-“Déu-vos-guard.
Voldria unes sabatilles d’estiu marca XXX’X, de color blau marí, del número 41.” (Amancio Ortega en persona em va
explicar, a Arteixo, que els homes entrem a una botiga a comprar una camisa
i que les dones entren a veure què hi ha)
-
“Sí, a veure,...” “Doncs miri, no les
tenim..., permeti’m, trucaré a l’altra botiga a veure si les tenen”. “Diu que
tampoc. És una marca molt demanada i el numero és molt corrent.” “Vol
emprovar-se-les en altres colors?”
-“Home,
ja no tinc edat per anar com un cromo, però a veure...”. Me les donen d’un verd
fosforescent. “No, no em fan peça.
Gràcies, miraré de cercar-les en alguna altre botiga”. “Passi-ho-bé”.
-“Gràcies,
passi-ho- bé.”
Era una coneguda i assortida botiga amb tradició comercial
situada en el bell centre de la ciutat.
Arribo a casa, em poso davant l’ordinador, l’obro i
teclejo al cercador: “Sabatilles XXX’X”. Ràpidament em surt una llista
d’adreces a les que dirigir-me. Clico a la primera que s’escau. Omplo un
formulari de possible comanda. Sí, tenen el que busco. He d’omplir un altre
formulari donant-me d’alta com a client. Res, dos clics més i ja està.
M’enviaran un mail confirmant la comanda pagada amb tarja de crèdit i dins
d’uns pocs dies les tindré directament a casa.
No és pas la primera vegada que m’hi trobo amb una compra
semblant. El comerç
tradicional no pot oferir materialment la ingent varietat de possibilitats de
la demanda. Ni les gran botigues, tipus el Corte Inglés o l’FNAC
poden atendre “in situ” la comanda d’un concret model de càmera de
fotografiar, o el llibre editat per una minúscula editorial de La Rioja. El
desenvolupament de les empreses de distribució de paqueteria facilita la
portada del gènere fins al teu propi domicili en un breu lapse de temps. L’únic
problema és que ara ja estic registrat en aquesta nova botiga (que està a Munich! Encara que m’han atès en
castellà directament) i em bombardejaran amb propostes i ofertes dia si dia
també. Caldrà posar-la a spam.
Internet ho canvia
tot. Però no per això elimina tot del
tot. De la mateixa manera que el comerç sedentari no va acabar amb l l’ambulant, els
autoserveis súper i híper van superar la botigueta, les franquícies a les multi marca, el comerç
electrònic arraconarà d’altres formats,
potser, alguns, a la marginalitat. Esdevindrà molt important, amb tot el
trasbals social, econòmic i urbà que vulgueu, encara que no serà l’única forma
comercial que quedi.
22 de juliol.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada