16 de març del 2020

Luis Sepúlveda. Petit homenatge.


M’ha agradat llegir llibres de Luis Sepúlveda, com molta altra gent donat l’èxit que molts d’ells han tingut. Temps enrere vaig recomanar i regalar força ”Historia de una gaviota y el gato que la enseñó a volar”. També vaig ser un fan de “Un viejo que leia historias de amor”, que em va agradar també en pel·lícula, i d’altres obres sorgides de la seva ploma.

Aquest xilè, més o menys de la meva edat, fa temps que viu aquí, a Gijón. Temps enrere vaig coincidir en un aeroport –ja no recordo on era- amb ell i la llavors alcaldessa d’aquella població asturiana, Paz Fernández Felgueroso, que crec que tornaven d’un esdeveniment en que hi participava Sepúlveda i l’alcaldessa, companya i coneguda meva, ens va presentar. Vaig tenir l’oportunitat de dir-li directament com m’agradava la seva obra.

Ara, he conegut que està ingressat a l’hospital d’Oviedo, a la UCI, infectat pel coronavirus que ens porta a tots de corcoll. Desitjo que se’n surti i continuï escrivint molt temps més.

A la pila de llibres per llegir hi tenia una petita obra seva, de les darreres suposo. És un conte curt, es llegeix en un no res, que dedica als seus néts i que va escriure –explica- arran d’una pregunta que li va fer un d’ells: Historia de un caracol que descubrió la importancia de la lentitud”, com sempre a Tusquets ed. B-2018.



El personatge, un cargol que tindrà nom: Rebelde, es pregunta sobre si mateix i decideix contra l’opinió dels seus semblants escatir-ho, trobar respostes, fins on pugui. Se’n va del grup. Coneix una tortuga, un mussol, un talp, formigues, ... i es fa una idea del món en què viu i els perills que els hi venen a sobre al seu grup. Torna per explicar-los-hi entre l’escepticisme dels vells i la por dels joves caragols que se’n van rere ell a buscar un nou  País del Diente de León on hi arriben desprès de penalitats i esforços. Tota una llarga metàfora.

“He aprendido la importancia de la lentitud y, ahora, he aprendido que el País del Diente de León, a fuerza de desearlo tanto, estaba dentro de nosotros mismos –terminó de susurrar Rebelde y, lenta, muy lentamente, se dirigió a comer junto con sus compañeros”

Perdoneu l’spoiler. Amb els millors desitjos per Luis Sepúlveda.

16 de març. Tancat a casa.