26 de juny del 2026

Propostes no reeixides. Somnis. Il·lusions. Què hi farem!



 


___________________________________________________________________________________

Sota els ombús, mirant la mar.

 

Les idees són molt fàcils de venir, de pensar, d’expressar-les, però –a vegades, massa vegades- és més difícil i costós posar-les a la pràctica.

“Sota els ombús, mirant la mar”, és una proposta d’erigir un record a la memòria del periodista i cronista mataroní Manuel Cuyàs Gibert, traspassat no fa gaire dolorosament pels que l’apreciàvem i pels que l’estimaven,  en forma d’una escultura de la seva figura assentat a un dels clàssics bancs de travesses de fusta a l’ombra dels arbres del Passeig Marítim de Mataró, davant de les cases del Callao.




Els ombús són uns arbres importats de les Amèriques fa molts anys a les nostres terres.  El seu nom més científic és el de Pytulaques, encara que la traducció col·loquial d’ombús –paraula guaraní- al català és el de bellaombra. És el símbol de l’Uruguai, de l’Argentina i de la cultura dels gautxos. L’avi pirata.

En Manuel li agradava el mar, el “marc” a Mataró, i gaudia de la seva platja. La mar és la Mediterrània, més enllà del concepte geogràfic. És el mar i el que l’envolta no només físicament sinó també culturalment, són els seus pobles –en l’ample accepció de la paraula-, la seva gent, és la seva cultura, costums, menges, festes, història i tradicions.

Més enllà de la línia de l’horitzó, que a pet d’ones potser no arriba més enllà de la boia, sabem que aniríem fins a Menorca. Però mentre tant, -mirant si les ones trenquen amb menys o més empenta, si avui l’aigua és més transparent, tèrbola o bruta, si hi ha sirenes i dofins que s’atreveixen a ficar-s’hi a qualsevol data, si les sargantanes surten del cau i fan bronzo a la sorra per estar més boniques, si les iaies i els avis van caminant a ran d’aigua per alleugerir la circulació sanguínia-, podríem anar a assentar-nos una estona  acompanyant el record d’una persona que es va estimar la seva ciutat, el seu mar, el seu país, la seva gent.

Mirant la mar, sota els ombús. Posem-nos-hi a fer realitat aquest idea, que no sols sigui un somni, sinó que esdevingui una realitat. No sé pas si serà difícil d’aconseguir, però valdrà la pena intentar-ho. Si ho aconseguim serà fabulós.

 

Mataró, 17 de novembre de 2020.