El coronavirus s’ha emportant per endavant, al menys aquesta temporada, les diverses formes d’oci i esbargiment que s’havien establert com a quotidianes en els darrers temps de l’economia neoliberal, ja veurem si es podran restablir. Sembla, però, que tot el que faci referència a la massificació, al gregarisme, està condemnat. Millor no somiar en que tot això és passatger i que vindrà una vacuna i permetrà tornar a la “normalitat”. D’entrada aquella normalitat que hem viscut o que retenim a la retina no és tant antiga, no té més de quaranta any i encara no per a molta gent. No entendre d’on ha sortit el problema que ara estem patint ens pot portar a pensar que és un accident passatger o fugisser, traumàtic, sí, però superable.
No hi estic d’acord. Parteixo de que és un problema sorgit de les
males relacions de la Humanitat amb la Naturalesa i que per tant encara que
ara, d’aquí un cert temps, aconseguim controlar-lo, rebrotarà amb major o menor
virulència o amb semblant o diferent fórmula. Per tant la “normalitat” anterior
no ha de tornar, no hauria de tornar. Pensem amb una “normalitat” diferent.
Tres consideracions, se’n poden fer moltes més, sobre la mobilitat lligada a l’oci i a l’esbarjo tant com el veníem fent fins ara.
1. Els “pisos turístics”. S’han d’eliminar. A les ciutats, i també als pobles, l’habitatge ha de ser per utilització de la gent que hi viu i hi treballa. No es pot destinar un bé escàs i costós com l’habitatge per passavolants que van a gaudir-ne. Per això, cal tornar als serveis hostalers i carregar a aquesta activitat ocasional els costos reals que comporta. No es pot traspassar a la societat els costos i aprofitar-se sols dels beneficis. Cal marcar uns límits a aquesta possibilitat de mobilitat i oci i esbarjo desenfrenat. Els pisos s’han de llogar, sense possibilitat de rellogar, a la gent que els necessita per viure, no a la gent que viu per necessitar-los, foragitant així la variada vida que comporta un espai col·lectiu de barreja i activitat complementaria. Des del càmping, a l’hotel de luxe hi ha moltes possibilitats, els bed and breakfast, les cases rurals, els intercanvis, encara que no crec que els “hostels” sigui una d’elles. No s’han de donar facilitats a l’esbojarrada mobilitat, ans al contrari s’han de reprimir (sona molt soviètic això, oi?).
"Con las restricciones que ha impuesto la era del
coronavirus, el grueso de los aviones en tierra y una crisis económica mundial
en ciernes parece arriesgado predecir que volveremos a viajar pronto. Wheeler se ha mostrado convencido —en el foro digital de la London
Business School— de que sí lo haremos, “pero
no como conocíamos hasta ahora” esa experiencia. Cree superado ese enfoque de "Es viernes, ¡Vayamos a alguna
ciudad barata de Europa a beber y pasarlo bien!”, en pro de un turismo más
sensato y sostenible."
Vaig començar a escriure aquesta
entrada a meitat d’agost i la vaig deixar arraconada. Ahir al llegir al diari
unes declaracions de Tony Wheeler, un
dels fundadors de Lonely Planet, m’he
animat a continuar-la i fins i tot m’he il·lusionat en un viatge malgrat la situació
i el risc que representa pels que som de risc (grans i amb alguna afectació
cardíaca). Som-hi doncs.
2. Els “creuers”. M’agradaria saber on
estan varats ara les mastodòntiques embarcacions que transportant a la gent com
a ramats feien voltes pel Mediterrani, el Carib, i altres racons del món. Des
del punt de vista econòmic és un tema interessant del que no n’he llegir res,
no sé si està explicat.
Però anem a l’activitat. S’ha acabat, al menys per un
quant temps, i veurem... Apilonar més d’algun milers de persones i algun miler
més de tripulants per servir als viatgers en un espai reduït serà des d’ara molt
complicat. Algú del embarcats “pilla” el Covid (o una altra cosa que pot venir),
i què fem? Tornem a obrir “Lazaretos” per passar les quarantenes a les bocanes
dels ports? Aquest estil de viatjar era per uns temps segurs o inconscients. Ara,
qui s’atreveix amb les conseqüències: sanitàries, econòmiques, personals,
psicològiques, del que pugui passar?
Com que hi ha tot un debat sobre
l’impacte mediambiental d’aquesta forma de fer turisme, com que cada vegada és
més clar que hi ha una externalització de costos que no s’imputen i no queda clar
els beneficis que reporta als punts d’escala (ho preguntem a Barcelona, per
exemple?), potser és l’hora de qüestionar-se la seva presència. Clar, ¡quin
daltabaix eliminar-los de la nit al dia!. Però sí pensar en la seva progressiva
desaparició i substitució per fórmules més aconsellables a la situació sanitària
i més respectuoses amb l’entorn. Clar que això representa l’eliminació d’un
estil d’oci, més que de viatge, d’una part de la població que li agrada aquest
model i que hauran de resignar-se a abandonar i buscar-ne un altre. Aquí està
el problema.
3. Els vols i els transports “low cost”. En una entrada
anterior en vaig parlar (em sembla que en alguna altra també). Volar serà
més car i més complicat. Un
model que va cap a la desaparició. Ara, aquest dies, els preus van
rebentats, fins que s’ensorrin unes quantes empreses i els ajuts a les
companyies de “bandera” posin les coses al seu lloc que no podrà ser volar a
preus baixos a costa del contribuent. Ampliar aeroports? Centres comercials amb
un aeroport al darrera? Els desplaçaments per motius professionals i viatges d’oci
en qüestió. El teletreball o les teleconferències substituiran o minimitzaran els
primers, els preus més alts reduiran els segons. No sé pas com mantindrem les fabuloses
estructures que hem bastit fins ara, immensos espais buits que s’hauran de
conservar en condicions per un menor nombre d’usuaris. La restauració que els
acompanya i que els anima, a mínims. Les botigues que són aparadors de marques
no tindran gaires vianants que hi passin pel davant i per tant abocades al
tancament per inútils.
Per mantenir aquestes infraestructures
o caldrà augmentar les taxes per utilitzar-les, o caldrà suportar (qui i com?)
els dèficits que comportaran, o caldrà començar a tancar-ne moltes (ai!, els
petits aeroports que molts es van obrir a partir de les creixents necessitats o
les noves possibilitats que oferien).
Tot això comportarà decisions polítiques, no agosarades
o imaginatives (no hi ha gaires alternatives), sinó decidides davant el que s’esdevindrà. Serà
dur, estem al mig d’una catàstrofe, d’una guerra sense trets ni destruccions,
amb un enemic difús que costarà d’abatre si és que no ens surt un semblant de
nou.
Poc podien imaginar els arquitectes
del GATEPAC dels anys trenta del
segle passat al dibuixar la Ciutat de repòs i de vacances al
costat de Barcelona que acabaríem veient Benidorm.
Bután: Este pequeño reino del Himalaya celebra
algo muy importante en 2020: será el único país del mundo totalmente ecológico,
con huella de carbono negativa. Bután lleva años aplicando una
política turística estricta que se puede resumir en “valor alto, impacto bajo”, que implica una tasa diario obligatoria
a sus visitantes como medida para evitar la masificación. Porque hablamos de un
destino-paraíso, con grandes montañas nevadas, monasterios donde resuenan los
cuernos tibetanos y donde la vida gira con pausa, igual que las ruedas de
oración de sus templos.
https://elviajero.elpais.com/elviajero/2019/10/21/album/1571673945_400540.html#foto_gal_3
22 de setembre. Comença la tardor.
1 comentari:
acabat de llegir: https://www.lemonde.fr/big-browser/article/2020/09/22/population-en-manque-de-voyage-et-secteur-aerien-en-crise-bienvenue-a-bord-des-vols-direction-nulle-part_6053207_4832693.html?utm_medium=Social&utm_source=Twitter#Echobox=1600797626
Publica un comentari a l'entrada