Fa quinze dies encara vam poder anar a plaça. Avui tampoc hem
pogut fer-ho. Ahir ens van portar a casa les verdures, el verd, per la setmana
fent la comanda per what’s, així com també la carn (vedella, porc –poc-,
pollastre). També ahir, la mestressa va comprar peix i el va congelar i jo vaig
fer la darrera compra al súper (continua no havent-hi tovallons de paper).
Avui, res de la rutina
dels dissabtes. A casa tancats.
Ahir no vàrem poder fer un petó i una abraçada a la nostra
filla que feia els 40 anys i demà no la veurem bufar a casa nostra el pastís d’aniversari
celebrant-ho plegats. Són les coses del confinament (potser ho veurem, i ens
veurem, per vídeo).
Repasso les lleixes dels llibres i veig que els pobres
llibreters poden quedar-se sense clients molt temps. Els que comprem llibres
tenim el vici de comprar-ne més del compte i en tenim de sobres, pendents de
llegir, quasi bé fins que ens morim. Per tant, per aquest costat tampoc hi ha
problemes d’abastiment.
Les converses, o comunicacions, varies funcionen. Parlem amb
la família i els amics a tota hora, fins i tot per distreure’ns. Si hem de fer
alguna gestió, cap problema. Et poses davant l’ordinador i la resolts. Com s’ho
deuen fer aquells que no tenen biblioteques o que són ignorants digitals? La
gent gran, o no tant gran, que a més viu
sola? La solidaritat amb la solitud és una de les coses que podem fer virtualment.
La mar va baixant a la baixamar i deixant al descobert el
fons marí. Sorra, pedres, verdet, algues, deixalles, restes diverses,... vida
viva i morta. L’economia va baixant, com una baixamar. No pot ser d’altra
manera si mig món està aturat. M’arriba un vídeo d’un aeroport on s’arrengleren
més de 30 avions d’Air France aturats. He pensat: “Això és una hecatombe”. Els
comptes d’explotació de les companyies aèries per terra, però també tot el que se’n
deriva del seu servei: els servidors de dins i de fora d’aquestes aeronaus, els
consums que utilitzen (el mercat del petroli en orris), les comunicacions que
possibiliten: el turisme, el comerç, els negocis, la vida en resum.... Però
també les derivades financeres que comporta, ja que aquests vehicles són sols
una baula de la cadena d’una roda de l’economia que ara s’ha aturat. ¿Com es reemborsaran
els préstecs i crèdits que han facilitat el seu moviment? El dels avions, però
també de tot el que comporta. Els governs es preparen per la patacada que
rebran els seus governats, siguin empreses, grans o petites, o particulars, i
les seves pròpies administracions. Tothom demana ajut. Sols amb els titulars
que porten els diaris en podem fer una corrua i a tot arreu. És com una guerra sols
que amb la destrucció implícita, no explícita.
Quan torni a pujar la mar de l’economia, la plenamar, primer:
pujarà no gaire de pressa, i segon: s’emportarà els elements més fràgils que
encara no hagi consumit la intempèrie. Tornarà a haver-hi peixos i peixets.
També taurons que mossegaran i es menjaran el que sigui, com sempre ha passat
en les crisis.
Ara, però, ens hem de concentrar en passar el primer
tràngol. En sortir-ne vius quants més millor d’aquesta pandèmia. En ajudar en el que puguem, ja
sigui tant sols quedar-nos a casa tranquils i despenjar el telèfon preguntant
als amics com els va. Ens queden uns quants dies.
Desprès ja tindrem temps de
veure com ens curem les ferides. Ens les cuidarem ajudant-nos entre tots (al
menys els pobres sempre ho han fet així, no cal esperar gran cosa dels rics), les
cauteritzarem, cicatritzaran, o no, ens refarem més o menys i els que se’n
surtin tiraran endavant. S’haurà, qui pugui, d'ajudar als desvalguts.
28 de març. Des de la finestra, es posa núvol, i ja se’n ha
anat el sol.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada