25 de juny del 2026

No son periodistes. Son portaveus.

 


(fragment d'un vitrall  de Marc Chagall a la Fraumünster de Zurich. El Rei David, cantant de salms.)

Ja sé que algun amic periodista se m’enfadarà. Ja està en Manel amb la seva dèria contra els periodistes. Però el cert és que els diaris i els mitjans d’informació els fan uns professionals que es diuen periodistes. I ara, es veu amb claredat que molts d’ells son “voceros”, portaveus, d’una operació que ja no se’n amaga intentar, sigui com sigui, fer caure el Govern espanyol. No és pas una operació nova, trenta anys enrere el “Sindicato del Crimen”, periodístic, ja ho va aconseguir, reconeixent-ho després. No, no es tracta de posar en qüestió la gestió del Govern, la seva obra, el que han fet o  estan fent, sinó posar en qüestió a les persones del Govern, principalment el seu cap, arribant si cal a les seves famílies més immediates.

Cada dia una notícia (?) més descabellada, versemblant o no. Es tracta de destruir la imatge dels adversaris i alhora enfonsar la moral dels seus seguidors. Algú, amb coneixements o suposicions, se’n va a un jutge i l’informa de comportaments que poden ser irregulars (o no) d’una persona prominent. El jutge els fa cas i encarrega a la Policia que ho investigui. El que la Policia aporta al jutge es filtra d’immediat als mitjans, que per por de no quedar menys que els altres, no dubten en fer-ho  públic sense atendre a cap consideració jurídica i apuntant a qüestions pretesament morals. I ja està, ells, els periodistes, sols informen del que es diu, o els hi ha arribat. Si això és veritat o mentida, si té o no té recorregut legal, si això pot afectar a la imatge d’algú o no, si té algun context explicatiu o no, ... tot això no es té en consideració. Endavant, titular i notícia a escampar. I ja tenim el judici popular conclòs abans del judici dels jutges pròpiament dit: pena de tele diari com a mínim, escarni públic i condemna a l’avern. Per això els afectats son el que son,  per aguantar el que sigui i així queda després la seva imatge, per terra, per amagar-se.

Però als mitjans tant els fa, ells han de vendre, han de fer la que diuen és la seva feina: informar. Informar de què? De qualsevol infàmia? Informar perquè? Per destrossar sense consideració a persones que tenen algun nom? Informar com? Amb les notícies més truculentes i morboses que puguin ser? Informar a on? a les portades dels diaris i a les capçaleres dels informatius? Informar per a qui? Pels impotents que destil·len rancúnia per les xarxes socials?

No té solució. Però pensin-ho bé, tenen tanta responsabilitat com els altres responsables (polítics, policies i jutges) del clima que està ben instal·lat a casa nostra (i més enllà). D’acord amb el Poder, del que evidentment son part, estan destruint la democràcia.

25 de juny.