7 de novembre del 2022

Sarabanda del batlle

En Txitxo Rovira (Josep M. Rovira Juan), fill d’en Rovira-Brull (1926-2000), m’anuncia que s’està preparant una exposició per l’any que ve commemorativa dels 25 anys de la plantada de la Laia l’arquera a la Porta Laietana. Tinc algun record escrit que li passo. Me’n demana més. No van ser pas els temes culturals els que m’ocuparen principalment en la meva gestió, temps enrere hi havia mancances més punyents, encara que sempre vaig atendre propostes i suggeriments assenyats que se’m van fer en aquest camp i que crec que n’ha quedat a la ciutat una mostra de la que estic satisfet.

La figura icònica de la Laia perviurà la memòria de l’artista. En Josep M. Rovira-Brull era un barceloní de naixement que amb el temps, passat breument per Premià de Mar, va esdevenir un mataroní de vocació i adopció complert. La seva vinculació a la nostra ciutat va ser molt intensa, com el record i l’obra que hi ha deixat.

La relació amb l’Ajuntament va ser considerable, encara ho és. El cartell de Les Santes del 1982 és seu, el de l’any abans va ser de la Nefer, la seva filla. L’obsequi-record de l’Alcalde als components del Consistori del mandat 1983-1987 també ho fou, amb un conjunt de pintures de vaixells diferents per cadascú. El del mandat 1983-1987, va ser una obra del seu gran amic i col·lega Pepe Novellas. Amb aquell motiu m’obsequià amb una Nadala que guardo curosament.

 


“Mataró per la Pau” va ser una pintura encarregada expressament per penjar sobre el domàs al balcó de la porta de l’Ajuntament amb motiu de les protestes contra la guerra d’Iraq de 1991 i que després va anar al despatx de l’alcaldia. Evidentment, la Laia és i serà coneguda pels mataronins que no van arribar a viure’l, a ell i el seu art, encara que no sé pas si els lectors de la biblioteca Pompeu Fabra s’aturen massa a gaudir dels murals que va fer per Tintex i que encara llueixen al seu vestíbul.

He recuperat -de l’estanteria on guardo més o menys endreçades publicacions varies d’art i artistes- el catàleg que el Patronat Municipal de Cultura de l’Ajuntament va editar amb motiu d’una magna exposició Rovira-Brull a Can Palauet (crec que la planta baixa s’acabava d’estrenar com a sala d’exposicions) del 19 de juliol al 15 de setembre del 1996. Si la memòria no em falla preteníem que fos “l’exposició de l’estiu”, pensada per atreure visitants. És un catàleg formidable, val la pena llegir les plomes de renom que glosen la vida i l’obra de l’autor. Repassant-lo em torna la imatge de la “Sarabanda del batlle” pintura de l’any 1992, 30 anys ja!



L’exposició que es prepara per l’any vinent servirà perquè una nova generació de mataronins/es adquireixi un renovat coneixement de l’obra d’en Rovira-Brull que tindrem -espero- perennement a la vista.

7 de novembre. Veig que és l'entrada número 1000 que penjo en aquest blog que vaig començar just quan vaig deixar la feina el 2011. Déu n'hi do.