M’ha cridat l’atenció una noticia
estiuenca sobre la reivindicació de poder fer “toples” a les piscines publiques
d’algunes localitats realitzada per “mugrons
lliures”. Pel que veig, això sorgeix
d’una plataforma d’aital
nom, que no sé pas quina consistència jurídica té, si és que cal que en
tingui alguna, que a través de les xarxes socials ha aconseguit que se’n
faci ressò de la seva demanda i
fins i tot cas.
Aquest tema és una nimietat com
tantes d’altres n’hi ha en el mitjans, no té pas especial importància. El que
em fa reflexionar en temes d’aquesta mena, i més gruixuts, és la
interiorització en una part considerable de la col·lectivitat d’un cert
sentiment, per no dir convenciment, de posar en qüestió bastantes normes de
comportament establertes, segurament establertes tampoc fa pas gaire, sota la
idea de “perquè no?”, perquè no es
poden fer determinades coses o de perquè s’han de seguir obligatòriament
normes de consuetud, o no, però que fins
ara eren establertes i més o menys acceptades? Evidentment, aquí la radicalitat
hi troba un gran camp de manifestacions de les més variades i les aprofita.
L’expansió del moviment feminista i l’embranzida que està tenint en els darrers
temps ofereix un evident i inesgotable camp d’actuació.
Vist des d’una òptica
progressista, o pretesament progressista, la majoria d’aquestes reivindicacions
són correctes i de sentit comú. Perquè els homes podem ensenyar els mugrons i
les dones no? Racionalment no té gaire sentit. No obstant i això, hi ha
resistències a moltes d’aquestes demandes degut a que l’espècie humana no és
encara formada per animals completament racionals, sinó que tota la trajectòria
que portem al darrera, fruit de la nostra evolució com a bèsties, i tots els condicionats que ens dominen, econòmics
principalment, ens ha donat unes característiques “culturals”, diferents segons
contrades, que han determinat uns comportaments dels que no ens podem
desempallegar fàcilment d’un dia per l’altre.
D’aquí neixen moviments també
radicals, que reaccionen amb un “perquè
sí!”, evidentment autoritari i repressiu, però també interioritzat i
convençut de que aquestes reivindicacions, o semblants, posen en qüestió formes
de convivència que alguns, molts o pocs, no voldrien perdre. El cert, però, és que tot
evoluciona i res és com abans. El problema rau en l’amplitud de l’acció i de la
reacció, en la dinàmica més o menys ràpida dels esdeveniments. Si les accions i reaccions radicals creixen i
accentuen el seu antagonisme anirem cap una societat crispada i tensa.
Malament.
Potser és una reflexió des de
l’edat que un ja té i des de les pors de que la societat en la que ens queda
algun temps encara per ser-hi, ja no tant, esdevingui més complicada del que ha
estat sempre.
7 d’agost.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada