27 de març del 2020

Eulàlia.


Avui fa 40 anys venia al món la nostra filla Eulàlia. N’ha passat d’aigua sota els ponts!


Visc ara més el que fan els néts del que recordo dels meus fills quan eren petits. Deu ser que els anys fan que a la memòria li costi obrir-se pas entre la quantitat de vida viscuda. Però segurament és perquè ara tinc més temps per dedicar als néts que el que vaig poder dedicar als fills quan eren petits. No obstant, sempre recordaran com molts dissabtes al matí els pujava dalt del cotxe i els feia que m’acompanyessin a veure les obres de l’Ajuntament per diferents indrets de la ciutat mentre la seva mare encara treballava a l’extinta avui Caixa Laietana.



Si el fill, en Josep, dos anys més gran que l’Eulàlia, ha sortir potser més a la mare, no hi ha cap dubte que la filla ha sortit quasi pastada que el pare. La gent diu que s’assembla físicament amb mi, però crec que també hi ha algunes coses del caràcter, geniüda com jo, i de pensament i visió del món que ha begut en les meves fonts.



Del seu pas per l’Anxaneta, en l’EGB, i pel Damià Campeny, en l’ESO –no recordo si ja es deia així-, en guarda en grapat d’amigues, les “nenes”, que encara fan dinars plegades amb les respectives proles. Com també dels seus anys de dansa a la Dúnia del carrer de la Concepció en guarda unes altres, a més de bons records de la professora que les va fer desfilar i actuar a les festes de Mercadal a Menorca un parell o tres d’estius, on ella al final s’ha quedat a viure.



Va fer la llicenciatura en Ciències Polítiques a la UAB, amb bons professors del que en guarda records positius: en Joan Subirats, en Quim Brugué, en Gaby Colomé, ... Desprès va fer un postgrau al ICPS. Mai vaig haver de cuidar-me’n massa d’ella, ni dels seus estudis ni de la seva vida. No sé pas com ella ho ha viscut això, sí com a llunyania i despreocupació meva o com una forma en que ha pogut desenvolupar-se sense imposicions paternes.



Va començar ha treballar com a becaria a la Fundació Rafael Campalans, de la que ara jo -molts anys desprès- en sóc patró. Eren temps on hi havia recursos per fer coses i eren uns quants els que hi treballaven. Va coincidir amb l’Albert Aixalà i amb l’Ester Niubó, que acabarien dirigint la casa. Però a l’any 2004 en José Montilla, recent anomenat Ministre d’Indústria del Govern Zapatero, se la va emportar a Madrid al seu gabinet. “Pare, m’ha proposat això. ¿Podria anar a viure amb tu al pis que has llogat?”. Sí, jo també acabava d’aterrar a la capital ocupant escó al Congrés dels Diputats, i vam compartir pis dos anys mig expatriats retornant els caps de setmana, jo tornant a casa, ella a veure el seu company que ja seria el definitiu. Al maig del 2006 amb la crisis del Govern Maragall a Barcelona i la retirada d’ERC del Tripartit els seus companys de la JSC (amb els quals també encara es relaciona, en Paco, en Víctor, la Marta,...) la reclamen per que torni a Catalunya a ajudar a la Secretaria de Joventut del Govern com a responsable de programes on estarà fins a les eleccions de finals d’aquell any i la formació del nou Govern. Amb aquest nou Govern, altra volta Tripartit, ERC torna a la Secretaria de Joventut i ella ha d’abandonar la feina.



Llavors pren una decisió de la que la seva mare i jo n’hem estat sempre molt contents. Treballar en la política com a funcionaria eventual, càrrec de confiança, és aventurat. Avui hi ets i et necessiten, demà, qui sap si els teus hi seran o si creuran convenient els teus serveis. “Perquè no faig oposicions?” pensa la noia. Aplicada com és, aprofitant la prestació de l’atur que li correspon pel temps treballat, s’apunta a una acadèmia de preparació i primer es treu la plaça de Tècnic mig i desprès la de Tècnic superior de l’Administració de la Generalitat. Podrà treballar del que li agrada i pel que ha estudiat sense la incertesa de l’eventualitat, serà fixe. La seva plaça és a Governació, però va saltant a altres feines i departaments. Al Gabinet del Conseller Castells, a Economia; al Departament d’Empresa i Ocupació; ara està a la Secretaria General de Justícia... pujant de grau dins l’escalafó funcionarial. S’ha especialitzat en la implantació de l’Administració electrònica, en l’administració del futur. Sua lo seu, és comprensible. La migració de l’administració burocràtica tradicional a les noves eines que l’han d’agilitzar no serà fàcil, però –em sembla- que ella ho fa contenta.



Cada dia de Mataró a Barcelona a primera hora del matí, això sí que és un pal. Quan jo vaig començar a treballar també ho vaig fer un temps, però llavors hi anava amb el meu cotxe, ara és impensable fer-ho.   A més, ara els traslladen a l’altre banda de Barcelona, a les noves oficines administratives al carrer del Foc de la Zona Franca. Més lluny i dur encara. Aquests dies fa teletreball, no li ve de nou.

Ja fa temps que ha conformat una família. Té dues criaturetes, en Gerard -8 anys- i la Mar -6 anys-, que tenen doble nacionalitat, espanyola i colombiana ja que el pare, en Gerardo, és de Colòmbia. Dentista que va sortir per cames fa temps del seu país, que deu enyorar, però ja és un més de nosaltres.



Aquests dies no podrem fer les celebracions que corresponen. La darrera que vam poder fer és la del cosí David. Ha quedat penjada la del meu aniversari i ara el del seu que faríem diumenge. Però diumenge, maleït virus, estarem tots tancats a casa nostra. Farem com diumenge passat una connexió múltiple per skype o face time mentre dinem cadascú a casa seva. ¡La de coses que haurem de fer quan ens deixin sortir i ja no siguem un perill els uns pels altres!




Filla, per molts anys i que la teva mare i jo en puguem veure molts més!


27 de març.