23 d’abril del 2021

Sant Jordi en la distància.

Queda molt lluny el 1968 en que vaig fer el meu primer Sant Jordi com a llibreter. Va ser a la parada de la Riera, al davant de la porta de les Galeries Aymar (uf!, qui se’n recorda d’aquesta denominació, ara hi ha la botiga de Benetton), on a dins, en un cau, hi havia el primer Cap Gros. Era llavors, des de feia poc, la primera llibreria “progre” que hi va haver a Mataró. Si mal no recordo, o potser en anys posteriors, ens vam atipar de vendre llibres d’Herbert Marcuse, el filòsof que des de Califòrnia marcava el pensament progressista del moment. Igual alguns compradors fins i tot se’l van llegir. De novel·la triomfaven de llarg els sud-americans, era el “boom”, García Márquez, Vargas Llosa, Cortázar, Cabrera Infante, … Aquí encara estàvem amb la Rodoreda, en Porcel i la Montserrat Roig.

Però el meu record primer del Sant Jordi és de més enrere, de quan anava amb calça curta i de la mà de la mare vam entrar a la llibreria Fevicor del carrer de Sant Josep, de camí de l'escola a casa, i ens va comprar al meu germà i a mi un conte d’en Dumbo, o potser era d’en Bambi. Més endavant vindrien les edicions dels clàssics d’editorial Joventut, principalment Dumas, Verne,...

Des de sempre, doncs, per Sant Jordi, llibres. Però en la pandèmia actual la festa primaveral, cultural i sentimental se’n ha anat en orris. L’any passat estàvem confinats a casa. Vaig poder fer l’obsequi de llibres que m’agrada molt fer als meus més endavant quan ens vam poder tornar a aplegar-nos a taula. Però no s’ha perdut del tot la possibilitat de celebrar la festa, la situació imposa noves solucions.

Si saps el que vols, sols has de demanar-ho per internet i t’ho porten a casa. No, no cal Amazon, aquest gran magatzem virtual que hi ha de tot. Pots anar a la teva botiga de sempre, o aquella altra que hi vas de tant en tant, o directament a l’editorial i cap problema. Clar, això no és decidir i triar al darrer moment el que els pot agradar als obsequiats i el que t’agradaria a tu regalar-los i el que vols per  tu. Si estàs al dia de les novetats o de les col·leccions sols cal navegar una estona per la xarxa i ja pots fer directament la comanda.

A vegades l’encertes, a vegades no tant. Aquest any crec que n’encerto alguns segur, en són sis i a més els dels néts. D’altra banda, m’han plogut del cel quatre llibres per mi que no hi comptava, entre ells el darrer del comissari Kharitos, Màrkaris, “Ètica per a inversors” i l’últim Goncourt “La anomalia”. No hi estic gens ficat a la novel·la francesa; una biografia d’en Berlanga i un sobre la Indoxina que semblen prometedors. Pel meu compte m’he tirat a l’assaig. Juan Soto Ivars acaba de treure una cosa que m’ha encuriosit, “La casa del ahorcado”, sobre les derives identitàries de la societat contemporània, veurem. També lectures per possibles presentacions: Victòria Camps, Lluis Bassets.

Però ja vaig reproduir l’altre dia per les xarxes un article que em va semblar adient: Es compren més llibres dels que es llegeixen. Encara en tinc uns quants que van venir per Reis. Mica en mica ens anirem enfrontant a la pila. Segurament, ara, amb la collita de Sant Jordi, n’hi haurà per fins a ben entrat l’estiu.


Però aquest any hi ha una novetat, o potser m’ho sembla. Les bodegues, amb els estocs que tenen a vesar, s’han llençat a fer promocions de vins i caves aprofitant la diada de Sant Jordi (també ja per més endavant, el dia (?) de la Mare). Tot sigui per tirar endavant i subsistir. Aprofito de les terres del Montsant una bona oferta, semblen vins “juganers”. Ara, a més del contingut, el vi, es vénen ampolles i etiquetes. S’esforcen per vendre, per ells que no quedi.

Llibres, roses i ara també vi per acompanyar els àpats d’aquets dies o de més endavant.


23 d’abril

A darrera hora, abans de la Diada, he entrat a la llibreria i he caigut a la temptació i m’he obsequiat amb un caprici d’aquells que mai hagués pensat. La història sempre m’ha agradat, Grècia i el Mediterrani també. 



La Companyia Catalana a l’Orient. Robert Vinas ed. Dalmau editors. T-2017.