8 de març del 2023

Políticament incorrecte, avui.

 

A Mataró hi va haver una de les fàbriques de mitges més importants del país. M.A.G.S.A. (Manufacturas Antonio Gassol S.A.). Recordo que va arribar a tenir més de 800 treballadors i també recordo i vaig compartir l’aferrissada lluita de l’empresa per la supervivència en els seus darrers anys i les seves conseqüències laborals. Era una de les meves icones quan tractava d’explicar què era i de què vivia la meva ciutat. Les capitals de província ho tenen més fàcil, tothom sabia què eren, però jo podia explicar una potent base econòmica que molts altres no tenien.

Era una de les banderes industrials de la ciutat, tant per la seva història, la seva trajectòria i la seva posició en el mercat. En el seu moment àlgid va arribar a tenir el 33% del mercat de les mitges de senyora. Hi havia altra gent més que feia mitges a Mataró i a arreu, però els líders eren ells.

El canvis en l’abillament de les dones, junt amb una competència ferotge en un mercat que s’anava arronsant, va portar al seu declivi i quasi be com totes les empreses ubicades al final del carrer Prat de la Riba camí a l’escorxador va tancar.

Fa vint i cinc anys, la seva felicitació de Nadal anava acompanyada de la reproducció d’una aquarel·la de Rafael de Penagos de 1924, avui quasi de cent anys enrere. Crec que ara seria impublicable: A la foguera!, cridarien abrandades lluitadores feministes (i altres hierbas).



En una visita que vaig fer a la fàbrica conduit pel seu Conseller General, Joan Antoni Sanfeliu Cortés, de qui guardo bon record, em van ensenyar la introducció de l’eina informàtica per la realització automàtica de brodats a les mitges. Com a mostra de les possibilitats  que tenia l’invent em van fer signar, fer la meva signatura, en una pantalla de l’enginy i l’endemà rebia al meu despatx a l’Ajuntament una capsa de mitges, negres!, amb la reproducció de la meva firma resseguint tot el camal des de baix el turmell fins dalt de tot de la cuixa. No sé si en vaig treure gaire profit d’obsequiar aquelles mitges a algunes senyores, però penso que si fos ara seria blasmat a la plaça pública per masclista empedreït.

D’aquella època, 1996, és l’edició del llibre “Elogio de la pierna femenina” de Marius Carol que s’obre amb una frase de Marlene Dietrich al director Wilhelm Dieterle al 1922: “Y si quieren piernas, pues van a tenir piernas”. El llibre, mercès als bons oficis del ja traspassat amic Manuel Cuyàs, el tinc dedicat pel seu autor: “Per a Manuel Mas, amb el desig de que no li falti mai la fantasia ni en la vida privada ni en la pública”, Barcelona, 26 de juliol de 1999.



“Elogio de la pierna femenina es un relato literario a través de la historia para descubrir el progresivo protagonismo en el cuerpo de la mujer. El autor repasa anécdotas y acontecimientos, se sumerge en las artes plásticas y la literatura, revisa la moda y la psicología colectiva para realizar un fresco sugerente. El libro es una iniciativa de Manufacturas Antonio Gassol S.A.”

Era al segle passat, avui tot això que he explicat és impensable. A la foguera! A la foguera!, com en els temps de la Inquisició.

8 de març.

Aquesta història ja l'havia  explicat més o menys temps enrere, però avui s'esqueia repetir-la.

https://magrinyar.blogspot.com/search?q=Gassol