L’emperador
Neró, dos mil anys enrere, ja va voler fer realitat l’antic somni de passar de
l’Egeu al Jònic directament per l’istme de Corint a través d’un canal.
L’empresa va ser superior a les possibilitats d’aquells temps i calgué esperar
fins a les darreries del segle XIX per veure’l per fi realitzat. Amb la
rapidesa que es desenvolupava el progrés en aquestes dates els avantatges
aconseguits foren efímers. El canal esdevingué ràpidament insuficient pels
moderns vaixells i donar la volta al Peloponès tampoc era tan gran deriva. Una
gran obra d’enginyeria que ha quedat al territori com a símbol d’un progrés
fugisser. De fet, el Peloponès de península va convertir-se en illa, encara que
salvar els 21 metres d’amplada del canal
no foren cap obstacle per les comunicacions terrestres. Avui, vist de prop,
encara impressiona, però la postal que mostra les comunicacions que el creuen
dóna la mesura de la seva superació. Fins i tot l’enclavament “routier” que hi
havia a la vella carretera, al costat del canal, on vàrem estar allotjats, ha
quedat sobrepassat i obsolet front a la potència de l’autopista de peatge que
hi ha al costat. Val a dir que no vaig saber veure, tampoc em vaig escarrassar
en buscar-lo, el Diolkos, la instal·lació que permeté transportar vaixells, se
suposa no massa grans, per terra pels més de sis kilòmetres de l’istme.
Els camions
de sis eixos i trenta tones de capacitat de càrrega deuen ser ara els
equivalents a les naus mercants que en l’antiguitat, per cabotatge, feien el
transport. El Peloponès sols té sortida terrestre per l’istme de Corint, però
hi ha indrets del golf del mateix nom, molt a la vora de la important ciutat de
Patras, que són estrets i que varen permetre la construcció també d’un vell
somni, però ja encavallant els segles XX i
XXI, d’un pont atirantat que portés a l’altra riba, de Rio a Antirrio, finançat
majoritàriament per la Unió Europea. Tot una obra d’enginyeria remarcable per
les dificultats tècniques del projecte. Avui, per 13,50€/cotxe, és de peatge,
pots anar i tornar dins d’un limitat espai de temps. Els grecs varen tenir la mala sort que quatre
mesos desprès de que l’inauguressin es va obrir també al trànsit el viaducte de Millau, a la vall del Tarn, a França, que el sobrepassa en totes les seves
característiques menys en les derivades de l’assentament dels pilars. Mentre que
pels francesos ha convertit el seu pont en tot un reclam turístic, a més de
facilitat una millor connexió del seu Sud amb la regió parisenca pel centre del
país, pels grecs sols és un pont, visitable, sí, que dona un bon servei, també,
però ben lluny del suc que li treuen els francesos. Els rics sempre aprofiten
millor les oportunitats.
Quan, fa cent
anys, en Gaziel va anar a cobrir per La Vanguardia la Gran Guerra al front
balcànic, va desembarcar a Patras i explica en les seves cròniques les
aventures per arribar en tren a Atenes. Bloquejat a poc de sortir, fa una curta
excursió al monestir de Megaspileon on un vell capellà ortodox li explica la
situació grega en aquells moments. Per arribar al monestir fa servir un tren miner de cremallera que havia estat construït a finals del segle XIX que anava de Diakopto a
les mines de Kalavrita. Aquesta via fèrria encara és existent avui en dia,
reconvertida en atracció turística. M’hagués agradat pujar-hi, tot rememorant a
Gaziel, però l’estat de la carretera entre Patras i Corint, malgrat ser de
peatge, en obres en quasi tot el seu recorregut ens va endarrerir les
previsions del viatge i vàrem haver
d’abandonar l’intent. Em queda la indicació com a record.
23 de juliol.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada