Una vegada –quan era Alcalde- un
grup polític que no estava al Govern va demanar a través d’una proposta per
debatre al Ple de l’Ajuntament que es pengés al pal banderer de la façana de la
Casa de la Ciutat la bandera del Tibet transmetent una reivindicació que llavors feia el Partit Radical Transnacional. Vaig aconseguir eludir incorporar aquella
proposta a l’ordre del dia del Ple de quina confecció l’alcalde en té la
potestat exclusiva. Crec que va ser la darrera vegada que vaig sortir-me'n d'aquest embolic ja que amb posterioritat en van venir d’altres de semblants, semblants en
que eren propostes que no tenien cap relació amb la tasca municipal, i si mal
no recordo -per la meva resistència- el tema va acabar en una sentència
judicial que vaig perdre en que es deia que s’havia d’incloure a l’ordre del
dia totes aquelles coses que els representants polítics volguessin presentar a
debat.
D’aquesta polèmica –que no tenia
lloc sols a Mataró i que en d’altres
localitats ja s’havia més o menys acceptat- van sorgir tota mena de
denominacions per retolar aquelles propostes que són alienes a les competències
dels Plenaris municipals i que els han convertit en uns petits Parlaments amb
debats que a vegades són més dilatats i polèmics que els temes de pura
competència municipal. Batalla, doncs, perduda, que ha portat a que qualsevol
tema que qualsevol grup polític vulgui plantejar al Ple hi acabi arribant,
malgrat la seva pràcticament nul·la transcendència política per l’administració
local, però d’algun ressò polític (crec que escàs) a la vida de la
col·lectivitat. Evidentment, tots els grups polítics –tant els de l’oposició
generalment, com també a vegades els del Govern- hi col·loquen aquí posicions
d’altres àmbits de debat, encomanats a altres administracions, per donar
constància de les seves preocupacions i interessos de cara a la galeria.
El “procés” també ha estat matèria de debat municipal ficant-se en
temes que correspon a altres instàncies parlamentaries portar-los a terme. Així
hem vist des de la patrimonialització partidària, de part, dels òrgans dels
consistoris (l’AMI com exemple més evident); les “guerres” de banderes a les façanes dels
edificis públics; l’ocupació tolerada, induïda o provocada directament de
l’espai públic amb simbologia partidària; les declaracions de suport, fins al
recolzament a actuacions més enllà del que disposen les lleis i els reglaments.
No podia ser d’altra manera, era ineludible que acabés d’aquesta forma.
La darrera polèmica –d’aquests actuals
temps- és la intenció (i l’execució) d’algunes Corporacions de canviar alguns
noms del Nomenclàtor local ja que al seu parer (bé, d’alguns dels seus
components, malgrat que puguin ser majoritaris) no són adequats als moments que
estem vivint. Sembla que tornem als períodes de canvis de Règim (això, això, és això!) d’altres moments
històrics. L’ultima als mitjans: la
decisió de l’Ajuntament de Girona
de canviar el nom de la plaça de la Constitució per que
passi a nomenar-se de l’1 d’Octubre. Aquesta pretensió ja
ha trobat resposta en un manifest
de rebuig que algunes personalitats gironines (amb sorolloses absències)
han fet públic.
A Mataró sembla que estem en el mateix camí. El grup municipal de CiU (ara deu ser del PdCat) ha presentat la proposta de
canviar el nom de la cèntrica plaça d’Espanya també pel de l’1
d’Octubre. No, si ara tindrem en el llistat mataroní de carrers els noms de França, Alemanya, Itàlia, Gran Bretanya, Dinamarca,
Portugal, Perú, Colòmbia, Mèxic, Cuba... i vés a saber de quants Estats (o Nacions) més i farem fora
el d’Espanya, o l’arraconarem vés a
saber on, per col·locar-hi al seu lloc el d’una data que evidentment és
rellevant, però que aquesta rellevància ho és especialment per alguns,
per una part de la població, no per tota, malgrat que sí tots en patim les
conseqüències.
I aquí està la “mare
dels ous”. Una altra vegada l’interès de part sobre la necessitat
de la cohesió del conjunt. Anem a veure: de les dades de participació
electoral en les diverses conteses hagudes des de l’adveniment (o restabliment)
de la democràcia el 1977 se’n dedueix una evidència pel que fa al que ara ens
interessa: La participació en les eleccions autonòmiques des de les del 2010
(l’any de la famosa sentència del T.C.)
trenca amb els patrons que es venien mantenint fins a les hores. La
participació en les eleccions autonòmiques era sempre inferior a la de les
eleccions generals i relativament semblant a la de les eleccions municipals. El
2010 registra el canvi de la tendència lleugerament declinant que venia patint
aquesta participació i comença a enfilar-se fins a superar la participació en
les generals ja en les del 2012 i arribar a la cota –crec que pot qualificar-se
d’excepcional- del 2017 que sols té parió a Espanya amb les eleccions del canvi
del 1982, 35 anys enrere! (Font: Aj. de Mataró. Resultats electorals)
Faríem malament en no
correlacionar aquesta tendència a l’alça dels darrers anys (i en les
continuades conteses autonòmiques qualificades de totes les maneres) amb la
tensió i polarització en que viu la societat catalana. La creixent mobilització electoral és la
manifestació més evident de la resposta cívica als temes plantejats i sobre
tot a la forma de plantejar-los. A favor o
en contra, però “no ens quedem a casa que
ens hi juguem molt”, tant els uns com els altres, sense gaires termes
mitjos com queda també ben vist.
Però els
resultats, aquí a Mataró, no
acompanyen als “processionistes”. En
el còmput general al conjunt del país tampoc, però centrem-nos a casa nostra. Les tres llistes que els representen,
deixant a banda moltes coses que els separen entre elles, aconsegueixen reunir
el 42,18% del sufragis emesos. Les altres opcions sumen, també malgrat les
potser més abismals diferències que tenen entre elles mateixes, el 57,82% del
vots incloent-hi els escassos representants (1,6%) de les opcions marginals i
dels vots en blanc i nuls. En aquest gruix dels “no processionistes” hi ha de tot (sols des del punt de vista de
l’organització territorial): unionistes, federals, confederals, amén de moltes
altres diferències més enllà d’aquest abassegador “tema”.
Per tant,
amb quin dret aquells que no aconsegueixen sumar una majoria social per un “desideràtum”, el seu, volen
imposar-lo a la majoria? Ho aconseguiran potser forçant la votació d’uns
electes que ho van ser per altres comesos que discutir sobre el futur de Catalunya. Per això ja hi ha els del Parlament
de la Ciutadella, Aquí han de decidir sobre la ciutat i encara que és
evident que el Nomenclàtor
els pertany com a tasca no
és per retorçar-la a la seva conveniència per altres motius.
Anem a rebentar la cohesió social que hem
mantingut fins avui amb la feina feta consensuadament al si de la Comissió
del Nomenclàtor que des del 1979 que ha estat meritòria, no per que
sigui del gust de tothom el que ha fet i proposat, sinó per aconseguir la seva
majoritària acceptació. De les Rondes Tarradellas
i Joan Peiró, a la Via Europa i a la Porta Laietana, de l’av. Ernest
Lluch al carrer de la Resseguidora,
de la plaça del 11 de setembre a la
de l’Assemblea de Catalunya, la
plaça Tomás y Valiente i el carrer
de l’Alcalde Abril. Perquè ara hem
de treure el nom a la plaça d’Espanya i
posar-hi el nom de la jornada d’una acció valenta però il·legal (com era ben
sabut) d’una part que s’ha vist que era nombrosa però minoritària? No, no és el
10 de gener de 1875 de l’entrada
d’un escamot de carlins a Mataró,
els morts van ser liberals. Per continuar la tensió (o mantenir-la) entre la
ciutadania? Deia, fa pocs dies, que la
rancúnia és mala companyia per la vida. Si és dels més cridaners, pitjor.
Si la democràcia són vots, comptem-los, però comptem-los bé. A més, la
democràcia són moltes més coses que sols votar, entre elles el respecte mutu que afavoreixi
la convivència entre gent que pensa diferent.
14 de
febrer.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada