28 de maig del 2020

Cumple con tu obligación, la Patria es tu deber.

Als anys 50 i 60 va estar molt de moda als programes de Discos dedicados de les emissores més escoltades d’aquella època la cançó “La Patria es tu deber” cantada pel trio Los Rebeldes i que era una composició del músic valencià Pascual Cándido Carda. Els familiars la feien sonar pagant per les ones i la dedicaven als nois que anaven a fer el soldat.

Remenant papers i documents de la família n’he trobat alguns de relacionats amb el tema del servei militar, de la “mili”.

El primer de l’hereu d’en Jaume Abril Roldós i la Caterina Diví, en Salvador Abril Diví, nascut el 1886, germà de la meva àvia Angeleta. Al 1907, als 21 anys com llavors corresponia, desprès de declarar que és solter, paga 1.500,- pessetes a la Caixa de Reclutes de Mataró, que depèn de la de la zona (no queda especificat, però deu ser la de Barcelona) con destino a redimirse del Servicio militar activo. En su consecuencia, pasa al pueblo de Cabrils, Ayuntamiento de ídem, partido judicial de Mataró, provincia de Barcelona a fijar su residencia en situación de recluta en depósito,...”  Déu n’hi do, 1.500,- pessetes del 1907!




El segon del que en tinc algun document, ara sols seran fotogràfics, és el d'en Josep Agell . Nascut al 1897, li deuria tocar fer el servei militar cap al 1918, no sabem a on. La fotografia és de la secció on estava enquadrat, unitat bàsica de funcionament de l’exèrcit –situada entre l’escamot (pelotón) i la companyia- comandada per un tinent o un alferes de entre 40 i 50 homes.



Del tercer ja en vaig escriure fa poc, en Ricardo Vilella Llopis que sembla que fa el servei l’any 1923 a l’Àfrica. No conec més documents que unes fotografies no datades ni ubicades enlloc.





El quart és el meu pare, en Segimón Mas Abril, nascut el 1910. El document està datat i ubicat: El Pardo, Madrid, 1930. Em balla pel cap com si hi hagués anat voluntari. També com en el cas d’en Pepito Agell està retratar amb la seva secció. L’oficial que els presideix, en ambdós casos, porta gorra de plat.


El cinquè document és el meu, la meva cartilla militar, on se’m declara “apto exclusivamente para Servicios auxiliares”, és a dir em podien cridar a files però no per portar un fusell. La meva evidentment miopia ho impedia. Com que en aquell temps, 1969, ja els sobrava gent ni em van reclamar que passés les corresponents revistes després d’haver passar la primera.





Aquesta declaració de pràctica inutilitat me la van donar després de passar la corresponent revisió mèdica al Hospital Militar de Barcelona. El servei de reclutament de Mataró, llavors ja composat solament per civils, amb el Sr. Ernest Siquier al capdavant,  ja que s’havia tancat la caserna del  Regimiento Jaen 25 que hi havia aquarterat a on ara hi ha l’Avinguda Recoder, va conduir a una recula de impedits, estrafets i disminuïts físics i psíquics de la lleva del 69 fins a Barcelona a que dictaminessin fins a qui grau no érem aptes per servir a la Pàtria.

Paradoxalment, malgrat aquesta declaració oficial segellada i signada per l’autoritat competent, res va impedir, ni a mi ni algun dels meus acompanyants en aquella excursió que acabéssim servint oficialment com a funcionaris públics a la col·lectivitat d’una o altra manera.

Cumple con tu obligación, soldado español, la Patria es tu deber.
Que lo que tú haces hoy, tu padre y los demás ya lo hicieron ayer.
Honra a tu generación, buscando algún blasón que puedas merecer...


28 de maig. Uff! la cerca de la meva cartilla militar m'ha portat de corcoll. He remenat per tot arreu fins que he pensat que potser la vaig endreçar a Cabrils.