20 d’abril del 2022

Del funcionament de les societats.

De l’imperi sassànida en sé molt poca cosa, sempre ens hem centrat en el Mediterrani. Peter Brown abasta en la seva obra El mundo de la edad tardia. De Marco Aurelio a Mahoma, ed. Taurus, 2021 (2ona. Ed.) l’espai que basculà des de Roma, ja Imperi, fins acabar al Creixent Fèrtil i l’establiment del abbàssides. El món antic s’allarga fins a les acaballes del s. VIII.

S. VI, Mesopotàmia. “Cosroes fue recordado en Oriente Próximo como el rey justo por excelencia. El monarca tenía sus puntos de vista peculiares sobre el sentido de esta justicia:

La monarquía depende del ejército; el ejército del dinero; el dinero viene de los impuestos territoriales, y los impuestos vienen de la agricultura. La agricultura depende de la justicia; la justicia de la integridad de sus funcionarios, y la integridad y la fiabilidad, de la perpetua vigilancia del rey.

Mientras que su contemporáneo Justiniano era recordado también como “el justo” -había sido codificador del derecho-, Cosroes, por el contrario, plasmó el formidable ideal de Oriente Próximo: el rey del potentísimo brazo.”

Donant voltes a la frase ressaltada, cabdal per a mi, canviant actualitzant-los els subjectes i objectes, podem bastir tota una explicació del funcionament de les societats.

20 d'abril.