En els anys de les vaques grasses, “España va bien”, es varen
programar, construir i posar en marxa un conjunt d’autopistes de peatge a la
geografia espanyola que ara resulta que són ruïnoses. Bé, s’ha de fer alguna
cosa. Ja hi som: Qui pagarà
el “pato”?
Vejam: S’estudien i es programen unes
possibles autopistes de peatge. Per fer-les es treuen unes concessions.
Aquestes s’adjudiquen i comencen a fer-se les obres. Les expropiacions són més
cares del previst, les obres també. Clar, a continuació quadrar els números inicials
ja és més difícil. Però resulta que les previsions d’utilització tampoc es
compleixen. Tot plegat na ruïna. “Oh!, com que és una concessió l’Estat se’n
haurà de fer càrrec.” Ja hi som!
Qui és, o són, els responsables de tota aquesta
operació? Primer l’administració
que va llençar el tema. Per aquí és complicat. Qui ho va decidir, al màxim
nivell, ja no hi és. Era el ministre corresponent (potser fins i tot era en Cascos!)
d’un Govern que va plegar fa uns quants anys. Els d’ara, però, a “apechugar”,
l’administració no desapareix mai. Però hi ha unes concessionàries que varen fer números i varen
creure que podrien embrancar-se en l’operació. Els varen fer ben fets, o varen pensar que si hi
havia problemes (com els que ara hi ha) ja els rescataria algú (l’Estat)? Desprès
van al darrera les constructores.
A bodes em convides! Negoci a la vista: ferro i ciment a dojo! Poc risc, a
presentar certificacions d’obra i a cobrar-les. I tot ben “apalancat” pels bancs i caixes que
ho finançaven sense gaires mirament tampoc. Tot això fa ferum de que cal fer
beneficis a costa del que sigui, ja pagarà algú!
Probablement hi ha massa lligams entre tots
aquests actors.
Clar, hi havia explicació de tot plegat. Era la bombolla immobiliària.
Al costat, o a tocar, d’aquestes autopistes s’havien d’aixecar nous pobles (i
fins hi tot alguna ciutat) que fornirien d’usuaris “commuters” de l’adossat
i la piscina comú. Això
era Xauxa! Hipoteques per tota la vida, cotxes de “socis automàtics”
de les petrolieres,
pagant per desplaçar-se a treballar. El cas de Pioz és tot un (altre)
exemple.
Doncs ara cal que surti aquest algú que ha de
pagar. Els que tindrien més números per fer-se càrrec del mort haurien de ser
els bancs i les caixes que varen finançar el desori. El sòl i les promocions
penjades, les concessionàries que no poden pagar, les constructores que no han
cobrat, ... Apa! Més sacs de sorra pel rescat europeu. Els
responsables de tot això pagaran alguna cosa? Trobarem algun prudent en tot
aquesta disbauxa? Fins el dia que alguns esclatin, llavors hi haurà
lamentacions.
25 de juny.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada