Les crítiques que
he llegit del llibre que acaba de treure en Raimon
Obiols (Barcelona, 1940), “El temps esquerp” ed. Arcadia,
B-2022, són molt bones. Felicitats a l’autor. Però vull expressar la meva
sorpresa. Sorpresa per la sorpresa que implícitament expressen moltes
d’aquestes crítiques. D’una persona de la seva trajectòria, ¿ens hem de
sorprendre de que tregui un llibre excel·lent? Potser ho explica la malvolença
amb que se’l ha tractat algunes vegades com a figura política. Ara que ja és
gran, des de la distància i llunyania, doncs mira... en sap molt, diu coses
assenyades i escriu molt bé. Com si fos la primera cosa que ens dona a conèixer.
O..., potser és una altra cosa. Amb l’escarransida i banal aportació al
pensament que fan els polítics d’avui en dia, especialment els de casa nostra,
qualsevol reflexió treballada i consistent sembla una esvelta palmera al mig
del desert. Sigui el que sigui, a alguns ens ve de nou aquest reconeixement.
El llibre porta com
a sots títol “Dotze apunts contra la decepció política”. Gràcies, Raimon,
per intentar mantenir-nos dempeus i no plegar del tot. No és fàcil, el temps és
esquerp. Encara que, quin temps no ha estat esquerp? El dels nostres pares, no
ho va pas ser?
“Més que en les aigües turbulentes de la història,
aquestes dues dècades del nostre segle han semblat moure’s en un fangar. Més
que l’acceleració, el tret distintiu sembla l’enfangament. La locomotora de la
història panteixa, esbufega.”
Cert des del
present. Som, venim, d’una generació amb grans expectatives: des de l’economia
del nostres néts de J.M. Keynes, al manifest
de Ventotene, i ara la revolució digital. Semblava que ens en
podríem sortir millor del que ens estem sortint. Creix el neguit, està ben
identificat, encara que sembla difícil o impossible aplacar-lo. Forces
poderoses ho impedeixen i ens perdem en baralles estèrils que ens afebleixen
per afrontar-les.
Aclaparat per la
quantitat de noms que surten en el llibre i cites que fa servir el seu autor m’he entretingut en
sumar l’índex onomàstic. Si no m’he equivocat, 412 noms. De totes les èpoques,
de totes les posicions i pensaments, de tot arreu, del més saberut al més impensat
en un llibre d’aquesta mena. Un exemple: l’entrada de apartat “La llarga
marxa” del capítol “Trologia de Catalunya, teatrocàcia, piemontisme”:
“Non ristava che accetare la rialtà. Ah, l’evidenza di questa
fottuta rialtà”. (no cal traducció, oi?)
És de la novel·la
d’Andrea Camilleri “Il metodo Catalanotti” de la sèrie del comissari
Montalbano!
Tinc per costum,
suposo que no sóc gens original, de doblegar la punta de la cantonada d’una
pàgina que el seu contingut m’ha atret. És més fàcil per repassar després. Ben
comptat he fet aquesta marca en un 10% de les pàgines del llibre. No és tracta
ara de llistar-les, sols posaré alguna cosa de la primera i de la darrera.
La Introducció la
titula “A mitja llum”, tot una declaració del contingut que segueix.
“Em pensava haver-ne vist de tots colors. Però no. Al
present d’avui, no hi estava avesat. Les seves brutalitats i pandèmies
diverses, els seus tràgics clarobscurs, els seus drames, els seus contrastos
virulents i escandalosos -al meu país, al meu mar, a Espanya, a Europa, al món
en general- han estat a punt de fulminar-me. S’acumulen els esdeveniments negatius
i el present em trasbalsa, com crec que li passa a molta gent. Sona
grandiloqüent, però tinc la sensació que s’acaba una època i n’ha començat una
altra plena d’interrogants.” I aquí recorda una antiga
cançó d’en Serrat.
Al darrer apunt, el
dotzè, “Canvi d’època, fets alternatius, propostes.”. Comenta un llibre
de Rob Riemen, “Per combatre aquesta
època”
ed. Arcàdia, B-2018.
“És imperatiu oposar-se, diu Riemen, al {renaixement del
nacionalisme, a la trivialitat de la tecnologia, a la vulgaritat el comerç i a
l’estupidesa cultivada pels media i les universitats}. ¿Com ho podem fer? És
amb l’educació i la cultura diu Riemen, que poden formar-se {ciutadans lliures
i responsables}”
El llibre es tanca
amb un epíleg, “Per la política”, amb una cita de Jonathan Swift
de “Els
viatges de Gulliver”, els dels lil·liputencs. I rebla el tancament:
“D’això, Orwell en deia la common decency, la decència de
la gent corrent. És l’única força que ens pot salvar, si arriba el moment.”
Molt bé!, gràcies, Raimon.
29 d’abril.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada