1-1980 L’entrada de la informàtica a l’administració municipal de Mataró, 6-10-1980.


Als 25 anys (1981-2006) de la primera gestió de la informatització de la gestió municipal de l’Ajuntament de Mataró en Josep (Pep) Molsosa en les seus “Records endreçats” va recollir la documentació que va portar a aquella acció. En els seu inici, la proposta que vaig fer com a Regidor d’Hisenda que era llavors d’anàlisi del problema i l’estratègia que ha via de donar lloc a l’entrada del primer ordinador a l’administració municipal de Mataró. Ben curta i concreta.

El text manuscrit el va guardar molt temps la Assumpta Paris i Brau que era funcionaria del departament d’Hisenda. En va ser fins la seva jubilació.



1/  Els inicis

El "manuscrit" del Manel Mas, Regidor d'Hisenda,
plantejant el problema i proposant una estratègia ..




El meu català fa quaranta anys era deplorable. Ara (2020) ha millorat una miqueta, poc, gràcies a la correcció del word i a la pràctica habitual que en faig. Però, vaja...

Tot el "manuscrit" del Manel Mas, passat a "màquina"             (versió escanejada i digitalitzada
                                                                                                            via un programa d'OCR ! ... )


Des de fa un any aproximadament la Ponència d'Hisenda ha estat estudiant les possibilitats de tractament informàtic d'una bona part de l'Administració Municipal, especialment aquella que fa referència als aspectes econòmics i financers.

Els treballs en aquest sentit han vingut condicionats per diversos factors del quals els mes importants son els següents:
1er.- La inexistència entre el funcionariat de la Corporació de personal coneixedor del tema informàtica.
2on.- El desconeixement per part de la Ponència de les complexes imbricacions del tema informàtic, malgrat la decidida voluntat política d'afrontar-lo.
3er.- La pluralitat i diversitat d'ofertes existents en aquest mercat que com a comú denominador sols tenen el seu escàs i recent tractament de la problemàtica de l'Administració Local.

Malgrat aquests condicionants negatius per tal d'arribar a conclusions operatives a curt terme, si que n'hem tret unes primeres aproximacions a aquesta complexa problemàtica, que son:
1er.- L'afirmació de l'ineludible tractament informàtic integral de l'Administració Local si volem realitzar una correcta i controlada gestió municipal. Aquest tractament quasi amb tota seguretat hauria de ser propi.
2on.- La dificultat d'obtenir a mig termini (2 anys) un tractament informàtic integral propi de l'Administració Municipal, ja que son necessaris aprofundits estudis previs per determinar amb una certa objectivitat l'equip necessari que es d'un elevat cost (entre 15 i 20 milions de pessetes), aconseguir aquest equip (per concurs,   evidentment) i disposar de la programació necessària perquè aquest equip funcioni.
3er.- La urgent necessitat de disposar de personal tècnic adequat (una persona com a mínim) que es pugui dedicar exclusivament a enfrontar aquesta problemàtica.
4-art.- la també urgent necessitat de tractar informàticament certs aspectes parcials de l'Administració Municipal, concretament del àrea económico-financera, ja que pel volum que estan assolint (p.ex. recaptació), com pel seu control (p. ex. control pressupostari) així no demanen.

Es per aquestes raons, que la Ponència d'Hisenda proposa a la Comissió Permanent la presa en consideració dels següents punts:
1er.- Procedir a la  contractació - per part de la Ponència de Personal - d'un tècnic en organització i informàtica de  les següents característiques:
coneixements en: - organització de  treball.
                               - informàtica: anàlisi i programació.
                               - administració pública local.
experiència en:      - posta en marxa i/o manteniment de processos de mecanització.
dedicació exclusiva.
La qualificació dins la plantilla de l'Ajuntament seria la de tècnic contractat en possibilitat d'accedir a una plaça a crear de tècnic de la plantilla orgànica.
2on.- Preveure - per la Comissió de Personal- en un proper plantejament de la plantilla orgànica de l'Ajuntament d'una placa de tècnic de serveis informàtics.
3er.- Procedir per part de la Ponència d'Hisenda a la contractació amb l'empresa d'informàtica mes adient dels serveis necessaris per tal de tractar els següents aspectes parcials de l'Administració Municipal:
                         3.1  nòmina
                         3.2  multes de circulació
                         3.3  Bancs: comptes
                         3.4  padrons fiscals i exaccions municipals
                         3.5  recaptació voluntària
                         3.6  comptabilitat pressupostaria
                         3.7  padró d'habitants
4art.- Procedir a una negociació amb la Recaptació Executiva de la introducció per la seva part del tractament informàtic dels fons i rebuts que li son confiats pel Municipi, ja que d'una banda el volum en pessetes de les noves incorporacions es superior a les sortides i d'altra banda precisen conèixer la part d'ingressos pendents en executiva que ho son realment, depurant errors, duplicacions, baixes, etc.
5è.- Contactar amb la Comissió de Funcionaris per tal d'establir els criteris per seleccionar d'entre el personal de la Corporació els elements necessaris per tal d'anar formant un reduït nucli de personal que comenci a tenir els coneixements necessaris pel mínim tractament informàtic que es posi en funcionament ara i pel que a mig terme es pugui establir.


Anunci al Diari CRONICA de MATARO convocant concurs d'una plaça, tres dies després ...