Em va
trucar una periodista fa dies, just abans de sortir de viatge, per preguntar-me
què sabia del tema de les retribucions de la FMC. Vaig contestar explicant-li
el que es feia en el temps en que hi vaig ser (1987-2004). Desprès, des de la
distància, gracies a Internet, vaig anar seguint amb un astorament creixent el que s’ha publicat i
el que es va publicant encara sobre aquest suposat “affaire”.
Sempre hi ha hagut retribucions a la FMC per la feina de
la seva direcció política. Fins
el 1995 sols cobrava el President. Des de 1995 fins el 2004 –el període en que
jo vaig estar-ne al cap davant- a més del President cobraven els vicepresidents
també, tots ells dels diferents partits presents en els Consistoris afiliats.
No eren grans quantitats, que a més no es varen actualitzar mai. Eren
retribucions, i com a tals hi havia la corresponent retenció a compte del IRPF
de les que s’estenia anualment el certificat perquè poguessin constar en la
declaració de la renda. No hi havia pagament de dietes per res. Des del 2004,
que ja no estic en el món local, ningú m’ha dit res més de com ha evolucionat
aquest assumpte, tampoc havia de perquè fer-ho.
A veure:
la FMC és una entitat associativa
privada que està inscrita al registre d’associacions, no és cap entitat
pública. Els seus socis són corporacions locals que voluntàriament s’hi apunten
si així els sembla convenient, i amb les quotes que paguen –quotes que si mal
no recordo eren en funció del nombre d’habitats de cada corporació associada-
contribueixen al funcionament de l’entitat. Entitat privada, amb associats voluntaris, que decideix lliurement
què fer amb els seus recursos.
Una
d’aquestes decisions és retribuir –llavors amb una quantitat petita- la feina
d’alguns dels seus dirigents, els principals. Ah!, però, aquests no cobren ja
un sou públic? No serà això un sobre sou? A veure: cobren un sou públic per fer
una feina –generalment d’Alcaldes- al seu municipi per fer la feina d’allà,
retribució que surt del que paguen amb els seus impostos els ciutadans/es.
Però a la FMC no fan una feina pel seu municipi, sinó que en fan una altra
–clar, és una sobre ocupació- per totes les corporacions associades a
l’entitat. Per tant, és lògic que la retribució d’aquesta feina surti dels
recursos d’aquesta entitat. Bé, tenen
pluriocupació en entitats diferents, una pública i l’altra privada, i per tant
tenen pluriretribució.
Ah!,
però els càrrecs polítics no poden cobrar de dos llocs (públics). Llavors,
perquè han de treballar en dos (o més) llocs? “Puta y no cobrar nada, mejor mujer honrada”, diu la vella dita
popular que deu tenir el seu equivalent català.
En el
món de l’alta direcció i representació això és habitual, encara que siguin un
món molt restringit. És
habitual, coherent i correcte ja que aquesta pluriocupació comporta més feina i
més responsabilitats. De què s’haurien d’assumir ambdues, feina i responsabilitats,
sense alguna manera de retribució complementaria? Seria difícil d’entendre que
s’acceptés aquesta mena de càrrecs per amor a l’art amb el rics cert que poden
comportar, especialment no atendre correctament amb la dedicació adequada la
feina original que fos l’única que proporcionés retribució. Lògicament, això
comporta un plus complementari de feina ja que s’ha de buscar el temps per
poder atendre adequadament la pluriocupació.
Compte
amb el concepte de pluriocupació! No
són feines diverses, sinó derivades l’una de l’altra, fet que ha
vegades costa d’entendre per la gent corrent. És evident que els membres d’una
associació d’aquesta mena són persones físiques que provenen dels associats que
són persones jurídiques.
Llavors,
he de confessar la meva
perplexitat davant l’enrenou i la polèmica aixecades. Entenc el moment
polític i social que estem vivint, el nivell de crispació generat per la manca
de propostes de sortida de la crisi i l’alarma social creada pels cassos de
corrupció. Però, aquest no
és el cas i convé dir-ho i aclarir-ho. Cal explicar de què es tracta i no caure alegrement en posicions no
ja defensives, com es va fer al començament, i menys encara comprensives de
l’esvalotament, com s’ha acabat acceptant. No entenc perquè alguns Alcaldes
implicats s’han esquinçat les vestimentes i han dipositat, per si correspon
retornar, les magres retribucions percebudes i han aixecat –ara- el crit al
cel. Que no eren conscients del que feien i rebien? O que potser es pensaven
que no tenien cap responsabilitat ni dedicació complementaria quan s’asseien a
la taula de la Comissió Executiva de la FMC? Tan poc valoraven el seu paper? O és que es pensaven que
tenien un càrrec honorífic?
Crec
que una mica d’això hi ha –tant en alguns Alcaldes com en alguns partits
polítics- quan ara fan el trist paper dels agreujats, sense adonar-se de que
s’estan tirant pedres sobre d’ells mateixos al no valorar la seva funció i
feina. Potser sí que ni
sabien el que feien!
Possiblement
–no ho sé del cert en aquest cas concret- alguna cosa s’ha fet malament en els
darrers anys, i no hi ha en aquests moments en els polítics i en la política
gaire força moral per plantar-se i explicar ben alt i clar les coses com són,
justes i necessàries. En aquesta situació, el desprestigi incontrolat comporta
l’escolament cap a la desaparició d’unes eines associatives que havien donat
bons serveis a la nostra societat i a la seva governança.
9 de juliol.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada