1 de març del 2021

Què cal millorar?*

* A J.M.P. i R.S.

Dos bons amics, de la meva quinta, coincideixen en preguntar-me si tinc notícia de l’estudi del que s’han assabentat pel programa d’en Xavier Grasset al 3/24 de TV3, Com millorar la qualitat de vida dels ciutadans de Catalunya que ha elaborat “Economistes pel  benestar”. L’estudi, em diuen, té unes 80 pàgines, si el conec i si conec als seus autors.  M’envien l’enllaç a una notícia de l’especial d’economia de “El Punt- Avui” que resumidament explica el treball.

He d’agrair de vell antuvi la confiança que em manifesten en demanar-me la meva opinió. Sé algunes coses d’aquest tema més que no pas ells pel meu ofici, però tampoc gaires més. Els he de demanar excuses si les meves respostes a cop calent foren una mica esquerpes, el tema em posa dels nervis.

No, no conec l’estudi (ara l’he vist al buscar els enllaços). Sí que conec a alguns dels seus autors. Amb en Joan B. Casas de fa molts anys, vam treballar plegats a la Generalitat pre autonòmica, i després hem continuat tenint relacions professionals, ell en tant que auditor i jo en tant que auditat. D’en Francesc Raventós, que va ser director de l’INSALUD i Tinent d’Alcalde de l’Ajuntament de Barcelona i President del Col·legi d’economistes (del que jo no en sóc membre), en tinc bona coneixença. De l’Albert Carreras sé del seu càrrec de Secretari d’Economia al temps del Conseller Mas-Colell. Dels altres noms no en sé res.

Manifesto també d’entrada que els mitjans de comunicació que em citen no els segueixo mai, òbviament pel seu biaix independentista: “Tele procés” i el gironí trabucaire “El Punt”, encara que veig que la noticia l’han publicat altres mitjans, que regularment tampoc segueixo.

No, no he llegit l’estudi, ni m’atreu fer-ho. Ja sé de què va sols amb el títol: “Com millorar...” Uff, ja sé el que segueix. Però el que més em fa defugir d’aquesta mena d’estudis no és que ensenyen la poteta de seguida, sinó alguna cosa més de fons.

Estic convençut que hem de millorar, però decreixent. Hem de millorar el repartiment entre els ciutadans, arreu. No podem  continuar pensant en un món finit en el que els seus habitants pretenen tenir unes perspectives infinites. Això és impossible, no pot ser. Hem de repartir millor, hem d’anar per una altra via.

Llegeixo l’article periodístic per correspondre l’interès dels meus amics. El llegeixo varies vegades per entendre’l. Sembla que els autors del treball parlen dels diners que falten per tenir uns serveis de benestar, (sanitat, educació, serveis socials, habitatge, transports de rodalies), de qualitat de vida, millors pels ciutadans. Reprenc el que acabo de dir: millorar em sembla molt subjectiu. Ja sé que és objectivable, però a partir de quines premisses? Què vol dir millors? Fins a quin punt els volem millors? Com que sóc de l’ofici ja entenc què volen dir: equiparar-los a uns estàndards o nivells pre establerts i determinats i comparar-los amb els que tenim ara. Sembla que deriven, segon la notícia periodística, repeteixo, cap al magrejat  concepte del dèficit fiscal i a l’infaust “Madrid ens roba”. Ja em desanimo i ho deixo.

Això de que aportem més del que rebem i per tant no és just és un argument que com he dit abans em posa dels nervis des de la meva perspectiva ideològica. Segurament que és així, però és que crec que és el que ha de ser. Si som més rics que altres hem d’aportar més al que en són menys que nosaltres. Val, és un principi ideològic, és el meu principi ideològic. Per tant, continuar la conversa sobre aquest tema amb aquest punt de partida no hi estic disposat. Què passaria a la U.E. en les relacions entre Alemanya i Bulgària? I a Catalunya, què passaria entre la Regió Metropolitana i la Catalunya interior? Si tothom rebés el que aporta, com aguantaríem els serveis universals? Tot parteix d’un biaix ideològic que, ho sento, no m’interessa. Deixo de banda la possible gestió de més recursos en segons quines mans, a la vista està, i algunes dels autors de l’informe.

Vull parlar del món, d’aquest món que amb la dèria –moderna, cal dir-ho- del creixement com a excusa per tapar les boques dels pobres (que per cert, han millorat molt), uns quants rics que mai en tenen prou d’apilonar “doblers” porten a la Humanitat al precipici.

La Terra continuarà girant, però potser no hi haurà vida que ho faci sobre ella. Com a Mart, per exemple.

1 de març.