17 de juny del 2023

La primera vegada.*

 *De la “Nova llibreta amagada” faig emergir aquest escrit que vaig fer ara fa quatre anys.

Sí, per primera vegada no ho vaig fer. L’alcalde, al final de l’acte de constitució de la nova corporació municipal i de la seva reelecció, acabà el seu discurs i va demanar al públic assistent que ens poséssim dempeus i cantéssim l’himne nacional de Catalunya, Els Segadors. Jo no vaig tenir esma de fer-ho. L’he cantat sempre, em surt bé amb el to de veu que tinc.

Però tota la història del “procés” me’n ha fet canviar la percepció. Ara trobo la lletra molt agressiva, molt guerrera, de batalla. I quan veig amb l’ardor amb que la canten els independentistes m’esgarrifo. Sí, els escau molt bé al que pensen i de com actuen. I no m’hi sento. Ara resulta que els himnes, que en general són abrandades proclamacions patriòtiques, tornen a tenir sentit literal.  Jo el cantava com una cosa identificativa i emotiva que havíem adoptat sense fer-ne massa cas de la seva literalitat. Ara ja no és així, i no sé com posar-m’hi. Bé, sí, no m’hi vaig posar de cap manera.

A la segona estrofa vaig cantar, a contracorrent, el primer vers del Nou Cant del Segadors que ja fa temps va fer Salvador Espriu i que vaig posar com a desitjos d’Any Nou aquest començament d’any. Però vaig desistir ràpidament, a més de que sols em sé de memòria la primera estrofa, perquè vaig pensar que encara quedava més rara la meva pretensió, evidentment ni sentida ni compartida.

Si volíeu escoltar,
obriríeu la finestra.
Per esglaons de cançó
veritats pugen de pressa.

Al mateix cor de la nit
un nou càntic començava,
perquè us acompanyi el pas
al llindar de l’esperança.

Cal cremar tot el record
d’un ahir ple de tristesa
a fogueres del demà
que ja és temps avui d’encendre.


Tot un problema. Sóc un mal patriota, això ja ho sé. Sóc un mal català? Segurament, ...per alguns.

17 de juny de 2019.

_____________________

Avui, també a l'acte de cosntitució del nou Consistori, tampoc l'he cantat.

17 de juny de 2023.