27 d’agost del 2019

Els patinets urbans com un exemple de “nova economia” en la societat urbana d’avui.


L’eclosió de noves formes de mobilitat urbana en els darrers temps posa de manifest un seguit de qüestions de tipus divers a les que s’ha d’enfrontar la societat d’avui.

No n’hi ha prou amb el servei del transport públic tradicional (autobusos, metro, tramvies, taxis, ...) per assegurar la mobilitat dins de les ciutats. L’ús de mitjans privats tradicionals com el cotxe cada vegada es farà més complicat: per manca d’espai per circular i aparcar; per costos ambientals; per  costos econòmics. Alhora, la diversitat d’horaris laborals, d’indrets de feina, de feines en sí mateix, d’oci, complica molt més la mobilitat urbana del que havia estat fins no fa gaire. D’aquí que sorgeixin noves formes per desplaçar-se, especialment pel que s’ha denominat, en termes de distribució de mercaderies, el darrer kilòmetre. Combinant transport públic col.lectiu i transport privat individual  pot facilitar-se molt els desplaçaments urbans. Cal, sempre, pensar en desplaçaments en ciutats grans. En ciutats mitjanes o petites, possiblement els sistema més adient és el d’anar d’un lloc a un altre caminant.

Però les noves modalitats de desplaçament curts privats vénen acompanyats  de noves formes de facilitar-los. No es tracta de que els usuaris disposin d’elements de transport propis, com era fins ara el cotxe privat, sinó de posar al seu servei elements proporcionats per empreses privades que a través d’aplicacions informàtiques. En realitat, tot va començar ja fa algun temps quan els ajuntament de grans ciutats va establir serveis públics de bicicletes. Ara, tot s’ha sofisticat molt més i empreses privades de la dita “nova economia” estan entrant a sac en aquest nou sector.

Però tot això genera un seguit de consideracions: en primer lloc la utilització de l’espai públic per fer un negoci privat. Quina mena de concessions administratives i què han de fixar aquestes concessions i qui les ha de fer,  per poder dur a terme aquesta mena de serveis? Com s’han de suportat i distribuir les càrregues (o externalitats) del mateix?

En segon lloc les pròpies característiques de les empreses que s’hi dediquen: ara se’n diuen plataformes. Desenvolupen una aplicació  informàtica que facilita la feina. Amb un smartphone (telèfon intel·ligent) a la butxaca els possibles usuaris poden accedir al vehicle, usar-lo i pagar el servei. Cal sols recollir, allà on sigui, el mitjà de transport i desprès deixar-lo, també allà on sigui. Evidentment tenim un primer problema d’ocupació (de qualsevol manera?) de l’espai públic. Aquestes empreses ocupen directament poca gent, ja que subcontracten tot el que ve al darrera del servei, el seu manteniment. Qui arregla els vehicles si s’espatllen? Si són elèctrics, qui fa les càrregues de les bateries? I aquí es posen de manifest els mateixos problemes de tota l’economia basada en aplicacions informàtiques que ja s’han posat a la vista en el sector de la distribució de mercaderies: autònoms. Gent que treballa per empreses que elles no tenen quasi bé personal propi i que la seva feina la deleguen en treballadors externs. Subcontractació amb tot el que comporta, especialment del risc evident d’explotació laboral. Caçadors de patinets és una nova feina que proporciona el mercat avui. https://www.eldiario.es/madrid/cuadrilla-nocturna-patinetes-Madrid-chavales_0_824167832.html

Molts altres temes poden considerar-se: el tema fiscal per exemple. Si hi ha concessions, quins tributs paguen? Si hi ha negoci en la plataforma, quins impostos paguen? Quina és la consideració laboral, drets i deures, dels treballadors “autònoms” que fan la veritable feina, més enllà d’utilitzar una aplicació per la que han de pagar per accedir-hi, a través de la feina que els encarreguen, i de la que no tenen cap control?

Furgonetes, cotxes, motos, bicicletes, patinets, ... entrant en el sector de la distribució i el transport personal front al que havíem vist sempre de taxistes i transportistes regulars i regulats que veuen com el seu sector tradicional està canviant i que els arracona i sobrepassa. Mentre, la ciutadania, enlluernada per les noves i millors possibilitats que s’ofereixen per prestar-li serveis em sembla que no te gaire en compte en quines condicions se li dóna i què se’n deriva d’aquestes condicions. Què val portar-te una pizza a casa teva quan en tens ganes? Què val agafar una bicicleta o un patinet per fer l’últim desplaçament? Qui paga de veritat tots els costos d’aquestes noves formes de prestar serveis? És l’eficiència econòmica?

Per qui toquen les campanes? Crec que les campanes toquen per tu. Potser són consideracions, les meves, generacionals.

Per cert, a França dels patinets en diuen trottinettes.

27 d’agost.