Als 25 anys (1981-2006) de la
primera gestió de la informatització de la gestió municipal de l’Ajuntament de
Mataró en Josep (Pep) Molsosa en les
seus “Records endreçats” va recollir
la documentació que va portar a aquella acció. En els seu inici, la proposta
que vaig fer com a Regidor d’Hisenda que era llavors d’anàlisi del problema i l’estratègia
que ha via de donar lloc a l’entrada del primer ordinador a l’administració
municipal de Mataró. Ben curta i concreta.
El text manuscrit el va guardar
molt temps la Assumpta Paris i Brau que era funcionaria
del departament d’Hisenda. En va ser fins la seva jubilació.
1/ Els inicis
El
"manuscrit" del Manel Mas, Regidor d'Hisenda,
plantejant el problema i proposant una estratègia
..
El meu català fa quaranta anys era deplorable. Ara (2020) ha millorat una
miqueta, poc, gràcies a la correcció del word i a la pràctica habitual que en
faig. Però, vaja...
Tot el
"manuscrit" del Manel Mas, passat a "màquina" (versió escanejada
i digitalitzada
via un programa d'OCR ! ... )
Des de fa un any aproximadament la Ponència d'Hisenda ha
estat estudiant les possibilitats de tractament informàtic d'una bona part de
l'Administració Municipal, especialment aquella que fa referència als aspectes
econòmics i financers.
Els
treballs en aquest sentit han vingut condicionats per diversos factors del
quals els mes importants son els següents:
1er.- La inexistència entre el funcionariat de la
Corporació de personal coneixedor del tema informàtica.
2on.- El desconeixement per part de la Ponència de les
complexes imbricacions del tema informàtic, malgrat la decidida voluntat
política d'afrontar-lo.
3er.- La pluralitat i diversitat d'ofertes
existents en aquest mercat que com a comú denominador sols tenen el seu escàs i
recent tractament de la problemàtica de l'Administració Local.
Malgrat
aquests condicionants negatius per tal d'arribar a conclusions operatives a
curt terme, si que n'hem tret unes primeres aproximacions a aquesta complexa
problemàtica, que son:
1er.- L'afirmació de l'ineludible tractament informàtic
integral de l'Administració Local si volem realitzar una correcta i controlada
gestió municipal. Aquest tractament quasi amb tota seguretat hauria de ser
propi.
2on.- La dificultat d'obtenir a mig termini (2 anys) un
tractament informàtic integral propi de l'Administració Municipal, ja que son
necessaris aprofundits estudis previs per determinar amb una certa objectivitat
l'equip necessari que es d'un elevat cost (entre 15 i 20 milions de pessetes),
aconseguir aquest equip (per concurs,
evidentment) i disposar de la programació necessària perquè aquest equip
funcioni.
3er.- La urgent necessitat de disposar de personal tècnic
adequat (una persona com a mínim) que es pugui dedicar exclusivament a
enfrontar aquesta problemàtica.
4-art.- la també urgent necessitat de tractar
informàticament certs aspectes parcials de l'Administració Municipal,
concretament del àrea económico-financera, ja que pel volum que estan assolint
(p.ex. recaptació), com pel seu control (p. ex. control pressupostari) així no
demanen.
Es per
aquestes raons, que la Ponència d'Hisenda proposa a la Comissió Permanent la
presa en consideració dels següents punts:
1er.- Procedir a la
contractació - per part de la Ponència de Personal - d'un tècnic en
organització i informàtica de les
següents característiques:
coneixements en: -
organització de treball.
-
informàtica: anàlisi i programació.
-
administració pública local.
experiència en: -
posta en marxa i/o manteniment de processos de mecanització.
dedicació exclusiva.
La qualificació dins la plantilla de l'Ajuntament seria
la de tècnic contractat en possibilitat d'accedir a una plaça a crear de tècnic
de la plantilla orgànica.
2on.- Preveure - per la Comissió de Personal- en un
proper plantejament de la plantilla orgànica de l'Ajuntament d'una placa de
tècnic de serveis informàtics.
3er.- Procedir per part de la Ponència d'Hisenda a la
contractació amb l'empresa d'informàtica mes adient dels serveis necessaris per
tal de tractar els següents aspectes parcials de l'Administració Municipal:
3.1 nòmina
3.2 multes de circulació
3.3 Bancs: comptes
3.4 padrons fiscals i exaccions municipals
3.5 recaptació voluntària
3.6 comptabilitat pressupostaria
3.7 padró d'habitants
4art.- Procedir a una negociació amb la Recaptació
Executiva de la introducció per la seva part del tractament informàtic dels
fons i rebuts que li son confiats pel Municipi, ja que d'una banda el volum en
pessetes de les noves incorporacions es superior a les sortides i d'altra banda
precisen conèixer la part d'ingressos pendents en executiva que ho son
realment, depurant errors, duplicacions, baixes, etc.
5è.- Contactar amb la Comissió de Funcionaris per tal
d'establir els criteris per seleccionar d'entre el personal de la Corporació
els elements necessaris per tal d'anar formant un reduït nucli de personal que
comenci a tenir els coneixements necessaris pel mínim tractament informàtic que
es posi en funcionament ara i pel que a mig terme es pugui establir.
Anunci al Diari CRONICA
de MATARO convocant concurs d'una plaça, tres dies després ...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada