Xerrada
per l’acte del PSC-Maresme.
1. Introducció.
1.1. Agraïment als organitzadors
1.2. L’aigua
és un bé públic (art.1 del
text refós de la Llei d’Aigües) inclòs dins el domini públic hidràulic i gestionat, en el nostre cas,
per la Generalitat de Catalunya a través de l’Agència Catalana de l’Aigua.
La utilització
privativa d’aigua es fa a través d’una autorització (per aprofitaments de menys de
7.000m³/any) o per concessió (si és superior als 7.000m³/any) i posterior
inscripció al Registre d’Aigües.
El Registre d’Aigües té caràcter públic, i la inscripció registral
és el mitjà de prova de l’existència i situació de la concessió o aprofitament
davant de tercers. Les persones titulars de drets d’aprofitament d’aigües
inscrits gaudeixen de protecció administrativa. La inscripció real dels
aprofitaments al Registre d’Aigües és la millor manera de garantir els drets
dels usuaris a la utilització de l’aigua. Al mateix temps, assenta les
bases per a desenvolupar les actuacions pertinents per tal de preservar els
seus drets i el recurs global pel futur.
1.3. Objecte de l’exposició: Traspassar de forma senzilla i esquemàtica alguns coneixements que
tinc sobre el sistema que regeix el cicle de l’aigua al Maresme. Coneixements
fruit d’experiències viscudes. Parcials. Cada agrupació del PSC o cada GMS ha de completar-los
i valorar-los en el seu cas municipal concret.
1.4. Mataró, AMSA: https://www.aiguesmataro.com/ca/el-cicle-de-laigua
2. La “producció” de l’aigua.
2.1. Les fórmules tradicionals i limitades: pous i mines dels aqüífers
existents. Els aqüífers més importants: la riera d’Argentona (Mataró,
Argentona, Dosrius, Cabrera?) i la conca de la Tordera (municipis de l’Alt
Maresme ETAP Palafolls, gestionada per SOREA) http://www.congresaiguacatalunya.com/acaa/docs/cac2016/comunicacions/cac_2016_labastament_daigua_a_lalt_maresme.pdf)
2.2. formules modernes: la portada del Ter a Barcelona https://www.atl.cat/ca/etap-del-ter_3170
i la dessalanitzadora de Blanes. https://aca.gencat.cat/ca/laigua/infraestructures/dessalinitzadores/dessalinitzadora-de-la-tordera/index.html
2.3. Mataró: 20% pous i mines (Riera d’Argentona) de poca qualitat; 80%
ATLL, bàsicament del Ter.
2.4. Municipis Maresme Nord (Arenys - Tordera), 60% ETAP Palafolls, 40% ITAM
Blanes (la dessalinitzadora)
3. Les conduccions vertebradores.
3.1. la canonada del Collet, a Dosrius, provinent de l’estació
potabilitzadora de Cardedeu, que deriva a tots els municipis de la comarca del
bisbat de Barcelona.
3.2. La canonada que surt de la ETAP de Palafolls que deriva a tos els
municipis de la comarca del bisbat de Girona.
3.3. La interconnexió total de les xarxes metropolitanes (i més enllà?) a
través d’ATL (abans ATLL): Llobregat, Ter, dessaladores. Compte amb el Ter que
s’acaba el 2028.
3.4. Desconec, torno a l’apartat 1.2., quin és el grau, total o parcial, de
connexió en aquest moments a cada un dels municipis maresmencs.
4. La “distribució” d’aigua als consumidors:
Responsabilitat municipal, gestió directe/ gestió indirecta. Que no vol dir
gestió bona i gestió dolenta.
4.1. Gestió directa: Cal veure com s’executa, si per serveis municipal o a
través d’organisme autònom (empresa municipal), Mataró, Argentona, no sé el cas
d’Arenys de Munt, ...
4.2. Gestió indirecta: probablement, no ho sé, tot deu ser SOREA (AGBAR) que
té una concessió amb temps determinat i cal analitzar quin grau de control es
porta sobre ella. (Compte que hi ha més empreses interessades en aquest negoci)
4.3. Grau de satisfacció dels
consumidors en cada una de les modalitats i perspectives i posicionaments
polítics (diferents?) sobre el tema. Dreta/ esquerra? Atenció posicions d’ERC
(crec ambigües), més clares UP i CUP. PSC, més possibilista?
5.
La gestió de les aigües
residuals.
5.1. La conducció pel clavegueram és responsabilitat municipal que la
gestiona també com a serveis propi (directe), o en concessió administrativa
(indirecta). Cal veure a cada municipi com va.
5.2. La conducció per col·lector i el tractament a les EDAR’s. Va càrrec del
CCM. La creació del CCM va comportar la desaparició de les Mancomunitats inter
municipals voluntàries (d’aigües residuals i domèstiques) i el traspàs a la
nova administració (important, ja que els ajuntaments perden el control en mans
d’un organisme de elecció de segon grau. Compte amb la repercussió en l’estat
de les platges i les aigües pròximes). El funcionament d’aquest sistema (10
instal·lacions i els col·lectors) està encarregat a una empresa mixta que crea
el Consell (20% Consell, 80% AIE formada per AGBAR, Rubatec i AMSA). Qui lidera
l’AIE és AGBAR. Aquesta empresa mixta fineix el 2024. https://www.ccmaresme.cat/medi-ambient-i-canvi-climatic/sanejament-daigues-residuals/
6. El reciclatge.
6.1. Tothom en parla, però no hi ha res en concret.
6.2. Recàrrega d’aqüífers.
6.3. Utilització per l’agricultura (Tub blau...)
Res més, moltes
gràcies per la vostra atenció. Ara, a partir de les següents exposicions sou
vosaltres els que heu de prendre consciència per determinar quina serà la
vostra posició.
Mataró, 24 de
febrer de 2023.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada