fan ressò sols serveix per fer una cortina de fum que dissimula una inacció deliberada, d’aquí la inexorable progressió dels lloguers turístics de curta estada contra els que no s’ha pres cap mesura a dia d’avui. En aquest any, 2023, en el que, segons una associació, el nombre oficial de llits turístics estarà a punt d’igualar el nombre de venecians, he constatat recentment la difusió en tot l’espai urbà de lloguers turístics, incloent-hi les perifèries menys atractives i això, en detriment del lloguers anuals a la població veneciana, als més joves en particular.

La hipòcrita denuncia del sobre turisme per l’ajuntament amaga la preocupació per continuar atraient el màxim de turistes, amb la complicitat d’una part de la societat local; i, a aquesta confusió mantinguda per les autoritats locals s’hi ajunta des de fa poc la contribució de la UNESCO que recomana inscriure la ciutat a la llista de Patrimoni mundial en perill, considerant que “els impactes del canvi climàtic i del turisme de masses amenacen causar canvis irreversibles al valor universal excepcional del bé”. Barrejant dues qüestions, en part lligades, però que no són de la mateixa naturalesa, La UNESCO fingeix ignorar que el turisme de masses tant vilipendiat és indispensable per assegurar el manteniment del patrimoni que, sense el turisme, seria més enllà del perill.

Útils de regulació.

Altre més, l’evocació del sobre turisme alimenta l’històric procés al turisme de masses, altrament dit turisme de molta gent, aquell de les classes populars i mitges, que les nostres elits no han mai suportat l’haver de compartir amb elles els llocs que abans els seus predecessors eren el únics a freqüentar.

El procés recurrent del sobre turisme reposa així sobre la culpabilització o el menyspreu als turistes: precipitant-se tots cap els mateixos llocs, serien una prova de ceguesa o d’ignorància. Aquest procés és injust: ja que si el turista escull aquestes destinacions, és que té raons per a fer-ho, en un sistema que és el nostre: Així, el litoral francès és el destí de vacances preferit pel 62% de la clientela europea, perquè les costes i les platges són llocs de convivència, adaptats a tota mena de clienteles, familiars o individuals, joves i no tant joves. Si els turistes van en massa al Mont Sant Michel, és perquè es tracta d’un lloc únic, no substituïble, com ho són Venècia i el Machu Pichu, altres llocs únics al món i pels que es poden instaurar eines de regulació.

En fi, la denuncia del sobre turisme serveix als interessos de tots aquells que desitgen vendre’ns viatges i estades alternatius, “fora dels camins transitats”, sovint cars i, en el cas dels viatges llunyans, amb un cost elevat pel planeta, per l’abundància d’emissions de gasos d’efecte hivernacle.

El marró estiuenc de la denuncia del sobre turisme continuarà doncs amagant el bosc de les raons per les que es prefereix enfocar la llum del projector sobre algunes situacions preocupants, però superables, i no denunciar els veritables problemes d’un turisme que reca a entrar deliberadament a una “transició justa” consistent a fer compatible transició climàtica i reducció de les desigualtats socials, aposta aquesta d’una tot altra importància.

*Rémy Knafou és geògraf, professor emèrit de la universitat Paris-1 Pantheón-Sorbonne, autor de “Reinventar (veritablement) el turisme. Acabar amb les hipòtesis del turisme sostenible.” (edicions du Faubourg)

**El sobre turisme és un terme general utilitzat per descriure una situació en la que aflueixen tants viatgers a una destinació que tenen un impacte negatiu sobre la població local i la seva naturalesa.