"Me asombra la
facilidad y simplicidad con la que algunos comparan esta situación con el
de un divorcio matrimonial."
Ja fa temps, pel gener del 2010, em varen
convidar a debatre en públic amb el polític del PNV, Iñaki
Anasagasti, sobre el “dret a decidir”. Val a dir que, malgrat l’intenció
dels organitzadors de l’acte, no hi va haver debat entre nosaltres. Conduits
pel periodista calellenc Saul Gordillo, cadascú es va limitar a exposar
les seves posicions i desprès sotmetre’s a les preguntes del públic assistent
que era prou nombrós. Crec que l'entrada que vaig fer al blog que feia servir llavors amb els seus comentaris és prou expressiva de com va anar.
He tornar a llegir el que vaig dir aquell dia.
Té ara plena actualitat, sembla que ho hagués intuït. Tampoc calia ser cap “lince”
per veure com podien acabar les coses tal com anaven. Bé, ja estem a l’escenari
hipotètic que llavors vaig dibuixar, ara cal perllongar la reflexió des d’allà
on la vaig deixar. Però ja no és la meva feina, i possiblement ... tampoc del
meu interès (Wait and see).
En tot cas, no serà dolent penjar a la xarxa el
contingut de la meva intervenció ja que llavors ningú, ni els meus, la va voler recollir.
Debat s/ el Dret a decidir. Calella, 21 de
gener de 2010.
En Xavi Ponsdomènec, en nom de la Plataforma Calella decideix,
em va convidar a participar en aquest acte. He de reconèixer que m’ho vaig
pensar. Crec que els que em coneixen saben perfectament les meves opinions
sobre el tema que ens ocupa ja que són públiques i notòries. Sempre he manifestat
que no sóc nacionalista i suposo que comprensiblement molts fins hi tot em deuen
considerar antinacionalista. Sobre aquests temes he escrit força al meu blog i en concret sobre
les consultes sobiranistes vaig publicar un article a “El Punt” amb motiu de la
consulta d’Arenys de Munt.
Malgrat tot això, per cortesia respecte als organitzadors
que varen creure convenient convidar-me a ser aquest vespre aquí, com també per normalitat democràtica de
poder expressar els meus punts de vista i escoltar els dels adversaris, em fico
en un esbarzer del que espero no sortir-ne gaire esgarrinxat.
Sí que una cosa
vull deixar ben clara de bell antuvi. No pertanyo a la Direcció del PSC, del
meu Partit, sols sóc un càrrec institucional, Diputat a Corts per la
circumscripció de Barcelona. Per tant no
vinc aquí a parlar oficialment com a PSC. Dubto que m’haguessin autoritzar
per a fer-ho (no els ho vaig preguntar), malgrat que evidentment defensaré les
que crec són les posicions del meu Partit. Ho dic, perquè també és força
conegut , fins i tot reconegut pels meus propis companys, que sóc bastant heterodox i que de forma
encertada o no expresso les meves particulars opinions.
Sobre el dret a decidir. En una societat democràtica qualsevol posició, totes les posicions,
són acceptables, no cal que m’hi estengui en el concepte i en els límits del
seu exercici, crec que són temes de poca discussió. Per tant, si hi ha a Catalunya, o en d’altres indrets, qui
pensi que el marc polític en què s’ha de moure no és el que li agrada més i vol
canviar-lo té tot el dret i legitimitat per intentar canviar-lo i fer les
propostes adients per a aconseguir-ho. Suposo que lo del límits està ben clar i
no cal estendre-s’hi més.
En aquest marc, el
que hi hagin ciudatans/es que es plantegin demanar opinions, sobre el tema de
la independència, o sobre qualsevol altre assumpte, dels seus conciutadans/es
és perfectament normal. De fet totes
les opcions polítiques fan, fem, propaganda de les respectives posicions i
procuren que siguin el més esteses possibles per tal que es tradueixin, pels
procediments establerts, en possibilitats de ser aplicades i exercides. També,
és habitual que els mitjans de comunicació i tota mena d’entitats i
associacions demanin el parer, dels que el voguin donar, en els temes més
inversemblants que els semblin convenients.
Per tant, consultes
populars n’hi ha
habitualment sobre tota mena de temes. Ara, el que ens convoca a parlar avui són
les consultes
populars sobre el dret a decidir que traduït vol dir demanar
l’opinió, a qui vulgui donar-la, de si volem ser independents com a
col·lectivitat de l’organització administrativa i política estatal en la que
fins ara estem.
Tampoc no hi ha res a dir
d’aquesta pretensió de consulta. És un exercici que és pot fer i del que no cal
extreure’n més significat que el que té. És una consulta privada organitzada per particulars amb els procediments
que creuen convenients i que no té
més transcendència pública, és a dir jurídica i imperativa. Això vol dir
que no té transcendència política? Clar que la té. Com tota acció
política, posa de manifest l’actuació d’unes determinades línies de pensament
que en democràcia són, com ja he deixat clar, perfectament legítimes, que
pretenen fer-se escoltar i estendre’s, però que no té resultats imperatius per
la comunitat.
*********************************
Bé, arribats aquí
jo ja podria acabar i concloure la meva intervenció. No tinc cap intenció de perllongar-la cap a manifestar el que jo penso
particularment sobre el contingut de la consulta. Si mai hi ha debat públic, no en el sentit de fet en
públic, sinó en una convocatòria pública amb els requisits generalment
acceptats en les societats democràtiques d’aquesta mena de convocatòries, ja ho
faré.
En tot cas vull portar el debat d’aquest vespre cap a la possibilitat o impossibilitat en
una societat democràtica de fer legalment la pregunta que es demana
ens les consultes privades que estan sobre la taula a casa nostra.
Els ciutadans/es
podem manifestar la nostra opinió cada vegada que se’ns la demana públicament a
traves de les opcions que se’n ofereixen. Hi ha eleccions locals, autonòmiques, generals, europees, a les que es
presenten formacions polítiques que fan les seves ofertes electorals que
desprès es tradueixen en governs i alternatives de governs.
Hi ha, avui i aquí,
propostes polítiques que proposen la independència de Catalunya? Ben cert que sí. És ben palès que hi són i cada dia en
parlen pels mitjans, convoquen actes, fins i tot participen o han participat de
Governs, i/o han contribuït a la governabilitat de tots els nivells de
l’administració pública de la comunitat més propera o més llunyana.
Aquestes opcions
polítiques fins al dia d’avui són majoritàries? Sembla que no. Que ho poden
ser? Doncs mira, tots lluitem per fer-nos l’espai polític per les nostres idees
el més ample possible. Ja ho veurem en el futur.
Bé, situem-nos en
un hipotètic futur en que aquestes opcions polítiques siguin majoritàries a
l’espai català. Suposo que és ociós plantejar aquesta possibilitat en l’espai
espanyol, no? La majoria dels ciutadans/ es d’aquest espai ja ho són
d’independents, bé, del que s’entén per aquest concepte. Què passaria llavors?:
Que caldria articular la forma de fer efectiva aquesta proposta.
Cal dir prèviament,
ja que he donat per suposada molt ràpidament aquesta possibilitat, que el
procés per arribar a aquesta majoria hauria de fer-se a través dels
procediments i les conteses electorals públiques convenients i confrontar
aquesta pretensió amb les altres pretensions que existeixen i coexisteixen en
aquests moment a Catalunya. El Sr. Joan
Puigcercós, per exemple, ha manifestat darrerament que sols acceptarà que
la seva formació estigui en un Govern que defensi el dret a decidir, és a dir,
si no entenc malament, que sigui un Govern que plantegi a la ciutadania una
consulta sobre el fet. Bé, posició legítima que crec que dóna automàticament per
suposat que no repetirà amb l’actual Govern del que forma part ja que no crec
pas que el meu partit, el PSC, estigui pel tema. De fet, nosaltres diem que
estem amb l’Estatut que tenim des
del 2006 i punt. Crec que tots som coherents i d’aquesta coherència se’n
deriven les possibilitats que se’n deriven.
Però, també és
evident, que en una tessitura semblant no és aquesta, l’actual del tripartit,
la única possibilitat existent. N’hi poden haver d’altres. I pot ser que es
donin, oi? Bé, situem-nos-hi, malgrat que els que no hi estem d’acord no ho
posarem pas fàcil. Lluitarem per les nostres posicions. Normal, oi? Com tothom.
Quin és el marc? El
Parlament de Catalunya és una institució derivada de l’Estatut que a la seva
vegada és un derivat de la Constitució espanyola que és la font de la seva
legalitat i legitimitat. Caldrà parlar de com es supera aquest escull. I aquí
es planteja el problema fonamental. És evident que estaríem parlant de
capgirar-la – la Constitució - ja que no s’escapa a ningú que amb aquest marc
no es podria fer res. Crec que l’exemple més proper que tenim, i més evident i
semblant, es va donar amb el anomenat Pla
Ibarretxe. El lendakari es va
presentar amb un mandat davant les Corts
espanyoles a explicar que volia una relació diferent de l’existent entre el
País Basc i Espanya. El Congrés dels Diputats
li va dir que no,... i se’n va anar. I llavors, què? De moment, res.
Així, no és
possible capgirar l’ordenament en el que fins ara estem? Anem a la Història. Com hi ha
canvis? Com es produeixen els canvis? (I quan? Però aquesta és una altra història).
Hi ha canvis quan els que detenen el
poder per les causes que sigui, convenciment o impotència, renuncien a ell, o
quan els que volen un poder diferent aconsegueixen conquerir-lo. No cal
anar gaire lluny per veure-ho. La nostra història
d’Espanya ens dóna bons exemples. L’adveniment de la Primera República i les seves formes diverses,
unitària i federal. La Restauració
monàrquica a cops de sabre. La Segona República
sorgida d’unes eleccions municipals, amb l’abdicació de Alfons XIII. El
franquisme, la Dictadura franquista,
sobre un milió de morts. La Transició,
amb l’harakiri dels procuradors franquistes el 1976 i l’audàcia d’en Suárez. I
aquí estem, amb la Constitució del 78 a coll.
Els que es vulguin
plantejar anar cap a una altre sistema polític o cap una altra vertebració de
les comunitats de la “pell de brau”, suposo que s’ho
plantegen això. No els veig pas per la via violenta, tant per les pròpies
manifestacions públiques com per les nul·les possibilitats existents. Queda,
doncs, la hipotètica via de la renuncia de l’actual status quo pels que en són avui els seus dipositaris. I certament,
no hi veig gaires possibilitats tampoc per aquesta via. Els tinc ben a tocar. No seré jo, perquè no hi estic
interessat, el que digui o esbrini quins són els camins de sortida que caldria
cercar. Els que volen els canvis són els que s’han d’espavilar.
Clar, no ens deixen! Evident!
Perquè ells (els d’allà) també tenen les seves opcions que són tant legítimes,
per democràtiques, com les d’aquells (d’aquí) que els hi volen arrabassar. De
la mateixa forma que aquí, a Catalunya,
hi ha qui pensa en ser independents hi ha molta gent allà, a les Espanyes, que no volen, no creuen,
o no els preocupen aquests sentiments que es tradueixen en opcions polítiques,
i defensen lògicament les seves d’opcions.
Bé, no cal que
parlem gaire de marcs administratius i polítics més enllà dels espanyols que
tampoc estan per la tasca que se’ls pot proposar. Però no cal escarrassar-s’hi
massa per aquest cantó. Continua sent tant llunyà això d’Europa ..., tant mateix ja estem amb la mateixa moneda amb catorze
estats més (U.E.M.), i els que s’hi afegiran.
Aquesta és la meva
reflexió d’aquest vespre. Aquí la deixo.
Gràcies per la seva atenció.
3 d'octubre.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada