19 de novembre del 2021

De Valdealgorfa a Alcañiz.

El passat dimecres vam tenir la presentació del llibre de Ignacio Urquizu Otra política es possible. Ed Debate, B-2021. L’autor és un “jove” (1978) sociòleg que fins el 2015 menava una prometedora carrera acadèmica. Aquell any va fer el salt a la política, en les rengles socialistes, i ha viscut des de dins aquests darrers anys trepidants de la política espanyola.

Dues eleccions generals (2015 i 2016), les del “no es no” de Pedro Sánchez; una crisis fenomenal en el si dels socialistes amb la dimissió forçada del Secretari General, gestora, Congrés, retorn del descavalcat; moció de censura reeixida per primera vegada des de la restauració de la democràcia (2018); dues noves eleccions generals en un any, el 2019, i formació també per primera vegada d’un govern de coalició.

En el llibre explica el perquè del seu posicionament que el va portar a ser diputat a les Corts i després apartat d’aquest càrrec (limogé en diuen els francesos). A les eleccions locals de 2019 es presenta candidat pel PSOE al seu poble natal, Alcañiz, on els socialistes feia trenta anys que no havien guanyat les eleccions, les guanya i assoleix l’alcaldia fent un govern de majoria amb IU (compte, no amb Podemos) i C’s.

El llibre val la pena ja que combina la visió de l’acadèmic amb la visió del polític en actiu. Es pot veure la presentació en aquest enllaç:

https://us06web.zoom.us/rec/share/lPGtZv2Br_p4bxhiYualF9id7PzxWRTql6DbReXQOyWlaTi5cLZDs9gcn5-KRC5o.q1aQ_lfDnOo0csXE (Código de acceso: u0X^&Pgm)

Tancant ja la sessió de presentació del llibre i abans d’acomiadar-nos vaig formular una pregunta tangencial a l’Alcalde: ¿Cuándo estará acabada la via verde entre Valdealgorfa y Alcañiz?

La via verda de Val de Zafán està inconclusa. Entre l’estació de Puigmoreno, pedania d’Alcañiz i poble de colonització i l’estació de  Valdealgorfa no està arreglada i és una pista compartida amb la circulació general. Aquesta via verda permet arribar a Tortosa, o sortint d’allà fins a La Puebla de Híjar. Una il·lusió meva fora fer-la sencera, però em sembla que serà difícil. L’experiència de fer Tortosa- Horta de Sant Joan  de fa uns anys, m’agradaria repetir-la i perllongar-la ara que tinc un motoret a la bicicleta que m’ajuda tot pedalant. D’aquí la pregunta.

La resposta em va portar a la meva anterior vida activa d’Alcalde. Ens va dir Urquizu que hi ha projecte, bé, no un, municipal, sinó dos, un altre del ministeri corresponent, i que no es posen d’acord. Els tècnics municipals s’inclinen per fer un trajecte amb vies segregades, una  per la circulació general i una altra pels ciclistes o similars. Els tècnics del ministeri s’inclinen per fer una única via compartida. Al final l’Alcalde, per desencallar el tema ens va dir que havia dit als seus tècnics que cedissis i que acceptessin la proposta del Ministeri. El pragmatisme dels gestors públics, enfront al litigi prefereixen un mal acord que un bon plet. A mi em sembla, com a ciclista, que la solució dels tècnics municipals és millor, però entenc la posició de l’Alcalde de desencallar el tema. Creu que per l'any que ve estarà acabada.

L’any 1985 en la tramitació del desdoblament del ferrocarril entre Mataró i Arenys de Mar vam proposar al llavors Ministeri de Transports, que era qui efectuava l’obra, un seguit de qüestions que permetessin una millor permeabilització de la trama urbana de la ciutat amb el Passeig Marítim. Vaig anar a Madrid, a la 5a. zona del Ministeri de Transports (Plaza de los Sagrados Corazones, mai ho oblidaré) a presentar un projecte de pas subterrani que havia fer per l’Ajuntament l’arquitecte Manuel Brullet, un projecte excel·lent diferent del que es venia fent fins llavors en aquest tema. Va costar molt però el vam aconseguir, és el conegut com a Pas de l’Espigó entre les dues places deprimides, la de Jordi Capell i la de l’Espigó ja al Passeig del Callao. La primera resposta de l’enginyer a qui li vaig ensenyar el projecte i li vaig demanar la seva aprovació fou: “¿Usted cree que yo trabajo para el Ministerio de Cultura y no en el de Transportes?”. Vaja, veig que més de 35 anys després encara continuem igual. Per fer-ne tota una reflexió, però per un altre dia.


19 de novembre.