Al meu vell conegut, ara
polític, Joan.
Baixo a Barcelona
a dinar amb uns amics. Ho faig amb el meu cotxe, ja ho vaig
explicar. Dinem en un restaurant casolà “modernet”
al mig de Gràcia, al c/ Milà i
Fontanals.
Al sortir, a primera hora de la tarda, caminem fins a l’Eixample, a tocar de la Pedrera. El
paisatge urbà és diferent, està més buit, sense paisanatge. No hi ha el brogit
habitual.
Sempre que vaig a algun lloc em pregunto: de què deuen viure aquesta gent? Era
evident que el centre i la part baixa de Barcelona
vivien del turisme foraster.
Agafo el cotxe a l’aparcament del Passeig de Gràcia i en
lloc de buscar la sortida més directe per tornar a casa enfilo el Passeig cap
avall.
No hi havia espectadors, generalment asiàtics, davant la
Pedrera i a la casa Batlló, a la mançana de la discòrdia, no hi havia tampoc
les cues multitudinàries arrenglerades per a veure-la. L’activitat comercial
del carrer està sota mínims. A la cantonada de la Plaça de Catalunya, a la
botiga d’Apple, a l’edifici que tanta història de Barcelona ha viscut, no hi ha la munió de jovenalla que habitualment
aprofita –suposo- la connexió de wi-fi de franc.
Giro cap a Les Rambles. La vorera costat Llobregat de la
Plaça està esmorteïda, ni captaires hi ha. L’encreuament amb el carrer de Pelai
que habitualment és un formigueig de gent està tranquil. Baixo per Les Rambles:
l’icònic carrer barceloní no transmet cap sensació de vitalitat. Veig
guinguetes de flors, de premsa i d’articles turístics tancades. Algunes
terrasses de bars i restaurants no estan ni parades. Arribant a Colom, a la
part de Santa Mónica, desolació, quatre gats.
Moll de la Fusta, l’estàtua de Roy
Lichtenstein, giro cap a Joan de Borbó fins al fons del port, retorno i
enfilo pels carrers de la Barceloneta cap al davant de l’Hospital del Mar. No,
no és la ciutat amb les platges a peu de carrer abarrotada a rebentar que fins
i tot els aborígens locals començaven a blasmar per incòmoda, atapeïda,
sorollosa i de disbauxa. Ara és una tranquil·la ciutat turística, sí, encara
amb un ambient juvenil i descarat, però d’un to i unes vibracions molt baixes.
Em ve al cap l’ambient
de les illes gregues al 2014.
Em fico a la Ronda Litoral per tornar al Maresme sense cap
complicació circulatòria malgrat que pel que sé són molts els que com jo fan
servir pels seus desplaçaments el vehicle privat en lloc del transport públic
col·lectiu.
Si fos Alcalde (Alcaldessa en aquest cas) no dormiria
tranquil i estaria ben preocupat per la situació que no necessita d’estadístiques
per ser coneguda, sols cal fer un cop d’ull al carrer. Potser els actuals
governants locals de la ciutat ja les va bé que afluixi la pressió turística
sobre la ciutat, que condueix a la seva gentrificació; que hi hagi menys
garbuix que es descontrola i esdevé molest, que els carrers siguin pels vianants
locals, que les Rambles tornin a ser “autèntiques”.
No sé què vol dir això de l’autenticitat de l’espai urbà. ¿tornar les floristes
de la Rambla d’en J. M. de Sagarra? ¿tornar a que la Boqueria sigui un mercat
d’avituallament del veïnat? ¿tornar a que sols pugin a l’estàtua de Colom les
famílies autòctones que van a passar el dia a la ciutat i aprofiten a més per
fer una volta pel port amb les “golondrines”? Enyorem el món d’ahir, el món que
se’n ha anat, que ja no hi és ni tornarà.
Ara no és el Titànic dels anys vuitanta del Félix
de Azúa que se’n ha anat a fons. És un gran vaixell de Costa
Cruceros o de MSC el que ha topar amb un minúscul virus i s’ha enfonsat. Ningú
parla de creuers aquests dies. Qui s’atrevirà
tornar a pujar-hi a fer una volta pel Mediterrani? On deuen estar
varats? Uix!, una gernació apilonada en un petit (relativament) espai del que
no pots escapolir-te convivint panxa amb panxa vulgues que no?
Els governants locals, malgrat els pugui agradar el nou
panorama d’un paisatge pacificat no han d’estar tranquils. Pacificat no és el
mateix que buit. Ara el paisatge s’ha buidat i no hi recanvis (encara) per la
vida que bullia a rebentar fins fa pocs dies, abans del 15 de març.
També a Venècia estan
preocupats. La ciutat estava a punt d’enfonsar-se sota la marabunta (mai tant ben dit les dues
coses: enfonsar-se i marabunta) que hi desembarcava a diari. Ara estan
tranquils. Sí, la tranquil·litat dels cementiris. Es pregunten, com a Barcelona i tantes ciutats esdevingudes
parcs temàtics assaltats per les hordes turístiques: ara, de què viurem? Com
ens ho farem per sobreviure?
Les correccions de rumb no es poden ni improvisar ni fer-se
a cops maldestres de timó. Un gran transatlàntic s’ha de moure amb cautela,
mica en mica, dirigint-se cap a un nou rumb gradualment des d’una distància
considerable per no llençar al passatge i a la tripulació per la borda i posar
en perill l’equilibri de la nau.
Barcelona no ha xocat contra cap iceberg sinó contra un
microscòpic virus i els ha (ens ha) agafat amb les calces a la mà portant-les a
la rentadora. Sort i encerts. La situació és delicada i pot ser explosiva.
10 de juny.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada