23 de gener del 2023

Una nova experiència

 


Me’n va assabentar la meva amiga i col·lega Montserrat Colldeforns. “Dono classes voluntàriament d’educació financera als joves estudiants del darrers cursos de la ESO i de batxillerat”, em va dir. Aquest tema m’interessa, ja en vaig parlar el 2008 quan la crisi financera https://manelmas.blogspot.com/2008/05/educaci-financera.html. Cal formar, o donar les primeres nocions, al jovent sobre aquesta matèria. També fora interessant donar-ho a la ciutadania en general, a centres cívics, casals d’avis, per exemple. No sé si existeix un programa semblant.

A partir de la noticia, vaig conèixer de l’existència de l’IEF https://www.iefweb.org/, una fundació creada per les entitats financeres, l’administració pública i els col·legis professionals que aprofitant un projecte europeu sobre la matèria amb bastit el programa, “Educació financera per les escoles de Catalunya” https://efec.cat/, que crida a voluntaris que sàpiguen del tema a anar als instituts i escoles de secundaria que ho demanin a fer les classes adients.

M’hi vaig apuntar de seguida. Crec que me’n puc sortir ben bé i tinc temps per dedicar-hi. Sembla que està força organitzat. Demanes, explicant les teves condicions, que t’inscriguin a una sessió telemàtica on expliquen com funciona i després ja et pots apuntar a una o varies de les propostes que ofereixen i triar allà on vol anar a impartir-les.

De forma prudent, per començar a veure com responc com a “professor” davant aitals “alumnes” en aquests temes, m’he apuntat a fer una classe cada més de dos programes: “Els impostos i tu” i “Administra els teus diners”. Serà de gener a abril, el maig suposo que els estudiants estan per altres coses. Les del impostos, al Vallès i la de d’administrar al Maresme.



La setmana passada vaig tenir el meu “baptisme de foc”. A aquestes alçades de la meva vida no és que em faci pas cap inquietud parlar en públic i dirigir una classe, però mai se sap. Institut Alba del Vallés, a Sant Fost de Campcentelles, https://agora.xtec.cat/insalba/. El dia i l’hora no és que fossin els millors, divendres, últim dia de la setmana, a darrera hora, 13,40h, alumnes de 4art. d’ESO.

“En ma terra del Vallès...” vaig començar i desprès de presentar-me vaig dir-los que eren els meus “conillets d’índies” ja que amb ells estrenava aquesta nova experiència personal. Dels meus temps d’alcalde havia fer moltes vegades explicacions varies a escoles i per tant no em venia de nou enfrontar-ne a una classe d’adolescents. Em sembla que tinc recursos per a fer-ho i fer aquest comés sempre se’m ha donat bé i m’ha agradat. Crec que me’n vaig sortir, al menys m’ho va semblar i ho vaig corroborar amb el professor que havia tingut la iniciativa de proposar l’experiència.

L’organització del programa et proporciona tot el material per fer la classe, sols has d’adaptar-lo -com suposo que fan els professionals de l’ensenyament- a les circumstàncies de temps i lloc que et trobes. Em sembla que hi ha massa matèria pels 40 minuts d’una sessió, algun innecessari i fins i tot inadequat, i cal veure de seguida el conjunt juvenil al que et dirigeixes i garbellar-ho.

Una nova, interessant i gratificant experiència.

23 de gener.