A El
País Semanal de diumenge passat un excel·lent reportatge sobre Venècia. Novament Venècia: “Venecia
quiere resucitar”. Unes fotografies
esplèndides de José Manuel Ballester introdueixen el reportatge de Milena Fernández. Les fotografies són
quasi totes a tota pàgina amb mostres dels llocs més emblemàtics de la ciutat ara buits.
Fa temps
que Venècia
surt en els meus escrits. Pel dos viatges que hi he fet, per les lectures de la
Donna Leon i el seu Brunetti, per altres lectures i referències
històriques, artístiques i arquitectòniques. Des del 2006, 15 anys ja!, en el vell blog
hi surt directa o indirectament catorze vegades. En el blog actualment
actiu, deu més.
I és que crec
que és un paradigma cultural que cal preservar i que també és un paradigma de
la seva possible desaparició sota les “hordes”
turístiques. Per això he llegit amb interès el reportatge que esmento (també he admirat les
excel·lent fotografies). Com és la vida ara, a la ciutat de la llacuna, sense
turistes, la foto sensacional de les botigues del Rialto amb les portes de
persiana metàl·lica baixades, i com és la vida dels habitants que encara hi resideixen
i resisteixen contra la gentrificació i l’allau turístic.
Reflexions
evidents. No pot ser, no pot continuar sent, que entrin els gran vaixells a la
llacuna. És incompatible amb la preservació d’aquell entorn tant fràgil. De les
góndoles, i si voleu els “vaporettos”,
als creuers de més de deu pisos d’alçada. No pot ser! Bé, ara parlen de limitar-ho
als menors de 40.000 tones, limitació al meu entendre poc rigorosa. Cal ser més
estrictes. No n’ha d’entrar-hi cap! A Dubrovnik,
que el port és petit i no ho permet, els creuers acosten als seus passatgers
amb unes petites embarcacions com “llanxes
de desembarcament”, com suposo que a molt altres indrets semblants. Perquè
a Venècia ha de ser diferent? O
millor, perquè ha de ser?,
per pura cobdícia especuladora. Hi ha una errada al reportatge, parla de
vaixells de 700.000 tones que passen a poca distància de la Plaça de Sant Marc.
Crec
que deu ser 100.000 tones, però és que aquests són vaixells de més de 300
metres d’eslora (llargada), com tres camps de futbol!!
La segona
cosa, restringir l’entrada, primer diu amb una taxa, de 3,-€!, i després
establint reserva obligatòria per les estades d’un dia. En la meva opinió, ni
lo primer ni lo segon. On es va amb una taxa tant mínima? Què val entrar a un
concert, a un festival, a un camp de futbol? Ja n’hi ha prou amb fer demagògia amb les taxes
turístiques. El patrimoni que representen certs lloc tant especials com
aquest de Venècia necessiten ser
protegits. Entrar-hi no
pot ser per menys de 100,-€, pel temps que sigui, com un parc temàtic.
Entrar a Disneyland
Paris, per exemple per un dia i dos parcs val 74,-€. Que aquest parc
temàtics són un negoci que cal amortitzar i fer benefici? Doncs, més bé m’ho
poseu. Venècia (i tantes altres
ciutats històriques) val molt més que qualsevol muntatge d’aquella mena, i qui
no ho vulgui així que s’hi posi fulles! Que val entrar a una final de qualsevol
campionat de futbol? Doncs, això. Ja està bé!
Són llocs
potser per les classes populars d’anar-hi un cop a la vida, però cal fer-ho bé
i això val diners. Cal estalviar per anar-hi. Ara, amb el “turisme de masses” s’ha banalitzat tot. Cal gaudir d’un espai
excepcional i mil·lenari en condicions, assaborint-ho, delectant-se. No pot ser
un lloc de “mordi i fuggi”. La
restauració, el comerç els habitatges, la vida, ha de ser el d’una ciutat
especial, excepcional, però normal, no de monocultiu turístic. Qui vulgui esbarjo,
emocions simples i plaers superficials que vagi a Benidorm.
6 de maig.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada