24 d’agost del 2022

La paziencia del ragno.



“Può un omo, arivato oramà allà fine della sò carriera, arribbillarsi a uno stato di cose che ha contribuito a mantiniri?” Il commissario Montalbano senti il peso degli anni. E della solitude. Si intenerisce, mentre cerca le parole e i gesti che lo nascondano agli altri; le parole che facciano barriera. Ascolta la voce di dentro. Si interroga: “Era solo un omo che aviva un pirsonale criterio de giudizio supra a ciò cge era giusto e ciò era sbagliato. E certe volte quello che lui pinsava giusto arrisultava sbagliato per la giustizia. E viceversa. Allura, era megliu essire d’accordo con la giustizia, quella supra i libri, o con la pròpia cuscenza?” Il dilema è da tragèdia greca.

“Pot un home, ara al final de la seva carrera, fer front a un estat de coses que ha contribuït a mantenir?" El comissari Montalbano sent el pes dels anys. I de la soledat. S'emociona mentre busca les paraules i els gestos que l'amaguin dels altres; les paraules que fan de barrera. Escolta la veu interior. Es pregunta: «Només era un home que tenia un criteri personal de judici per sobre el que era just i el que no ho era. I a vegades el que pensava que era just era errat per a la justícia. I viceversa. Doncs, ¿era millor estar d'acord amb la justícia, la que s'escriu a sobre dels llibres, o amb la pròpia consciència?». El dilema és de tragèdia grega.

Altra vegada no me’n vaig poder estar. Vaig entrar a una llibreria i vaig comprar una edició en italià d’una obra de l’Andrea Camilleri. M’hagués agradat que no fos de la sèrie del comissari Montalbano, però en edició barata sols en vaig saber trobar títols d’ella. Ni la llibreria era gran, al mig d’un carrer ple de turistes, ni  hi vaig dedicar gaire temps.

L’anterior vegada va ser a Pisa temps enrere. Llavors vaig trobar una edició, també de butxaca de “La concessione del telefono” de 1998. Ara, a Siena, va ser “La pazienza del regno” del 2004, Sellerio editore, Palermo.Trentesima edizione, 2019. No sé perquè, suposo per pensar que podria llegir un llibre en italià i entendre’l tot, fet que no és cert. Del temps de les pel·lícules d’art i assaig, finals dels 60 i començaments dels 70 del segle passat, m’ha quedat una afició italiana que ara encara continua amb la literatura: Camilleri et altri. Tampoc amb grans pretensions de  saber-ne per la meva part, però m’agrada. En el fons dec fer un petit homenatge a les meves ancestrals arrels llatines i mediterrànies.

L’adquisició de l’altra vegada no me la vaig quedar. Vaig aprofitar per regalar-la un dia a la porta del Congrés a la Cristina Narbona, que llavors era ministra, i que havia passat la seva joventut per motius familiar a Roma. Aquesta compra d’ara acabarà segurament en mans d’algun amic que ell sí comprengui l’italià.

Per cert, a la 2 de TVE tornen a reposar els dimarts -programació d’estiu- la sèrie del comissari Montalbano.

24 d’agost.