*escrit per aquesta entrada fet ja fa dies.
Als anys noranta del segle passat l’Ajuntament va tirar endavant el desenvolupament urbanístic de la part nord-est de la ciutat. Els sectors de Camí de la Serra, Can Solaret, Figuera Major, Vista Alegre est,... Aquest actuació va permetre dotar a la ciutat de nous espais públics i equipaments, a més del sòl privat corresponent. Així van néixer dues artèries circulatòries importants: la Ronda Frederic Mistral que completava a llevant les rondes intermèdies i la Ronda dels Països Catalans que tancava la ciutat per dalt a tocar de la variant de l’autopista. També van sorgir nous parcs, del Nord, de Créteil, del Camí de la Serra, places, i espais d’equipament que han servit per ampliar l’oferta escolar.
Can Solaret era un espai en forma de lluna (creixent o minvant) entre la Ronda dels Països Catalans i la variant de l’autopista qualificada per ser ocupada per serveis terciaris, és a dir: comerç, magatzems, i serveis varis (distribució de combustible, mèdics, ...), a més de permetre la continuïtat de l’equipament esdevingut llavors públic que dóna el nom al sector i d’amples espais verds. Des de la seva posta en marxa ha estat ben utilitzat i s’hi han assentat instal·lacions diverses i canviants, 25 anys de la vida d’una ciutat en aquest temps donen per força.
Una de les primeres instal·lacions en establir-s’hi, en l’extrem occidental del sector, va ser el Jardiland. La família Passi de Llavaneres va tancar, si mal no recordo, l’espai comercial que tenia allà i es va traslladar a Mataró agafant la franquícia de la marca que llavors semblava potent del Jardiland. Val a dir que van muntar un bon establiment, agradable i adequat a la funció dels serveis que volien proporcionar. Amb el temps les coses canvien. Jardiland, o els Passi, van deixar la franquícia i va continuar el negoci amb les mateixes premisses que al inici ja sols com a Passi Garden. Però com en tants altres negocis, vés a saber les causes –no és aquest el tema-, l’any passat van decidir plegar i després s’ha conegut que en el seu lloc l’ocuparà un Mercadona.
L’explicació d’aquesta instal·lació la van donar els mitjans d’informació locals amb l’argument plausible de que la firma de distribució comercial minorista mirava de millorar el seu assentament a la part alta de la ciutat, fet comprensible i d’entrada l’espai ocupat reunia aquest requeriment.
Quan es va obrir el Jardiland a la Ronda del Països Catalans es va establir una senzilla regulació semafòrica al mig del carrer per permetre el gir a l’esquerra venint de la plaça França i accedir així a l’aparcament que tenia l’equipament comercial. Potser vam ser massa poc curosos en aquella decisió tota vegada que a poca distància, una mica més endavant, hi havia la rotonda de la cruïlla de la Ronda amb el Torrent de les Piques.
Ara l’ajuntament ha decidit fer una nova rotonda a la cruïlla del carrer Hèl·lade amb la Ronda dels Països Catalans allà on abans hi havia un senzill semàfor. La intenció és evident, no calen masses explicacions. Es tracta de facilitar l’entrada a l’equipament comercial que s’obrirà a la part de muntanya de la Ronda, el nou Mercadona. Per fer aqueta nova rotonda no hi ha hagut més remei que “mossegar”, sí, mossegar, una queixalada, a la punta occidental nord del parc del Camí de la Serra canviant la configuració que tenia l’espai i el dels carrers circumdants.
Bé, ens trobem davant una nova agressió a l’espai públic, petita si voleu, potser per a molts imperceptible o de “no n’hi ha per tant”, per interessos i conveniències privades. Quan Mercadona tramita la seva ubicació a l’antic Jardiland, ¿va demanar expressament millorar l’entrada de vehicles a la seva futura instal·lació? Més encara, ¿l’Ajuntament facilita aquesta pretensió per demanda o de “soi”? Qui paga les obres de la rotonda? El comú? No hi ha cap panell que ho indiqui. Si les paga Mercadona pitjor m’ho poseu. Des del punt de l’administració urbanística de la ciutat, ¿com s’ha d’entendre aquesta actuació?
Vaig escriure fa poc a Twitter: “Una conseqüència negativa de la pandèmia (n’hi ha i n’hi haurà moltes més) és l’ocupació privativa de l’espai públic de forma abusiva (sembla que amb el vist i plau de tothom). Liberalisme o llibertarisme?”
Ara ja és un pas més. No és una ocupació privativa de l’espai públic en forma abusiva (substituir circulació rodada per terrasses de bars i restaurants, cotxes per taules), és la utilització directe de l’espai públic per part dels interessos privats forçant a l’administració pública a consentir-la i permetre-la.
El més gros, per mi, és que ningú piula, en un temps en que es piula de tot i força.
Sr. Roig: ¡“Usted sí que puede”!
5 d’octubre de 2021
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada