Avui en dia el més important del què fas, més que fer-ho, és comunicar-ho.
Tant li fa que desprès no s’avaluï, o sols superficialment, el que has fet.
Potser -fins i tot- ni si arribes a fer-ho. Però ja has deixat la notícia. Per
això, en aquests temps hi ha més periodistes (en diuen llicenciats en Ciències
de la Informació?) comunicant fora dels mitjans de comunicació que a dins. Tothom
que vulgui donar a conèixer què fa o què pretén fer ha de tenir algú, o un
estol de gent, per fer-ho arribar al públic en general. El que és més important no
és sols treballar sinó a vegades només fer-ho veure.
Sempre m’ha sorprès la facilitat en que algunes
institucions, empreses, entitats, corporacions, governs,... col·loquen les
seves notícies als mitjans de comunicació. Per exemple, als noticiaris en temps
normals, no en els que estem passant, sempre hi ha alguna cosa relacionada amb
la sanitat. Tal hospital ha aconseguit..., s’està estudiant..., han fet probes
de..., També hi ha al revés, aquells que aconsegueixen amagar el que fan, o el
que no fan, i que ningú els ho pregunti.
Això no és pas nou de fa poc, ja fa temps que tots ho venim observant ... i
aguantant.
Si, a més, hi afegim ara les xarxes socials llavors ja és el
paroxisme (cal llegir la primera
accepció de la paraula al diccionari de la RAE). Tothom té Community
managers per estar al món virtual. Veig que això ja ha esdevingut una
professió i que es cursen estudis per ser -suposo- eficaç. Qui no en té,
doncs no hi és o hi és malament i no és ningú. Els particulars estar a les
xarxes ens ho fem nosaltres mateixos, generalment perquè no tenim cap
necessitat de fer saber més enllà dels que ens volen seguir voluntàriament, el
que fem i el que pensem. Pur narcisisme. Però les empreses i les institucions
no s’ho poden permetre i cal que posin recursos humans i econòmics pel comés.
Gran part de la presència que veiem a les xarxes socials està portada per professionals,
suposo que sota la supervisió -no necessàriament - de la persona que hi figura.
Si es tracta d’empreses o institucions deu ser sota la supervisió del
responsable de comunicació, que abans deuria ser el de màrqueting. Es tracta de
vendre, d’arribar a la gent, de fer conèixer, d’explicar,..., i també
dissortadament de manipular, confondre i enredar. Bé, la publicitat sempre ha
tingut una barreja de totes aquestes coses. Mai he deixat de tenir al cap el
vell eslògan de La Codorniz (els joves
no sabran de què parlo ara) “La revista
más audaç para el lector más inteligente”. Deia així: “Donde no hay publicidad
resplandece la verdad”.
El món d’avui, És el món d’avui. No entendrem res del que
passa, del que veiem, del que sentim, del que pressentim, si no tenim present
tot el que està relacionat amb la comunicació. En el tràngol que passem, el del virus, Covid-19 en
diuen exactament?, tot és informació i comunicació. Rodes de premsa, anuncis
als mitjans, comunicats, rèpliques i contrarèpliques, debats, polèmiques,
esperances i frustracions,... tot passa per la comunicació. En rebem un allau que crec que és impossible digerir. Ens la podem estalviar, no
fer-ne cas. Encara que reclosos com estem més d'una cosa sobre el tema
es colarà per alguna escletxa de la nostra vida diària. Continuo amb el diari
cada dia, però més enllà dels titulars, què m’han d’informar més? Els comentaristes
i opinadors fan la seva, però què els queda per comentar i opinar de més? En
algun moment s’engega la televisió –res de ràdio, no hi estem avesats a casa-,
els noticiaris preferentment. Els Whats App dels que tenim contacte, la
família els amics, van plens d’informació, de desinformació, d’acudits, de
propaganda, ... Molts et diuen que et quedis a casa. Ja ho estem fent. N’arriben d’Argentina,
del Brasil, dels EUA, de França, d’Itàlia, evidentment molts d’aquí. El Govern
que centralitza l’estat d’alarma no se’n està gens i l’Ajuntament més proper,
el nostre, tampoc. “Queda’t
a casa” et comminen amb més o menys gràcia.
Deixo alguns exemples que m’han agradat.
30 de març. Comença la tercera setmana.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada